Elmondta: a MÁV Zrt. 2011-ben az 50 milliárd forint részleges adósságkonszolidáció hatását is figyelembe véve mintegy 14 milliárd forint mérleg szerinti eredményt ért el az előzetes adatok alapján, üzemi eredménye 27,4 milliárd forint veszteség lesz, ami 12,5 milliárd forinttal kedvezőbb a tervezettnél.
Tíz év óta nem volt ilyen
Szarvas Ferenc hangsúlyozta: a MÁV-Start Zrt. által szállított utasok száma tavaly 10 év óta először emelkedett, 3 százalékkal 137 millióról 142 millióra nőtt, a fizető utasok száma 5,8 százalékkal bővült 2010-hez képest.
A MÁV-csoport adóssága 270 milliárd forint volt az év végén. Az elnök-vezérigazgató megjegyezte, hogy a tavalyi részleges adósságkonszolidáció révén a kormány csökkentette a vasúttársaság adósságállományát, elsősorban a működési célú hitelek kiváltásával, amelynek nyomán növekedett a beruházási hitelek aránya.
Kitért arra, hogy a vállalatcsoport munkavállalói létszáma folyamatosan csökken: a 2010. évi 37 220 fős létszám 2011-re 36 745-re mérséklődött, úgy, hogy a korábban külső vállalkozók által végzett feladatok egy részét házon belül látja el a cégcsoport.
Leányok
A leányvállalatok eredményeiről szólva Szarvas Ferenc elmondta: a MÁV-Start Zrt. gazdálkodása 2011-ben kiegyensúlyozott képet mutatott, a személyszállító társaság 2011-ben mintegy 4 milliárd forinttal növelte árbevételét, 68 milliárdról 72,2 milliárd forintra.
A MÁV-Trakció Zrt. a gazdasági válság hatására csökkenő áruszállítási vontatási igények mellett is megőrizte pozícióit azáltal, hogy javította a munkaerő-hatékonyságot, a vezénylés és a fordulótervezés központosításával a vontatási feladatokat a korábbinál kevesebb mozdonnyal oldotta meg. A költséghatékonysági intézkedéseknek köszönhetően a MÁV-Trakció vontatási szolgáltatását 2 milliárd forinttal olcsóbban nyújtotta a MÁV-Start Zrt. részére, miközben adózás előtti eredménye nem csökkent – mutatott rá Szarvas Ferenc.
Eredmény
Az elnök-vezérigazgató elmondta: a MÁV-Gépészet Zrt. gazdálkodása is 2011-ben a tervhez képest nagyobb, 52 millió forintos eredményt ért el. A MÁV-Gépészet bevételi szerkezete tavaly részben átalakult: a felújítási munkák egy részét 2012-re átütemezték, ennek pénzügyi hatását ellensúlyozta a járműkarbantartásból származó bevételek növekedése.
Eredménynek nevezte Szarvas Ferenc, hogy sikerült kialakítani azt a kapacitást, amely révén a MÁV képes lesz önálló európai uniós projektekben való részvételre.