A Balaton az ország egyik legszebb, legkülönlegesebb természeti képződménye, nyaralások gyakori helyszíne. Akik visszatérő vendégek a partjain (vagy azok közelében), pontosan tudják, hová érdemes betérni egy jó kávéra, hol a legfinomabb a lángos vagy a hamburger, milyen termékekért érdemes elautózni mondjuk a káptalantóti piacra. Akik meg elsősorban kultúrcsemegére vágynak, azok koncertek, színházi előadások, pódiumbeszélgetések gazdag kínálatából választhatnak.

Akik már a Kádár-rendszer évtizedeiben is el-eltölthettek néhány hetet a „magyar tenger” mellett, jól tudják, hogy ott találkoztak a vasfüggöny által akkor még kettéosztott Németország két felének – a keletinek és a nyugatinak – polgárai. Akik pedig a hazai filmgyártás különféle produktumaiból szerezték a benyomásaikat, azok alighanem kellemes emlékekkel gondolnak a Bujtor István-féle Ötvös Csöpi-filmekre.
Csakhogy a Balaton létezésének van egy további, eddig nem említett dimenziója is – a művészet. Eddig is tudtam, hogy szerzők sorát ihlette s ihleti mindmáig,
ám hogy egy elhivatott alkotó a kreatív gondolkodás és a művészi világteremtés mely fokára juthat el a Balaton mellett töltött évek, évtizedek alatt, azt idén nyáron tapasztalhattam meg.
Ugyanis ekkor nyílt alkalmam megnézni a veszprémi Laczkó Dezső Múzeumban az Egry József műveiből rendezett Balaton – Szicília – Nervi című tárlatot.

Hogy Egryt a magyar művészettörténet-írásban a Balaton festőjeként emlegetik, azzal addig is tisztában voltam. (Általános iskolás koromban komolyan foglalkoztam rajzzal, rajzolással: a hét öt munkanapjának délutánjából ötöt a Barcsay Gyermek-képzőművészeti Kör foglalkozásain töltöttem, melyeket Mela néni, vagyis Dombyné Szántó Melánia vezetett. Sokat tanultam, tanultunk tőle – rajzról, rajzolásról, különféle képzőművészeti technikákról, ahogy néprajzról és művészettörténetről, vagy mondjuk látásmódról, komponálásról, műelemzésről is.)
Ám arról, hogy Egry Józsefnek valójában mit jelentett a magyar tenger, csak e kiállítás alapján alkothattam képet magamnak. A falakon ugyanis nemcsak festmények függenek, hanem a művésztől származó, s élménytől érintettségének fokozataiba betekintést engedő idézetek is. Például:
Szivárvány a Balaton fölötti égen. Igen, hát egy ilyen kép láttán nem is lehet mást tenni, ujjongani kell. De úgy, hogy kicsit könnyes lesz az ember szeme tőle, és a hátán végigfut a hideg.