Meddig pörögnek a forgószárnyak?

Miközben a Honvédelmi Minisztérium az expedíciós missziók kiszolgálására nagy ívű óriásszállítógép-bérlési programokban vesz részt a NATO-n belül, a hazai katasztrófahelyzetekben nélkülözhetetlen szállítóhelikopterek helyzete kritikussá vált. Bennfentesek szerint ráadásul a szociálliberális kormányzat néhány éve veszni hagyta a flotta megújításának legkézenfekvőbb lehetőségét.

2007. 06. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem lehet életbiztosítás éles harchelyzetben katonai helikopterre ülni, és kétszázzal kerülgetni a fákat, a magasfeszültségű vezetékeket – akaratlanul is ez jut az ember eszébe, amikor a honvédség szolnoki helikopterbázisának egyik három évtizedes Mi–8-as forgószárnyasával, jellegzetes orosz repülőgépszaggal az orrában repül az Alföld felett. A háromfős személyzet, Szabó Gábor parancsnok és Szabó Gábor másodpilóta, illetve Imre Lajos fedélzeti technikus teljes összhangban navigál, amikor Hódmezővásárhelyre tartanak, hogy ott a helikopteres szállítás alapjaira tanítsák az 5/62 lövészzászlóaljnak a szarajevói EUFOR-misszióba készülő katonáit. Az öreg orosz típus zajosan, rázkódva ugyan, de nagy biztonsággal repül, nemhiába tartják a szovjet repülőgépipar egyik legsikerültebb termékének, amely különböző változataival együtt napjainkban is a legelterjedtebb közepes szállítóhelikopternek számít világszerte.
Hódmezővásárhelyen aztán nyilvánvalóvá válik a gép egyik gyengesége. A riportereknek ki kell szállniuk, mert a beszálló szép szál „jakumók” (lövészkatonák) és a közel teli üzemanyagtartály miatt nem maradna elég teljesítménytartalék a szükséges manőverekhez. A fizika törvényeinek megfelelően ráadásul a melegedő (és híguló) levegő még tovább csökkentheti a „hasznos terhelést”, amellyel még biztonságosan elvégezhető a függőleges fel- és leszállás, vagy ha úgy tetszik, a függeszkedés.
Csak jó fél órával később szállhatunk vissza a néhány száz kilogramm üzemanyaggal könnyebbé vált „minyóba”, hogy a gyakorlótéren is szemügyre vehessük, miként zajlik a terepre szállás, a katonák ki- és beszállítása, annak gyakorlása, hogy miként biztosítják a leszállóhelyet. A személyzet óvatosan, széllel szemben közelíti meg a kiszemelt mezőt, a gép ajtajában hasaló és az Mi–8-as alá tekintő technikus irányítja a pilótákat a megfelelő pontra, ahol borulás veszélye nélkül is biztonsággal „megáll a lábán”, azaz a kerekein a forgószárnyas. A katonák kiugranak, és kezükben AK63-as karabélyukkal oltalmazó állást foglalnak el a gép körül. Az egész manőver „belülről” akciófilmeket idéz, nagyon látványos és magával ragadó, de azért szembetűnő az is, hogy a gép bal oldalán lévő egyetlen, nyolcvan centi széles ajtaján meglehetősen hoszszú ideig tart a ki-be szállás, ami a harcmezőn élet-halál kérdése lehet, hiszen a mozdulatlan helikopter túlélési esélyei nem túl jók még kis kaliberű kézifegyverekkel szemben sem. A tehertér végében lévő, nagyméretű „kagylóajtók” nehézkes nyitása ilyenkor szóba sem jöhet, legfeljebb az, hogy leszerelik őket, amivel igencsak huzatos lenne a benne ülőknek.
Miután mindenki visszaszáll, Szabóék felemelik a gépet, irány az 5/62-esek laktanyája, hazavisszük a lövészeket. A rövid úton sem állja meg az ember, hogy az alföldi táj fáit, bokrait, házait, óljait, árkait szemügyre véve eljátsszon a gondolattal: a harctéren mennyi helyen is elrejtőzhet az ellenség, hogy vállról indítható légvédelmi rakétáival leparancsolja az égről a felette elhúzó forgószárnyast, kioltva a fedélzetén lévő huszon-egynéhány magyar katona életét. Bár a gépben van vagy 35 fok, végigfut az ember hátán a hideg annak tudatában, hogy a honvédség egyetlen szállítóhelikoptere sincs ellátva olyan önvédelmi rendszerekkel, amelyek figyelmeztetnék a pilótákat a veszélyre, és eltéríthetnék a kilőtt rakétákat céljuktól.
