Brüsszel nem támogatja a 3-as metró felújítását

A fejlesztési tárca később közleményben reagált az írásra, szerintük még bármi lehet.

MNO
2016. 07. 14. 6:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Népszabadság úgy értesült, hogy Brüsszel informálisan megüzente, nem kaphat támogatást a ­budapesti M3-as metróvonal felújítása. A lap szerint a döntés nem lephette meg a fővárost és a kormányt, hiszen az Európai Bizottság korábban már jelezte, hogy szimpla felújítást nem támogat.

Az újság szerint ennek ellenére a kormány benyújtja a támogatási kérelmet és megvárja a hivatalos elutasítást, ami 2017 tavaszára várható. A vonal felújítása ezzel szemben novemberben kezdődne, csakhogy így nem lesz rá pénz. A kormány feltételesen vállalhat garanciát, amit „a főváros hitelfelvételbe kényszerítésével pipálna ki”.

A legutóbbi kormányülésen arról tájékoztatták Tarlós Istvánt, hogy a kormány tárgyalásokat kezdeményezett az Európai Beruházási Bankkal (EIB) az újabb hitelről. A főpolgármester reméli, hogy a kormány által korábban a fővárosnak ígért 139 milliárdos uniós támogatást más projektre megkaphatja a város. De erre a Népszabadság által megkérdezett szakértők kevés esélyt látnak.

A főváros önerőből nem képes visszafizetni a hitelt, amire a kormány vállal garanciát. Ezzel azonban Budapest függő viszonyba kerül, „a kormány minden bizonnyal megkéri a garanciavállalás árát”. Ennek egyik jele lehet, hogy a lengyel buszok helyett a kormány kérésére a magyar buszokra építő buszszolgáltatást vásárol tíz évre.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) délután egy óra előtt nem sokkal reagált az írásra néhány mondatban.

A 3-as metró korszerűsítésének finanszírozásáról Magyarország 2015 óta tárgyal az Európai Bizottsággal, az egyeztetések jelenleg is zajlanak. A Bizottság nem zárkózik el a projekt támogatásától.

A megbeszélések során a tárgyalópartner megfontolásra javasolta a kombinált finanszírozás lehetőségét. A felvetés szerint az uniós forrás mellett a kivitelezés költségeit részben hitel fedezhetné, annak érdekében, hogy minél több, a budapesti városi és elővárosi közlekedés fejlesztését szolgáló beruházás valósulhasson meg közösségi támogatásból. A finanszírozási konstrukciók gyakorlati megvalósítási lehetőségeiről az érintett tárcák egyeztetnek a főváros vezetésével.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.