Madách 226 járatlan utakon

Metz Katalin
1999. 10. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Mozgó Ház Társulás, az alternatív színházak legizgalmasabbja, a 49. Berliner Festvochen fölkérésére, a Festival D’ Avignon, a Budapesti Őszi Fesztivál és a Trafó koprodukciójában Az ember tragédiáját használta „kanavászként”, hogy korunk kiábrándító válaszait – a Madách föltette kérdésekre – beleszőhesse.Ki itt belépsz, add fel minden előítéletedet! Ne a Tragédia csorbítatlan szövegét, jelenetsorát keresd – hanem a bújtatott, zaklató (alkotói) konklúziót. A kiáltó kontrasztot, amit a józan ész érzékel a Madách-remekműben foglalt (minden korban elárult) eszmények és napjaink totális eszménytelensége, etikátlansága és cinizmusa között. Felszínességbe, jelentéktelenségbe, gügye és ártalmas tévéálkultúrába, reklámözönbe torkollt korszellemünk – ha egyáltalán illő a szellem szót használni – már a Madách-mű sugallta kiábrándultságon is túllépett: bölcseleti-etikai kérdésföltevések nélkül él az emberiség – az üres pillanatnak. Beéri futó örömökkel, igénytelensége megreked a tömegkultúra (szubkultúra) szintjén. Hudi László mondhatni enciklopédikusan sorakoztatja föl a Tragédia eszmei momentumait, hogy a világot körül- „rendezgető”, dicstelen káoszszal szembesítse. A valamikori vágy a tiszta életre, reménykeltő jövőre, mely Ádám kíváncsiságát újabb stációja „föltér-képezésére” sarkallja – a remény s a vágy, mondom, a második ezredfordulóra vészesen kihunyt. Hudi László meghökkentő, de ellenpontozásával belső logikát követő rendezése jogosan ütközteti e két világot. Nem követ el szentségtörést, hisz eszmei csomópontok, korok mentén keres választ a maga – s a széles környezet – kétségeire. Hogy pusztán fontos szövegtöredékek, idézetek, netán Madách-szállóigék bázisára építi föl a maga és társulata replikáinak különös „színpadi gúláját”, amit még csak darabnak s előadásnak sem nevez (a produkció címe: Tragédia-jegyzetek) – önálló jelenkori Madách-asszociációrendszerre vall. Ami műfajában és előadásmódjában szuverén. A Trafó játékterét, alig két méterre a széksoroktól, fémlapokból álló, mikrofonokkal fölszerelt, hosszú-hosszú konferenciaasztal szeli át. Az ember azt hinné, hipermodern kongresszusi terembe tévedt, ahol az emberiség globális gondjairól tárgyalnak majd a szakértők. Rendre el is foglalják helyüket az asztal mellett a szereplők. A háttérkulisszán két hatalmas kivetítő, köztük pedig kisebb monitorok függenek. A montírozott elektronikus zene, különféle zörejek, konkrét zenefoszlányok robajlása közepette, a vetítővászon egyikén jobbára a különféle színek kultúrtörténeti vonatkozású tárgyai, emlékei (szoborfejek, oszlopok, kereszt stb.) jelennek meg, míg a másikon a dialogizáló, monologizáló szereplők kinagyított arcmása. Szándékoltan multimédiás produkció, ami nem annyira formailag, mint inkább tartalmilag foglalja keretbe a Madách-parafrázist; nevezetesen azt, hogy hová silányul az eszme, a bölcselet, ha a hipermodern kommunikációs világ „martaléka” lesz. A jelenetsoron végigfut a tévéparódia is: kvázi bemondónők mórikálják magukat a mikrofon előtt, műsorvezetők laposítják közhelyhírekké, monoton kommentárrá a (Madách fölvetette kérdésekre adott aktuális) szövegeket, melyek – mintegy kitöltendő az eredeti Tragédia egy-egy textusa közti űrt – mai töltelékszövegként teremtenek hidat a többnyire szállóige- számba menő, madáchi töredékek között. S elhangzik az emberpár jövőjét megidéző álomba ringatáskor a luciferi végszó („De hogyha látjátok, mi dőre a cél, / mi súlyos a harc, melybe utatok tér, / Hogy csüggedés ne érjen emiatt, /.../ Egére egy kicsiny sugárt adok, / Mely biztatand, hogy csalfa tűnemény / Egész látás – s e sugár a remény.”). Itt furcsa perpetuum mobileként elkezdődik az álomsor – azaz a különféle színek, korok, látomások láncolata – a fönt jelzett multimédiás kifejező eszközökkel. Az egyiptomi színben szarkofágot tolna be, belsejében arany fejdíszes fáraómúmia elevenedik meg, hogy magához vonja az agyonkorbácsolt rabszolga kedvesét (Évát), miközben a kommentárok korbácsütés okozta, véres sebeket mutogatnak, és saját szavaikkal ítélik el (kissé a marxista osztályharc-ideológiában fogant megfogalmazással) a rút rabszolgaságot. Az athéni színben Milthiadész hősi mivoltát fokozza le az előadás: hol a hősiesség mostanában? – érezteti. Hisz minden pitiáner, hétköznapi és olcsó. A hős felesége vágyott ajándékokról cseveg barátnőjével, melyet reményei szerint Milthiadész hoz majd számára. És így tovább, színről színre, hol frappánsabb, hol erőtlenebb ötletekkel dúsítva. Sajnálatosan a közbevetett szövegrészek is terjengősebbek a kelleténél, s ha el is fogadjuk mai silányságunk parodizálását – nemegyszer túl sok közhelyet oltanak a szövegbe. Jól tudom, szándékosan; de ha túllőnek a célon, nyomban élét veszi a kívánt kontrasztnak. Itt kellett volna szigorúbban bánni a kollektíven szerkesztett (mai) szövegrészekkel a rendező Hudi Lászlónak, a szereplők ugyanis közösen írták a maguk párbeszédeit, s feszesség dolgában igencsak elkelt volna a korrigálás, a tömörítés szigora – még akkor is, ha épp a jelentéktelen csevelyt voltak hivatottak érzékeltetni. A színek váltakozását a játéktér elé lépő színészek jelentik be a mikrofon előtt, szellemes szinopszissal megfejelve a várható jeleneteket. Természetesen a műsorvezetők édelgő modorában. Ily módon is jelzik, puszta sztorivá, giccsé silányul a történelmen végigfutó, Madách megénekelte, magasztos eszme. Metaforák, tárgyi jelképek sokasága teszi színessé a prágai, a párizsi, a londoni színt. Elborzaszt a magunk megélte falanszter: az embertelen automatizáltság képzettársításai rémítik a nézőt, vagy legalábbis emlékeztetik a lélektelen uniformizálás pokolbéli bugyraira. Az asztal mellett zajló, többnyire párizsi jelenetek szimultaneitása néha kioltja egymást, s az is megzavarhatja a nézőt, ha nem képes megfejteni egyik-másik metaforát. Abban sem vagyok biztos, hogy ha valaki nem ismeri (elég alaposan) Az ember tragédiáját, ki tudja-e hámozni mindazt a sok, korunknak szánt utalást, ami e (néha elerőtlenedő, de egészében véve markáns) előadásban pokollá deformálódott világunkról, fontos intelem gyanánt elhangzik. Nem véletlen a zárómondat sem: „Az is lehet, hogy a halál a kezdet?”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.