12 milliárdot fogtak a MÁV-nál

A MÁV Zrt. 2010–2011-ben 12 milliárd forintot meghaladó működésiköltség-megtakarítást ért el.

LM
2012. 02. 09. 14:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rámutatott, hogy a MÁV-csoportnak a jövőben is van lehetősége a hatékonyság javítására, de illúzió lenne százmilliárdos nagyságrendben gondolkodni.

A jelentősebb tételek közül kiemelte, hogy a pályakarbantartó leányvállalatok csökkentették az alvállalkozók arányát, ezzel évente 700 millió forint megtakarítást értek el, és a márciusra várható összevonásukkal további hatékonyságjavulást remélnek. A beszerzések központosítása, újraszabályozása 1,8 milliárd forint megtakarítást eredményezett.

Személyszállítás

Az idén további javulást hozhat mintegy 2 milliárd forint értékben a felsővezetékek karbantartásának hatékonyabbá tétele, házon belüli elvégzése – mutatott rá. A személyszállításban a hatékonyabb működéshez járult hozzá, hogy a MÁV-Start 2,2 milliárd forint bevételnövekedést ért 2010–2011-ben az intézkedések révén, egyebek között a hatékonyabb jegyellenőrzés és a nemzetközi jegyáremelése révén. A személyszállítást érintő területen megszüntették a munkaerő-köcsönzést, átszervezték az előfűtési szolgáltatásokat, növelték a motorvonatok kihasználtságát, és ezek 1,3 milliárd forint megtakarítást eredményeztek a két év alatt.

Csökkenő szakértői díjak

A MÁV-csoport a szakértői díjakat ez idő alatt harmadára csökkentette, és a jövőben is azt az elvet követik, hogy a belső erőforrásból megoldható feladatokat nem bízzák külső szakértőkre – mutatott rá Szarvas Ferenc.

Jelentős 1,1 milliárd forintot költségmegtakarítást hozott a vontatási üzemanyag-felhasználás csökkenése, amelyet elsősorban az online mérés révén, illetve a központi vezénylés bevezetésével tudtak elérni. Ez utóbbi hozzájárult ahhoz is, hogy 1,2 milliárd forinttal javult a munkaerő-hatékonyság ezen a területen, és 2 milliárd forint megtakarítást jelentett az, hogy kevesebb mozdony is elég volt a feladatok elvégzéséhez. A MÁV-Gépészet a karbantartási telephelyek összevonásával hatékonyabban tudott működni, ezzel és az energiahatékonysági projektjével, a felesleges eszközök értékesítésével mintegy 1,9 milliárd forintot takarított meg.

Amit az IMF szeretne

Kérdésre válaszolva Szarvas Ferenc elmondta, hogy szerinte az IMF is ugyanazt szeretné, amit a közösségi közlekedési szolgáltatók, vagyis hatékony működést, hosszú távon is kiszámítható feltételek mellett.

Az elnök-vezérigazgató elmondta: nincs forrás a TRAXX mozdonyok 25 opciójának lehívására, ezért a vasúttársaság vizsgálja a flotta V43-as mozdonyai egy részének felújítási lehetőségeit. Tervezik azt is, hogy kiírják a tendert 50 darab IC felújítására, a tender terveik szerint hamarosan megjelenik. Úgy vélekedett, függetlenül attól, hogy Szolnokon elkezdték két darab, saját fejlesztésű IC+ vonat gyártását, a sorozatgyártás megvalósulása esetén is szükség van a felújítandó IC-re.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.