Trianon nem pusztán megtörtént 103 évvel ezelőtt. Velünk van, mint egy soha be nem gyógyuló seb, amely időnként heged egy kicsit, majd hirtelen újra elmérgesedik, most éppen a magyar–román viszonyban. Ha az anyaország jelentős részének elcsatolása pusztán fizikai seb lenne, ennyi idő alatt akár már be is varasodhatott volna. De lelki seb is, amely kiheveretlen traumaként öröklődik, nemzedékről nemzedékre. Sokan élünk Magyarországon olyanok, akik itt születtünk, de nagyszüleink egy része az elszakított országrészekről való.
Voltak, akiket még az anyaországtól elszakított szülőföldjükről is kiszakítottak — történetesen a havasalföldi Duna-deltába internáltak, családjukat pedig szétszakították. Visky András Kitelepítése (2022, Jelenkor kiadó) megtörtént eseményekre épülő családregény, kitelepítés- és üldöztetéstörténet, Románia- és kommunizmustörténet, de Trianon-történet is. Négy évtizeddel Trianon után játszódik már, az 1950-es évek végén, a 60-asok elején, a román kommunista rendszerben. A Visky-családdal — vagy ahogy egyes románok jól szórakoztak rajta, mert a szeszes itallal egybecsengően ejtik: viszkicsaláddal — együtt nem mentek más magyarok a kijelölt kényszerlakhelyükre. Üldöztetésük barbározással, migrátorozással, bozgorozással kísért üldöztetés („a Román Munkáspárt ráfordult a magyarkérdésre”), hiányos romántudásuk miatt is lelki bántalmazásokkal súlyosbított kisebbségi sors, egy a szülőföldjén nemzeti kisebbségként maradt, nemzeti kisebbségi valláshoz (a reformátusokhoz) tartozó, ráadásul az ateista-kommunista rendszerben triplán hátrasorolt, mert vallásos magyar bajkeverőnek tartott lelkészcsalád száműzetése. Mégpedig két óriási hiánnyal: a lelkészcsaládban nincs ott a lelkész, a hétgyerekes partiumi családfő ugyanis a többiektől ezer kilométerre ül éppen a börtönben ugyanúgy, ahogy a Partium és Erdély sincs jelen: egy határozat ki is köti, hogy visszatelepülésük Erdélyen kívülre lehetséges. A sajátjaik közé visszaengedve csak további bajt okoznának a román kommunista hatóságok szerint. Külön érdekessége az anyaország-szétszóratás dinamikának, hogy a magyarországi 1956 csak még gyanúsabbá teszi Romániában a magyarokat, különösen pedig a kitelepítésben családfővé előlépett, budapesti születésű anyát, Visky (Sollich) Júliát (1922–2005).