A sikeres járvány- és válságkezelést követően a kormány 2010 után ismét egy rendkívüli helyzettel került szembe. 2022-re rég nem látott globális politikai és gazdasági változásoknak lehetünk szemtanúi. A koronavírus-válság, majd az orosz–ukrán háború, illetve a kontraproduktív brüsszeli szankciók mindent felborítottak és gazdasági és inflációs válságot eredményeztek egész Európában. Az infláció elleni küzdelemként a nem az eurózónába tartozó EU-s országokban a jegybankok gyors és nagymértékű kamatemelésbe kezdtek, így nemcsak az áruk és szolgáltatások, hanem a hitelek ára is megemelkedett.
A rendkívüli helyzet pedig rendkívüli döntéseket igényel. A háborús inflációhoz és költségvetéshez háborús adópolitika társul. Az extraprofitadó tekintetében egyfajta szakmai polemizálás alakult ki az elmúlt hetekben, írásommal szeretném eloszlatni a félreértéseket.
Az extraprofit létezik, nem egy „politikai nyilatkozat”, hanem egy létező abnormalitás, amivel általában a világgazdasági rendet felforgató válsághelyzetekben – világháború vagy olajembargók idején – lehet szembesülni. A közgazdaságtanban az extraprofit vagy windfall profit, a vállalati nyereség egy nagyon jelentős, váratlan, átmeneti megugrását jelenti. Az ilyen vállalati profit jelentősen meghaladja a múltbeli normákat és a jövőre vonatkozó üzleti tervekben szereplő értékeket. A vállalat ezzel a profittal előre nem tervez, de zsebre teszi. Az extraprofit legtöbbször kínálati szűkösség esetén jelenik meg, és egy egész szektorra jellemző, jelenleg itthon különösen az energia- és a bankszektorra. Ebben az esetben az árak hirtelen, rendkívüli emelkedése miatt a családok terheivel együtt a vállalatok profitja is számottevően megemelkedik. Ez a folyamat sokkszerű inflációt eredményez, jelentős megrázkódtatást okozva a családoknak.