Mese a félig nyúzott bakkecskéről
Egyszer volt, hol nem volt egy nagygazda ember. Volt néki három ügyes fiacskája, akik sokat segítettek neki a mezőn, az erdőn és a gazdaságban. Volt neki egy bakkecskéje is, akit szeretett. Egyszer mondja a legidősebb fiának, hogy vigye ki a kecskét legelni a legjobb fűre, és friss patakvízzel itassa meg. A fiú úgy is tett, ám amikor este a gazda kérdezte a kecskét, hogy evett-e, ivott-e, a gamaly kecske azt hazudta, hogy sem nem evett, sem nem ivott. A fiút az apja jól elnáspángolta. Másnap a középső fiú vitte ki a kecskét, az is ugyanúgy járt, mint a testvére. Végül a kicsi fiú ment ki a kecskével, hiába vitte a legfrissebb fűre, itatta a forrás vizéből, a kecske ismét hazudott. Végül a gazda maga vitte ki a mezőre a kecskét, de este neki is azt mondta, hogy sem nem evett, sem nem ivott. Akkor elkapta a hazug állatot, nekifogott, hogy megnyúzza. Amikor félig már elkészült, a kecske kiszabadult, és elszaladt az erdőbe, ahol belebújt egy rókalyukba. Jött haza a róka, látja, hogy valaki van a házában, kérdezte: ki van a rókalyukban? Én vagyok, a félig nyúzott bakkecske, a lábammal dübüdü, a szarvammal döfdöf, eredj innen, mert fellöklek. A róka megijedt, farkát lába közé kapta, és rohant az erdőbe. Szembejött a farkas, azt szintén megijesztette a kecske, ő is megrémült, és szaladt a rókával. Találkoztak a medvével, azt is megijesztette a kecske, így hárman szaladtak. Szembejött velük a kicsi sündisznó, akinek elmondták nagy ijedelmük titkát. A süni visszament, kérdezte ő is: ki van a rókalyukban? Kecske mondta a mondókáját: a lábammal dübüdü, a szarvammal döfdöf, eredj innen, mert fellöklek. A süni összegömbölyödött, és begurult a lyukba, ahol jól összeszurkálta a félig nyúzott bakkecskét. A kecske kiugrott, és talán még most is szalad, ha meg nem állt.
Ha felmerül, hogy „magyar népmese”, biztos vagyok benne, hogy
tízből kilenc magyar embernek A magyar népmesék című zseniális rajzfilmsorozat jut eszébe.
Nem véletlenül, hiszen ez a világszínvonalú animáció hozta vissza újra a köztudatba a magyar népmeséket. A Pannónia Filmstúdió Kecskeméti Műtermének százrészes alkotása megkerülhetetlen. Több szempontból is. Egyrészt visszahozta a képernyőre a magyar paraszti kultúrát, másrészt a filmművészetben is maradandót alkotott. A legnagyobb tisztelet Mikulás Ferenc stúdióvezetőnek, ötletgazdának és Jankovics Marcell tervezőnek és rendezőnek ezért az örök csodáért.
Bevallom, a rajzfilmsorozattal kapcsolatban fanatikus vagyok, és az a fajta rajongó, aki mindig belekezd egy felbukkanó darabba, hátha olyat láthat, amit eddig nem. Sose sikerül, de ha ott vagyok, újra megnézem a már többször látott részt.
Nehéz lett volna kedvencet választani, ezért kamaszkorú fiamat hívtam segítségül, aki szintén nagyon sokat látott a sorozatból. Egyből rávágta, hogy az ő kedvencei a Pinkó és az Ábelesz-kóbelesz című részek. Ez utóbbi nálam is előkelő helyre kerülne, ha tetszési listát kellene készítenem: van benne csodás átváltozás, cselvetés, királylány, hős fiúcska, sőt még maga az Ördög is. Nézzék meg velünk (újra)!