időjárás 9°C Hajnalka 2023. március 27.
logo

Keveslik a MÁV béremelési ajánlatát

Putsay Gábor
1999.11.16. 23:00

A Vasutas Érdekegyeztető Tanács (VÉT) második fordulóján sem közeledett egymáshoz a munkáltató és a szakszervezetek álláspontja. A MÁV továbbra is kitart amellett, hogy lehetőségei és üzleti terve 8,5 százalékos béremelést tesz lehetővé, a szakszervezetek pedig lekicsinylően alacsonynak tartják ezt a mértéket. A szakszervezetek azt hangoztatják, hogy egységes álláspontot képviselnek a MÁV-val, ezzel szemben a munkáltató szerint a hozzájuk eljuttatott állásfoglalások között lényegi eltérések vannak.A MÁV Rt. – hatszázalékos inflációt figyelembe véve – az átlagkeresetek 8,5 százalékos emelésével számol, amennyiben a szakszervezetek támogatásával teljesülnek bizonyos feltételek – ismertette a MÁV álláspontját Kukely Márton vezérigazgató. A feltételek között szerepel, hogy a hatékonysági mutató meghaladja a 303 tonnakilométer/fő mértéket, az árufuvarozás teljesítménye eléri a 45,5 millió tonnát, és legalább 153 millió utast szállítanak el év végéig vasúton. Bevezetik továbbá a gazdálkodást elősegítő differenciált bérezési rendszert, kormányzati támogatást kapnak a gyenge forgalmú vonalak fenntartásához, és megkezdik a szociális juttatásoknak a társaság méretéhez való igazítását. Kukely Márton elmondta: a MÁV is abban érdekelt, hogy egy jobban megfizetett vasutasság végezze a munkáját, a béreket és a létszámot azonban a teljesítményekhez kell igazítani. A Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ) egyhangúlag elutasítja a MÁV bérre és a kollektív szerződésre vonatkozó javaslatát – hangoztatta Borsik jános, a MOSZ elnöke. Borsik János szerint a MÁV kísérletet tesz a belső tartalom lesüllyesztésére, a mozdonyvezetők munkakörülményei pedig évről évre romlanak. Márkus Imre, a Vasutasok Szakszervezetének (VSZ) elnöke elmondta, hogy a MÁV 8,5 százalékos javaslatát még induló ajánlattételként sem tudják elfogadni, mivel minimum tíz százalékra számítottak. Elmondta továbbá, hogy a VSZ lezártnak tekinti az eddigi tárgyalásokat, a kompenzációban nem érdekeltek, mindent új alapokra kívánnak helyezni. A béremelés mértéke szerintük az infláció mértékét sem haladja meg. A Vasutas Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) álláspontja szerint a valójában 5,88 százalékos emelés nem méltó, ugyanis a korábbi megállapodások alapján a 2000. évre 2,62 százalék már le van kötve. Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke tegnap úgy nyilatkozott, hogy a MÁV ajánlatának egyetlen egy elemét sem fogadják el. Szerintük a MÁV bérfejlesztés címén 1,6 milliárd forintot megspórolt azzal, hogy 25 ezer vasutasnak eddig sem a megállapodások szerint fizetett ebben az évben. Bajnai Gábor, a MÁV Rt. vezérigazgató–helyettese viszszautasította a vádakat, és elmondta, hogy a vasúttársaságnak az eddigieknél is szigorúbb gazdálkodási feltételeknek kell megfelelni. A MÁV ebben az évben 12 milliárd forintos szállítói tartozást halmozott fel, a gazdaságosabb üzemeltetés érdekében pedig decemberben 167 vonatot kivesznek a menetrendből, amelyeken alig van utas. A MÁV-szakszervezeti vitának továbbra is érzékeny pontja a Záhony–Fényeslitke átrakodóbázis egyik termináljának megszüntetése: a szakszervezetek azt állítják, hogy a MÁV tudatosan építi le ezt a részleget, a MÁV a megszüntetés indokául azt hozza fel, hogy néhány év alatt a harmadára csökkent a záhonyi terminálok forgalma.

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.