idezojelek

Nincs alternatívája az újraiparosításnak

Az egész világ küzd ezért, valamint a külföldi működőtőke becsalogatásáért.

Szajlai Csaba avatarja
Szajlai Csaba
Cikk kép: undefined

Hosszú ideje annak, hogy az összeszerelő ország „rémképe” fenyeget bennünket: ez az egyébként élénk politikai és gazdasági vitákat jelentő beszédtéma mostanában az akkugyártásra összpontosít. A lényeg persze az, hogy kell-e erőltetnie a kormánynak az iparosítás, újraiparosítás témakörét? A címben erre már adtam választ, most kicsit bővebben is részletezem ennek helyességét, avagy folytatását. Előtte azonban nem árt tisztázni, hogy nem a vas és acél országa szeretnénk újból lenni, és a sokak által szükségszerűnek tartott innováció, kutatás-fejlesztés és tudomány területei is ide tartoznak; nagyon is!

Első körben nem árt eloszlatni a pontatlan képet, miszerint összeszerelő országgá vált hazánk. A statisztika szerint ugyanis Magyarországon a férfiak két-három és a nők három-négy százaléka dolgozik „összeszerelő” munkakörben. Persze érvényes kimutatás az is, hogy az ország 170 településén immár tíz százaléknál is többen dolgoznak összeszerelőként, ezek a városok nagyfoglalkoztató ipari munkahelyek környékén találhatók. Aligha árulunk el titkot: a hazánkban meghonosodott nagyobb üzemek fontos munkalehetőséget jelentenek egy-egy régióban. Ugyanakkor látható, hogy ebben elég egyenetlen az eloszlás. Magyarország déli megyéiben, illetve Hajdú-Bihar megyében kevesen dolgoznak ezen a területen. Hasonló a helyzet Budapesten és környékén, illetve a Balaton körül.

A feldolgozóipar térnyerésének köszönhetően jelentős ipari zónává vált Győr és környéke, a Kecskeméttel összefüggő régió, csakúgy, mint Eger, valamint Szentgotthárd, Nyíregyháza, Esztergom, Szombathely, és ez a sors vár Debrecenre is. Minden azonban nem jelenti azt, hogy a felsorolt városok és térségek „félgyarmati” metodikában működnének. Az Audi, a Mercedes, a BMW, a Suzuki, a ZF, a Bosch, a TDK Epcos, az LUK, vagy éppen a Lego mindenütt jól csengő brandek, amelyek itt helyben is beszállnak a kutatás-fejlesztés világába vagy éppen az oktatásba. Kétségtelen, hogy ha a magyar többségi tulajdonú vállalkozások exportja az összes kivitelben a jelenleginél nagyobb arányt képviselnének, valamint a hazai termékek kivitelének legalább húsz-harminc százalékát képviselnék a ­high-tech termékek, akkor Magyarország közelebb állna a fejlett Ausztriához, mint a közép-európai régióhoz. S itt nem árt leszögezni, hogy térségi összevetésben hasonló a helyzet, mert ne feledjük, hogy az elmúlt harminc évben az olcsó orosz energia és a német működőtőke mixe szolgáltatta a lendületet nekünk, szlovákoknak, a cseheknek és a lengyeleknek is. Ilyen alapon mindannyian összeszerelő ország vagyunk Közép-Európában.

Közben vitathatatlan, hogy az alacsony hozzáadott értékkel működő gazdasági modellen túl kell lépni, amiatt is, mert a robotizáció gyors térhódítása apropóján belül egyre kevesebb dolgozóra lesz szükség. Lesöpörni azonban nem szabad az asztalról az újraiparosítást, mert az egész világ küzd ezért, valamint a külföldi működőtőke becsalogatásáért.

Pont a Covid okozta lezárások és az ezzel járó gazdasági sokk világított rá, hogy az elmúlt évtizedekben Nyugatról kiszervezett ipar nem pusztán a termelési láncok áttelepítését jelentette, hanem a korábbi nagyhatalmi státust is megdöntötte. A britek vagy éppen a kanadaiak új stratégián dolgoznak, mert a pandémia padlóra küldte az ágazatot. De az Egyesült Államok is kínálati gazdaságpolitikát hirdet, amelynek egyik pillére az ipar megerősítése. Visszatérve a hazai vizekre, az ipar „erőltetését” ellenzők vélekedése alapján a szolgáltatói szektort kellene preferálni. Holott a kettő nagyon is összetartozik: a modern ipar és szolgáltatás egymástól elválaszthatatlan műfaj, sőt egymásra épülő is, ezért mesterségesen nem szembeállíthatók.

A jelenleg is hatályban lévő Ipar 4.0 lényege az ipar új alapokra történő helyezése. Ennek lelke az, hogy az ipar szolgáltatássá, a szolgáltatás pedig iparrá változott. Közben a legmagasabb hozzáadott értékű szolgáltatásokról van szó, így a két szektor a közös fejlődés előfeltételévé vált. Iparosításhoz, újraiparosításhoz persze rengeteg pénz kell. A kormány a Baross Gábor-programon keresztül teremti meg annak a feltételeit, hogy biztosított legyen az ágazatban a finanszírozási háttér. Láthatóan nem lőtt mellé tervével a Gazdaságfejlesztési Minisztérium, hiszen a kedvezményes konstrukciókat gyorsan elkapkodták a cégek. A hírek szerint érkezik új forrás, hogy a felzárkózás kapuját is jelentő nemzetgazdasági ágazat szereplői arccal a gyártás felé forduljanak. Ne pedig az elsorvadás irányába.

A szerző a Világgazdaság főszerkesztő-helyettese

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Borítókép: Az épülő BMW-gyár Debrecenben 2023. február 2-án. A BMW Group négyszázhektárnyi területen építi fel az autógyárat, amely évente mintegy 150 ezer gépkocsi gyártására lesz képes. A termelés 2025-ben kezdődik, itt készül majd a tisztán elektromos meghajtású modellek számára kifejlesztett NCAR architektúrára épülő Neue Klasse modellgeneráció alapító tagja. A mintegy négyszázmilliárd forintos beruházással több mint ezer új munkahely jön létre a városban. (Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Ambrus-Jobbágyi Zsófia avatarja
Ambrus-Jobbágyi Zsófia

Felelős és felelőtlen vezetők Európában

Jeszenszky Zsolt avatarja
Jeszenszky Zsolt

Amerika önkorrekciós képessége

Ágoston Balázs avatarja
Ágoston Balázs

Az antifasizmus terrort jelent

Borbély Zsolt Attila avatarja
Borbély Zsolt Attila

Trump hatása az identitásra

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.