A később Claudia Andujarként ismertté vált hölgy 1931-ben jött a világra, Svájcban, Haas Claudine néven. Édesanyja, Germaine francia ajkú, protestáns svájci lány volt, édesapja, Haas Sigfried felvidéki zsidó gyökerekkel bíró magyar. – A házaspár a kislány születése után visszatért az apa otthonába, ahol korábban megismerkedtek egymással: Nagyváradra. E magyar lakosságú város akkor már több mint tíz éve Romániához tartozott: a trianoni békediktátum után került oda. A gyermek Claudine édesanyjával franciául, apai nagyanyjával németül, édesapjával magyarul beszélt odahaza, és magyar iskolába járt. Egyébként máig jól beszél magyarul, és élénken élnek benne gyerekkorának emlékei – kezdi Szeljak György, a Néprajzi Múzeum munkatársa, az Indiánok. Lelkek. Túlélők című tárlat egyik kurátora.

Egy magyar világpolgár
Germaine és Sigfried nem sokáig alkotott egy párt: hamarosan elváltak. A bakfis az édesapjával maradt, a férfit azonban annyira lekötötték gyáriparosi, vállalatvezetői teendői, hogy Claudine ritkán látta – főleg a szolgáló személyzet tagjaival töltötte az idejét, tőlük kapott figyelmet és törődést. 1944-ben aztán az édesapját, valamint a férfi családját gettóba zárták, majd deportálták – németországi koncentrációs táborokban veszítették életüket. Csupán Siegfried egyik bátyja, Marcel élte túl a világégést, ő is csak azért, mert a háború kitörésekor már New Yorkban élt.
Ő a Vöröskereszt segítségével felkutatta, és 1946-ban magához vette Claudine-t, aki akkor már két éve Svájcban tartózkodott, Germaine-nel együtt. A lány tehát tizenöt éves korában az Egyesült Államokba költözött. New Yorkban végezte el a középiskolát, keresztnevét ekkoriban változtatta Claudine-ról Claudiára
– mondja a kurátor.
Az eladósorba került lány 1949-ben, tizennyolc éves korában férjhez ment egy spanyol polgárháborús családból származó fiatalemberhez, bizonyos Julio Andujarhoz. Mivel az újdonsült férj nem rendelkezett amerikai állampolgársággal, megszerzése végett belépett a hadseregbe. Koreába vezényelték, és miután visszatért a hadszíntérről, rá kellett döbbenniük: vajmi kevés köti össze őket. Ezért elváltak, de Claudia megtartotta az Andujar vezetéknevet (amit „Anduzsar”-nak ejt, mint a brazilok és a portugálok).
A fiatalasszony 1955-ig New Yorkban élt, beiratkozott az egyetemre, mellette idegenvezetőként dolgozott.
Ám ekkor hírét vette, hogy édesanyja Sao Paulóban lakik, ezért úgy döntött, elutazik hozzá. Dél-amerikai tartózkodása azonban hosszabbra nyúlt, mint tervezte – azóta is ott él. Megérkezése után nem csak Brazíliát járta be, de megfordul Bolíviában, Peruban, Argentínában és Chilében is.
Útjai során számos fényképet készített.
Kezdetben kizárólag az a cél vezette, hogy megörökítse az élményeit, ám mert egyre több időt töltött fotózással, és stílusa egyre kiforrottabbá vált, küldözgetni kezdte képeit a különféle folyóiratoknak és magazinoknak. Azok egyre nagyobb számban fogadták el közlésre a felvételeit, így a hatvanas évek elejére azon kapta magát, hogy autodidakta tanulóból profivá vált, és hivatásos fotóriporterként tevékenykedik. Eközben több fotóját megvásárolta a New York-i Modern Művészetek Múzeuma, kiállítása nyílt az észak-amerikai városban.
1968-ban a The New York Times Magazine címoldalán jelent meg egy kajapó férfiról készült portréja
– meséli Szeljak György.