Következő mérkőzések
Skócia
21:002024. június 23.
Magyarország
Svájc
21:002024. június 23.
Németország

Keveslik a MÁV béremelési ajánlatát

Putsay Gábor
1999. 11. 16. 23:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Vasutas Érdekegyeztető Tanács (VÉT) második fordulóján sem közeledett egymáshoz a munkáltató és a szakszervezetek álláspontja. A MÁV továbbra is kitart amellett, hogy lehetőségei és üzleti terve 8,5 százalékos béremelést tesz lehetővé, a szakszervezetek pedig lekicsinylően alacsonynak tartják ezt a mértéket. A szakszervezetek azt hangoztatják, hogy egységes álláspontot képviselnek a MÁV-val, ezzel szemben a munkáltató szerint a hozzájuk eljuttatott állásfoglalások között lényegi eltérések vannak.A MÁV Rt. – hatszázalékos inflációt figyelembe véve – az átlagkeresetek 8,5 százalékos emelésével számol, amennyiben a szakszervezetek támogatásával teljesülnek bizonyos feltételek – ismertette a MÁV álláspontját Kukely Márton vezérigazgató. A feltételek között szerepel, hogy a hatékonysági mutató meghaladja a 303 tonnakilométer/fő mértéket, az árufuvarozás teljesítménye eléri a 45,5 millió tonnát, és legalább 153 millió utast szállítanak el év végéig vasúton. Bevezetik továbbá a gazdálkodást elősegítő differenciált bérezési rendszert, kormányzati támogatást kapnak a gyenge forgalmú vonalak fenntartásához, és megkezdik a szociális juttatásoknak a társaság méretéhez való igazítását. Kukely Márton elmondta: a MÁV is abban érdekelt, hogy egy jobban megfizetett vasutasság végezze a munkáját, a béreket és a létszámot azonban a teljesítményekhez kell igazítani. A Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ) egyhangúlag elutasítja a MÁV bérre és a kollektív szerződésre vonatkozó javaslatát – hangoztatta Borsik jános, a MOSZ elnöke. Borsik János szerint a MÁV kísérletet tesz a belső tartalom lesüllyesztésére, a mozdonyvezetők munkakörülményei pedig évről évre romlanak. Márkus Imre, a Vasutasok Szakszervezetének (VSZ) elnöke elmondta, hogy a MÁV 8,5 százalékos javaslatát még induló ajánlattételként sem tudják elfogadni, mivel minimum tíz százalékra számítottak. Elmondta továbbá, hogy a VSZ lezártnak tekinti az eddigi tárgyalásokat, a kompenzációban nem érdekeltek, mindent új alapokra kívánnak helyezni. A béremelés mértéke szerintük az infláció mértékét sem haladja meg. A Vasutas Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) álláspontja szerint a valójában 5,88 százalékos emelés nem méltó, ugyanis a korábbi megállapodások alapján a 2000. évre 2,62 százalék már le van kötve. Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke tegnap úgy nyilatkozott, hogy a MÁV ajánlatának egyetlen egy elemét sem fogadják el. Szerintük a MÁV bérfejlesztés címén 1,6 milliárd forintot megspórolt azzal, hogy 25 ezer vasutasnak eddig sem a megállapodások szerint fizetett ebben az évben. Bajnai Gábor, a MÁV Rt. vezérigazgató–helyettese viszszautasította a vádakat, és elmondta, hogy a vasúttársaságnak az eddigieknél is szigorúbb gazdálkodási feltételeknek kell megfelelni. A MÁV ebben az évben 12 milliárd forintos szállítói tartozást halmozott fel, a gazdaságosabb üzemeltetés érdekében pedig decemberben 167 vonatot kivesznek a menetrendből, amelyeken alig van utas. A MÁV-szakszervezeti vitának továbbra is érzékeny pontja a Záhony–Fényeslitke átrakodóbázis egyik termináljának megszüntetése: a szakszervezetek azt állítják, hogy a MÁV tudatosan építi le ezt a részleget, a MÁV a megszüntetés indokául azt hozza fel, hogy néhány év alatt a harmadára csökkent a záhonyi terminálok forgalma.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.