Terhétől megszabadulva az Mi–8-as érezhetően könnyedebben rugaszkodik el az alakulótérről az immár helikopteres benyomásokkal felvértezett katonák tekintetétől kísérve, hogy visszatérjen szolnoki bázisára. Tanyák, élénksárga repceföldek suhannak el alattunk, elrepülünk a szentesi hidak mellett, távolról jól látszik a holtágak algás, zöld szalagja, az ártéri erdők s a töltések a tavalyról ott maradt homokzsákokkal. Máris újabb felismerés szállja meg az embert azzal kapcsolatban, hogy tulajdonképpen a honvédség leghasznosabb légi járművén utazik. Hiszen évtizedek óta ezek a gépek teszik lehetővé, hogy a menetrendszerűen visszatérő áradások idején emberek, anyagok eljussanak oda, ahová a tengerré duzzadt folyók miatt a szárazföldön lehetetlen eljutni, vagy elmeneküljenek onnan, ahol már a víz az úr. Az igénybevétel nem is múlik el nyomtalanul: ahogy befüggünk a helikopter állóhelyéül szolgáló beton „kutyanyelvre”, több másik gépet láthatunk szerte a bázison, amelyek forgószárnyak, reduktorok, hajóművek nélkül várják sorsuk jobbra fordulását, hogy ismét szolgálhassanak. Tömzsi törzsükkel, hosszú faroktartójukkal akaratlanul is óriási, szomorú libacombok benyomását keltik.
A szállítóhelikopter-zászlóalj épületében ellentmondásos a hangulat, tükrözve az éves repülési lehetőségek hullámzását, a gépek elöregedését. Amikor kiönt a Tisza, kerozint, üzemidőt nem kímélve repülniük kell a gátak felett, holtfáradtan kidőlve a nap végén. Aztán amikor a folyó visszatér a medrébe, gyorsan „elzárják a csapokat”, és alig-alig jut repülés a jártasság fenntartására – panaszolják. Gyakorlással, éles helyzetekkel együtt évente alig 70-80 órát tölthetnek a levegőben, ami szerteágazó (katasztrófahelyzeti, kutató-mentő, harcászati) feladataikat és a NATO-kereteket tekintve csak nagy jóindulattal nevezhető elégségesnek.
Szakértők arra emlékeztetnek, hogy a mindennapi üzemben tartásra szolgáló finanszírozás szűkössége mellett más okok is hozzájárultak ahhoz, hogy a magyar közepes szállítóhelikopter-flotta helyzete kritikussá váljon. Eszerint a flotta többségét alkotó Mi–8-asok élettartamuk végéhez értek, fenntartásuk problematikus, korlátjaik pedig egyre nehezebbé teszik alkalmazásukat a modern követelmények között. Fiatalabb (de szintén a húsz évhez közelítő) kollégáikból, a jóval erősebb Mi–17-esekből mindössze hét van idehaza. Közülük kettőt Szekeres Imre miniszter a korszerűsítés után felajánlott sebesültszállító (Medevac) feladatokra a NATO-nak, ám ezek a gépek egyelőre még ott gubbasztanak Szolnokon, noha négy-öt hónapos átfutási idővel számolva a december 15-i határidő már nincs is messze. A tavaly decemberben aláírt projekt megvalósítását fővállalkozóként elnyerő Solar Kft. ügyvezetője, Dési János szerint ebben a hónapban szállítják ki a gépeket Oroszországba. Értesüléseink szerint a sérülékeny szerkezetek nem „lábon” (azaz repülve) vagy szállítógépen jutnak el a gyárba, hanem vasúton.
A helikopterek magyarországi jövőjével kapcsolatos aggodalmakat az is erősíti, hogy a munkával most először nem a repülőtechnika egykori hazai ipari bázisát, a Dunai Repülőgépgyárat bízták meg, így egy újabb technikai kultúra megy végleg veszendőbe az országban.
A nemzetközi katonai repülésben jártas szakértők felróják: az immár öt éve regnáló szociálliberális kabinet ráadásul elmulasztotta a flotta megújításának legkézenfekvőbb lehetőségét. A maradék orosz államadósság 2002-es nyomott áru értékesítéséről van szó, amit például fel lehetett volna használni új gyártású, önvédelmi rendszerekkel, két ajtóval és nagyméretű rámpával felszerelt, nagy teljesítményű Mi–17-esek beszerzésére, amelyeknél kiküszöbölték az öreg Mi–8-as minden hiányosságát – állítják. A cseh kormány az előző években így cselekedett, a teljes flottájukat lecserélték, míg a régieket segélyként odaajándékozzák az afgánoknak.
Hogy baj van a közepes szállítóhelikopterekkel, arra azok a kísérletek is rávilágítanak, amelyeket az utóbbi hetekben folytattak Szolnokon. Az alakulat parancsnoka, Orosz Zoltán dandártábornok vezetésével az Mi–24-es harci helikopterek külső teheremelési lehetőségeit vizsgálták, így könnyen elképzelhető, hogy a legközelebbi tiszai árvízkor kényszerűségből páncélozott, harckocsik elleni harcra optimalizált forgószárnyasok szállítják a homokzsákokat a töltésekre. A „repülő lőszeresvagonok” üzemórája ráadásul jóval többe kerül a szállítóhelikopterekénél.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.