idezojelek

Háború és béke

Ahelyett, hogy a háború és a béke zsarnokságát magunkra vennénk, őriznünk kellene a centrumot, a középértéket.

Cikk kép: undefined
2022. 12. 26. 9:30
Fotó: Andras Eberling

Az ember sokszor nem pusztán azt a szikár tényt vizsgálja, hogy háborúban vagy békében él-e, hanem áttételesen különféle körülményeket, magatartásformákat. A Tao te King szerint pél­dául egyenesség vezérli az országot, csak a háború kíván ravaszságot. Az ellentétpár olykor a tanítás lényegét, az egyetemes igazságot is jelezheti. A zsidó próféták, Ézsaiás, Jeremiás és Ezékiel számára a béke az elveszett éden, a paradicsomi állapot visszatérése, a keresztény egyházatyák pedig Krisztus újabb eljövetelét nevezik annak. Hasonlóképpen univerzálisra duzzasztja a béke és a háború képzetét az iszlám, amely a saját területét az iszlám házának (dara al-iszlam), az ellenség földjét a háború házának (dar al-harb) nevezi.

Miközben azon tűnődünk, hogy a vallási, szépirodalmi, bölcseleti szövegekben a háború és béke úgyszólván lépten-nyomon felbukkan, elsősorban azt kell megértenünk, hogy egyúttal fontos személyes tapasztalat is. Amikor én háborút láttam, mindig hasonlított a szőnyegbombázáshoz. Ott és akkor, azon a helyen, ahol áll az ember, önmagán kívül már csak következmények léteznek. Csak a jövő van, és a halvány remény, hogy a jelenből neked még vezethet oda út. De a háború – ha benne vagy – nem valamilyen elvont infernális borzalom, hanem emberek irányította, láthatatlan gépezet. Eszéken pél­dául hallottuk, ahogyan a szerb tüzérség módszeresen szétlövi azokat a központi helyeket, ahol éppen interjút készítettünk egy órával azelőtt. Eszembe jut az északír falu a kilencvenes évekből, ráfutottunk autóval az aláaknázottnak hitt útra, ahol végül is nem robbantunk fel. Felcsillant a halál egy pillanatra annak az amerikai katonának a szemében is, aki rám fogta a karabélyát Bagdadban, mert pisztolynak nézte a mobiltelefonomat. De a legszorítóbb érzés mégis azoknak az embereknek a felidézése, akiket ismertem, de már nincsenek köztünk, mert a háború végzett velük.

A háborúban alkalmasint az a legborzasztóbb, hogy a maga helyén és idejében természetes következménynek tűnik. Hogy a pusztítás elszabadulása mindenkit elérhet, civilt, nőt, gyereket, a világ legártatlanabb teremtményeit is. A háború ellen az ember valójában semmit sem tehet, a pacifizmus pusztán szellemi kaland, elméleti kategória, hiszen harcolni mindig fognak, vérontás mindig lesz. Éppen ebből a tényből következik, hogy őrizni és tisztelni kellene a békét, az emberi létezés legszebb állapotát. Ami nem tűzszünet, nem kicsikart engedmény, hanem tit­kaink közül a legfontosabb: szent, kegyelmi állapot.

A békében élő emberekből felépülő társadalom persze gyorsan megszokja a biztonságot, a kiszámíthatóságot. Egy idő után, ha fenyegetettség nem éri, ha tartós nyugalomra rendezkedik be, a cselekvést morális kódrendszerre cseréli, a valóságot ideológiai vezényszavakkal váltja fel. A paraszti közösségekből néhány nemzedék leforgása alatt fejlett piacgazdasággá avanzsáló országokban például már nem a maguk, hanem a mások megmentése a legfőbb célrendszer. Miután konkrét tapasztalataik nincsenek háborúról, többségről, kisebbségről, erőszakról, pusztán a szokásos birodalmi logikát követik. Eszerint a maguk sikereit morális okoknak köszönhetik, következésképpen ezeket kötelességük elterjeszteni mindenhol, ahol másokkal kapcsolatot létesítenek.

Ez már a béke zsarnoksága. A kifáradt, önmaga küldetését meghamisító nyugati civilizáció bajlódása az elemi tisztességgel. A globális versenyfutásban nyilvánvalóan semmi esélyed a túlélésre, ha a pénzen és a technológián kívül már nincsenek eszményeid, nincsenek közösségeid, nincs gyereked, nincs semmid, ami létezésünket a lényeg felé tereli. Háború és béke vizsgálata helyett a szétbomlás maradt mindazoknak, akik elfogadják a divatot, akik nem gondolkodnak, hanem átengednek magukon minden hazugságot. Ez a lelki állapot maga a beteljesült bomlás, és a háború után nem béke következik, mert már nincsen önálló alanyuk az eseményeknek.

Ahelyett, hogy a háború és a béke zsarnokságát magunkra vennénk, őriznünk kellene a centrumot, a középértéket. Keresztyén értékeinket újra felfedezni, de legalábbis tiszteletet adni az igazság saját dialektusának. Hinni a családban, a nemzetben, megérteni, hogy a béke lényege a mások életének öröksége és az új életek útra bocsátása. Elemi gyűlölet helyett egy pillanatra megnyugodni, aztán értelmes, hasznos munkát folytatni. Meghallgatni másokat, segíteni a gyengének, lehajolni azokért, akik a porba hullottak. Ezek egyszerű gondolatok, de a valódi béke talán éppen az ilyen csekélységekkel kezdődik.

Borítókép: Ukrajnából menekült gyerekek karácsonyi ünnepsége látható a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet budapesti közösségi terében (Fotó: Éberling Andras)

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Sitkei Levente avatarja
Sitkei Levente

Ez itt az én hazám

Bayer Zsolt avatarja
Bayer Zsolt

Mivé lett világunk?

Deák Dániel avatarja
Deák Dániel

Orbán államférfi, Magyar botrányhős

Pilhál Tamás avatarja
Pilhál Tamás

KÉT MAGYARORSZÁG – Magyar Péter sikeres szeppukut követett el saját magán

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.