Hangulatkeltés

Zord Gábor László
2000. 02. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Belgrádi kormányzati hivatalokba, a katonaság és rendőrség objektumaiba a mai napig úgy járnak dolgozni a munkatársak, hogy főnökeik arra figyelmeztetik őket: a NATO akár órákon belül ismét bombázhat. A szerb fegyveres erők ennek megfelelően jelentős munkálatokat folytatnak, elsősorban a csapásmérő erő helyreállítása végett.A jugoszláv fővárosban állítólag szóbeszéd tárgya, hogy „az Egyesült Államok és szövetségesei nemsokára bombázásokkal gyakorolnak nyomást Milosevics eltávolítása érdekében”. Noha a tavalyi légicsapások óta gyakorlatilag alábbhagyott a készültség, a központi intézmények óvóhelyeit továbbra is rendben tartják. Tudatosan kerülik az egyébként is szabálytalan „kettős hasznosítást”, mely békeidőben oly jellemző az óvóhelyekre.Értesüléseink szerint az észak-atlanti szövetség erőinél jelenleg semmilyen olyan csoportosítás nincs, mely belátható időn belül a légicsapások felújítását szolgálná. A NATO gépek csak a koszovói KFOR és a bosznia-hercegovinai SFOR békefenntartó missziók támagatásához szükséges repüléseket végzik, mely szállítási, megfigyelési és őrjáratozási tevékenységből áll.A légicsapások tavaly júniusi véget érte óta a jugoszláv haderő egyébként jelentős mértékű helyreállítási munkákba kezdett, ami a független szakértők szerint jócskán megtépázott légvédelmét illeti. Több nagy hatótávolságú légtérellenőrző radart javítottak meg, pótoltak tartalékokból, illetve saját – egyes jelentések szerint külső – ipari forrásból. A Koszovó, Albánia és Bosznia felett rendszeresen őrjáratozó NATO-gépek az utóbbi időben állítólag egyre több szerbiai radar működését regisztrálják.Wesley Clark, a NATO európai főparancsnoka a napokban megerősítette azt a hírt is, melyet szakmai körökben a légicsapások óta tényként kezelnek. Eszerint a Szerbia hegyvidéki területein még a titói időkben kialakított sziklafedezék-komplexumokban a jugoszláv fegyveres erők csapásmérő eszközeinek többsége túlélte a háborút. A támadóerő magvát képező Orao csatarepülőgépekből közel száz darab bevethető, illetve korlátozottan alkalmazható állapotban maradt. Ezek a gépek 300-400 kilométeres körzetében képesek földi célok támadására. Az amerikai B-52-esek szőnyegbombázásával használhatatlanná tett beton felszállópályák rekonstrukciója folyamatos, bár a jugoszláv légierő felkészült az autópályákról történő üzemelésre is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.