Alapítása után nyolc évvel az internet történetének legnagyobb tőzsdei kibocsátásával dicsekedhet a Facebook, a részvényeket a megcélzott sáv felső határán, 38 dolláros áron vezették be a Nasdaqra. A társaság induló piaci értéke így 104 milliárd dollárra rúg, és a társaság és eredeti tulajdonosai 18,4 milliárd dollár friss pénzhez jutottak. A cég ebben a pillanatban többet ér, mint a BMW, a Deutsche Bank és az Adidas együttvéve.
A közösségi portál tőzsdére lépése egy majdnem páratlan sikertörténet csúcspontja. A társaság alapítója és fő tulajdonosa, Mark Zuckerberg 2004-ben diákoknak szánt digitális évkönyvként indította be a Facebookot. Már az első évben egymillió felhasználója volt, jelenleg 900 milliót számlál, és az év végére egymilliárd is lehet.
Ez adja a Facebook legnagyobb, üzleti szempontból pedig – legalábbis jelenleg – jóformán egyetlen értékét, mert ez teszi érdekessé a céget a reklámipar számára. A hirdetésekből származik az árbevétel 90 százaléka. Ebből fakadnak a kilátásaival kapcsolatos kételyek is.
A cég tavaly viszonylag szerény, 3,7 milliárd dolláros árbevételt és egymilliárdos nyereséget jelentett. A kibocsátáskori ár és a nyereség közti 100-szoros arány (P/E ráta) kiugróan magas. Ahhoz, hogy a Facebook-részvények a Google 2004-es értékeltségéhez hasonló szintről indulva jó befektetésnek bizonyuljanak, a társaságnak – legalább a vállalati profit szintjén – hasonló növekedési pályát kell befutnia – írja az OTP Alapkezelő elemzése. A Google eredménye a 2003-as 100 millió dollárról 2011-re százszorosára, csaknem 10 milliárd dollárra emelkedett. Így a kibocsátáskori 80-100-szoros P/E ráta 2012-re 15-szörösre mérséklődött.
A Facebook legnagyobb kincsében, a felhasználóiról birtokolt információkban bízik. Ez teszi lehetővé, hogy hajszálpontosan definiált célcsoportokat lehessen megcélozni hirdetésekkel. E reklámok hatékonyságával kapcsolatban azonban vannak kételyek, a General Motors például beszüntette hirdetéseit, mert elégedetlen volt a hatásfokukkal.
A másik akadály az úgynevezett „mobilprobléma”. A 900 millió felhasználó legalább fele okostelefonon vagy táblagépen csatlakozik a hálózathoz. Ezeken a Facebook jószerével semmit sem keres, mert a mobiltelefonos applikációkba egyelőre nem sikerült beépíteni a hirdetéseket.