Egy sikertörténet csúcspontja vagy a totális összeomlás kezdete? + Képek

Félórás késéssel, 42,55 dolláron indult a kereskedés a Facebook közösségi portál részvényeivel a Nasdaq piacon.

NT
2012. 05. 18. 20:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Alapítása után nyolc évvel az internet történetének legnagyobb tőzsdei kibocsátásával dicsekedhet a Facebook, a részvényeket a megcélzott sáv felső határán, 38 dolláros áron vezették be a Nasdaqra. A társaság induló piaci értéke így 104 milliárd dollárra rúg, és a társaság és eredeti tulajdonosai 18,4 milliárd dollár friss pénzhez jutottak. A cég ebben a pillanatban többet ér, mint a BMW, a Deutsche Bank és az Adidas együttvéve.


A közösségi portál tőzsdére lépése egy majdnem páratlan sikertörténet csúcspontja. A társaság alapítója és fő tulajdonosa, Mark Zuckerberg 2004-ben diákoknak szánt digitális évkönyvként indította be a Facebookot. Már az első évben egymillió felhasználója volt, jelenleg 900 milliót számlál, és az év végére egymilliárd is lehet.

Ez adja a Facebook legnagyobb, üzleti szempontból pedig – legalábbis jelenleg – jóformán egyetlen értékét, mert ez teszi érdekessé a céget a reklámipar számára. A hirdetésekből származik az árbevétel 90 százaléka. Ebből fakadnak a kilátásaival kapcsolatos kételyek is.


A cég tavaly viszonylag szerény, 3,7 milliárd dolláros árbevételt és egymilliárdos nyereséget jelentett. A kibocsátáskori ár és a nyereség közti 100-szoros arány (P/E ráta) kiugróan magas. Ahhoz, hogy a Facebook-részvények a Google 2004-es értékeltségéhez hasonló szintről indulva jó befektetésnek bizonyuljanak, a társaságnak – legalább a vállalati profit szintjén – hasonló növekedési pályát kell befutnia – írja az OTP Alapkezelő elemzése. A Google eredménye a 2003-as 100 millió dollárról 2011-re százszorosára, csaknem 10 milliárd dollárra emelkedett. Így a kibocsátáskori 80-100-szoros P/E ráta 2012-re 15-szörösre mérséklődött.


A Facebook legnagyobb kincsében, a felhasználóiról birtokolt információkban bízik. Ez teszi lehetővé, hogy hajszálpontosan definiált célcsoportokat lehessen megcélozni hirdetésekkel. E reklámok hatékonyságával kapcsolatban azonban vannak kételyek, a General Motors például beszüntette hirdetéseit, mert elégedetlen volt a hatásfokukkal.

A másik akadály az úgynevezett „mobilprobléma”. A 900 millió felhasználó legalább fele okostelefonon vagy táblagépen csatlakozik a hálózathoz. Ezeken a Facebook jószerével semmit sem keres, mert a mobiltelefonos applikációkba egyelőre nem sikerült beépíteni a hirdetéseket.


Az OTP Alapkezelő elemzése szerint sok függ attól, hogy a társaság valamilyen fontos tőzsdeindex tagjává válik-e. Az indexeket követő, passzív stratégiát folytató befektetési alapok, az úgynevezett ETF-ek ugyanis automatikusan befektetnek az új indextagokba, függetlenül a fundamentális kilátásoktól.

Elemzők szerint a Facebook éppen azért választotta a kibocsátás színhelyéül a Nasdaqot és nem a New York-i tőzsdét (NYSE), mert ígéretet kapott arra, hogy gyorsított eljárásban, a bevezetés után akár három hónappal a Nasdaq 100-as tőzsdeindex tagja lehet. Ezt a tőzsdeindexet számos ETF használja referenciaportfólióként. Így könnyen elképzelhető, hogy a kezdeti időszakban emelkedik az árfolyam, de ha ezt nem kíséri a nettó profit látványos növekedése, akkor a korrekció elkerülhetetlen lesz.

Adatvédelmi szakembereknek is vannak aggályaik. A Facebook üzleti modellje sokuk szerint sérti az európai személyiségi jogi szabályokat, és ha az európai hatóságok „mozgásba lendülnek, ez az üzleti modell összeomlik” – mondta a német Schleswig-Holstein tartomány adatvédelmi biztosa a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak. Hogy személyiségi jogi problémák felmerülhetnek, az a Facebook kibocsátási prospektusában is hangsúlyosan szerepel.


Mindezek az aggályok nem riasztották el a befektetőket attól, hogy jegyzéseikkel 18,4 milliárd dollár friss pénzhez segítsék a céget, amely így befurakodott a Visa (19,7 milliárd dollár) és a General Motors (18,1 milliárd dollár) közé a legnagyobb amerikai kibocsátások sorában.

Magának Mark Zuckerbergnek 503,6 millió részvényével a 38 dolláros kibocsátási áron 19,1 milliárd dollárja van, körülbelül annyi, mint Larry Page-nek és Sergey Brinnek, a Google alapítóinak.

Vannak, akik attól tartanak, hogy a Facebook-eufória – amely azonban az intézményi befektetőket nem annyira ragadta magával – olyan folyamatot indít el, mint a 90-es évek végének Dot.com őrülete, amely összeomlással végződött. Mások szerint azóta sokat tanultak a befektetők, annyit bizonyosan, hogy minden társaságot külön-külön kell megítélni.


Ennek ellenére „a Facebookban benne van a potenciál, hogy az egész ágazatot a magasba lendítse, de arra is, hogy megbénítsa” – véli Christian Leybold, az Investor eVenture Capital Partners tulajdonosa.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.