Hosszú álom

1999. 10. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

1979. november 1-jén, a halottak napján látták meg a napvilágot, ebből az alkalomból október utolsó hétvégéjén tizenegy kiváló koreográfia részleteit láthatták a Győrbe zarándoklók: az utóbbi tíz év legnagyobb sikereiből összeállított gálaműsorral ünnepelte megalakulásának huszadik születésnapját a Győri Balett társulata.Alakulásuk története mára legendává érett. Az Állami Balettintézet tizenöt végzős növendéke elhatározta, együtt maradnak az iskola befejezése után is. Elementáris hatást gyakorolt rájuk a fővárosban látott, Béjart műveiből összeállított est, így érthető módon az éppen hazalátogató Markó Ivánt kérték fel vezetőjüknek. Egyik évfolyamtársuk győri volt, s hírt hozott az újonnan épülő színházról. A hivatalos kultúrkormányzat nem támogatta sem a növendékek együttmaradását, sem azt, hogy Győrben balett-társulat létesüljön. Akkoriban kísérletező együttesek igen kivételes esetben jutottak csak színpadhoz. A kortárs tánc egyik képviselőjének az Eck Imre vezette Pécsi Balett számított. A győri társulat táncosai számára az első közös évtized a tanulás jegyében telt. Megadatott számukra, hogy kijussanak a keleti blokkból, s nyugaton a saját szemükkel láthassák az addig csupán hírekből ismert modern tánc- és mozgásszínházi produkciókat. A második tíz évnek – a rendszerváltozásnak köszönhetően – már nem egyeduralkodó együttesként vágtak neki. Két legközvetlenebb konkurensnek a néhány éve létrejött, Imre Zoltán vezette Szegedi Balett, valamint az újjáalakult Pécsi Balett számított. E két együttes mellett azonban gombamód szaporodtak az alternatív táncszínházi társulatok, akik a kortárs mozgásművészet legújabb és legjelentősebb eredményeit kamatoztatták munkáikban. „Minden addiginál fontosabb lett a tánc szerepe, ugyanis a prózai színházak innen merítettek inspirációt” – emlékszik Kiss János, a Győri Balett igazgatója. – „Többször javasolták, hogy változtassunk nevet, mivel a balett jelző meghatározó skatulyát erőltet a társulatra, miközben produkcióink ettől távol kerültek.” A pápa magyarországi látogatása alkalmából a püspöki kar felkérte Markó Ivánt, hogy koreografáljon egy ünnepi előadást a Népstadionban. 1990 májusában, az évad végén Markó távozott együttese éléről. Koreográfus és szellemi vezető nélkül maradt a társulat. „Teljesen váratlanul ért minket, hogy felkeresték az együttest, és megkérdezték képesek vagyunk-e megcsinálni az előadást Iván nélkül. Nem rendelkeztünk semmiféle koreográfiai gyakorlattal, de mégis belevágtunk. Természetesen a Szent Margit legendája című produkció létrejöttében meghatározó szerepet játszott Gombár Judit díszlet- és jelmeztervező.” A következő évad első bemutatójaként, a Gulliver úr utazásainak műsorfüzetében olvashatjuk a következő sorokat: „A Gulliver úr utazásai a mi tükrünk, a Győri Balett tükre. Megmutatja azt a megélt tanulságot, hogy a törpék nem olyan kicsik, az óriások nem olyan nagyok, mint amilyennek képzelik magukat.” A produkció elsöprő sikere bizonyította, hogy az együttes töretlen akarattal és tehetséggel képes folytatni a munkát. Az első tíz évben kizárólag Markó Iván koreografált, így kilencvenegytől az együttes táncosai – Bombicz Barbara, William Fomin és Demcsák Ottó –, akik addig kizárólag a színpadi szereplésben valósították meg művészi elképzeléseiket, előzetes gyakorlat nélkül vitték színre előadásaikat. Emellett keresni kezdték a világban azokat az alkotókat, akik az együttes stílusát szem előtt tartva képesek koreografálni. Így jutottak el Robert Northhoz, a világhírű Balett Rambert egykori igazgatójához, aki olyan sikerrel állította színre a Carment a Győri Balett táncosaival, hogy a társulat tavaly európai turné keretében játszotta világszerte a produkciót. Emellett elsöprő közönségsikert aratott a csillogó humorral átszőtt, virtuóz Trójai játékok című munkája. Robert Cohan, aki Martha Graham partnereként vált világhírűvé, a Vivaldi-zenére komponált Stabat Materrel ajándékozta meg a győri közönséget, a társulat pedig bebizonyította, hogy klasszikus képzettségük ellenére képesek voltak megfelelni a Graham-technika kihívásainak. Legutóbbi hatalmas sikerük a Purim, amelyet a Budapest Klezmer Band muzsikájára koreografált William Fomin és Juhos István „Puttó”, aki az alternatív táncszínház szellemével ismertette meg az együttest. A táncosok idei nyara nem pihenéssel, munkával telt: Marie Brolin-Tani dán művész vezetésével készültek új bemutatójukra, az Orfeóra, amelyet a koreográfus saját társulata és a Győri Balett közösen ad elő. Mindezért a hatalmas erőfeszítésért cserébe meglehetősen szerény az anyagi ellenszolgáltatás. „Vezető táncművészeink havi fizetése bruttó 70 ezer, míg a kezdő táncosoké 31 500 forint” – világosít fel az igazgató. Az anyagiak mellett a pálya rövidsége is komor árnyékot vet a méltán világhírű Győri Balett csillogó sikereire, hiszen tudomásul kell venni, mint Kiss János fogalmazott: „a táncszínpad a fiatal testet igényli”. Itt pedig már idősnek számít, aki huszonöt évvel ezelőtt lépett a világot jelentő deszkákra, vagyis alig-alig múlt csak negyven. Nem nehéz kiszámolni, mekkora jövedelmet kap egy hajdan ünnepelt balettos nyugdíjba vonulását követően. A világon egyedülálló módon a Győri Balett saját iskolájában gondoskodik az utánpótlás neveléséről, óvodától a diploma kézhezvételéig. „A mai napig úgy tűnik nekem az elmúlt húsz év, minden gyötrelmével és örömével együtt, mintha álom lenne – vallja Kiss János. – Egyszer biztosan fel kell majd ébredni, de most még meseszerűnek tetszik minden”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.