Rámutatott, hogy a MÁV-csoportnak a jövőben is van lehetősége a hatékonyság javítására, de illúzió lenne százmilliárdos nagyságrendben gondolkodni.
A jelentősebb tételek közül kiemelte, hogy a pályakarbantartó leányvállalatok csökkentették az alvállalkozók arányát, ezzel évente 700 millió forint megtakarítást értek el, és a márciusra várható összevonásukkal további hatékonyságjavulást remélnek. A beszerzések központosítása, újraszabályozása 1,8 milliárd forint megtakarítást eredményezett.
Személyszállítás
Az idén további javulást hozhat mintegy 2 milliárd forint értékben a felsővezetékek karbantartásának hatékonyabbá tétele, házon belüli elvégzése – mutatott rá. A személyszállításban a hatékonyabb működéshez járult hozzá, hogy a MÁV-Start 2,2 milliárd forint bevételnövekedést ért 2010–2011-ben az intézkedések révén, egyebek között a hatékonyabb jegyellenőrzés és a nemzetközi jegyáremelése révén. A személyszállítást érintő területen megszüntették a munkaerő-köcsönzést, átszervezték az előfűtési szolgáltatásokat, növelték a motorvonatok kihasználtságát, és ezek 1,3 milliárd forint megtakarítást eredményeztek a két év alatt.
Csökkenő szakértői díjak
A MÁV-csoport a szakértői díjakat ez idő alatt harmadára csökkentette, és a jövőben is azt az elvet követik, hogy a belső erőforrásból megoldható feladatokat nem bízzák külső szakértőkre – mutatott rá Szarvas Ferenc.
Jelentős 1,1 milliárd forintot költségmegtakarítást hozott a vontatási üzemanyag-felhasználás csökkenése, amelyet elsősorban az online mérés révén, illetve a központi vezénylés bevezetésével tudtak elérni. Ez utóbbi hozzájárult ahhoz is, hogy 1,2 milliárd forinttal javult a munkaerő-hatékonyság ezen a területen, és 2 milliárd forint megtakarítást jelentett az, hogy kevesebb mozdony is elég volt a feladatok elvégzéséhez. A MÁV-Gépészet a karbantartási telephelyek összevonásával hatékonyabban tudott működni, ezzel és az energiahatékonysági projektjével, a felesleges eszközök értékesítésével mintegy 1,9 milliárd forintot takarított meg.
Amit az IMF szeretne
Kérdésre válaszolva Szarvas Ferenc elmondta, hogy szerinte az IMF is ugyanazt szeretné, amit a közösségi közlekedési szolgáltatók, vagyis hatékony működést, hosszú távon is kiszámítható feltételek mellett.
Az elnök-vezérigazgató elmondta: nincs forrás a TRAXX mozdonyok 25 opciójának lehívására, ezért a vasúttársaság vizsgálja a flotta V43-as mozdonyai egy részének felújítási lehetőségeit. Tervezik azt is, hogy kiírják a tendert 50 darab IC felújítására, a tender terveik szerint hamarosan megjelenik. Úgy vélekedett, függetlenül attól, hogy Szolnokon elkezdték két darab, saját fejlesztésű IC+ vonat gyártását, a sorozatgyártás megvalósulása esetén is szükség van a felújítandó IC-re.