A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
0
Ezüstérem
0
Bronzérem
0

Klasszikus balett és keleti motívumok

Péczely Dóra
1999. 11. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A november végén ismét megrendezett Inspiráció elnevezésű programnak csak a legutolsó előadása volt eklektikus stílusúként definiálva, de ezzel a fogalommal határozható meg a két részletben látható, öt különböző koreográfiából álló est összképe is. Az első darab, az An Eye for Optical Theory, szikár látványossága ellenére egy balettiskola formagyakorlatainak egész-ségesen rövid összefoglalóját adta, cirkuszi mutatványnak álcázva. Lukács András volt a koreográfus és az egyik táncos, a másik pedig Kun Attila, mindketten a Magyar Állami Operaház művészei. Az előadás az esztétizmus jegyében értelmezhető, két profi táncos játékos duettje, jól megválasztott zenére (Michael Nyman). Sem az előadók mozdulatai, sem a gesztusaik és a kifejezetten szexis kosztümök sem támasztották alá az állítólagos metafizikai koncepciót. A tavaly címzetes magántáncossá lett Kun Attila saját ko-reográfiájával is fellépett, a Kívül című szólódarabbal. A díszlet egy keresztként felfüggesztett hegedű és egy pici homokpiramis volt. A zenét – sajnos nem élőben – Lajkó Félix és zenekara szolgáltatta. Így az előadás a hegedű jelképével összekötve egyfajta tisztelgésnek látszott egy kortárs művész személye és művészete előtt. A piramis viszont annyira kicsiny volt az emberi méretekhez képest, nem beszélve a színpadról, hogy nem volt képes sem a miszticizmust, sem a művészetet, sem a szellemiséget jelképezni. Tehát csak egy kis homokvár lett a csodálatos piramisból, aminek valószínűleg eredetileg készült, az anyag, a matéria jelképének. De mivel alapvetően piramisnak nézett ki – egy nevetségesen kicsi piramisnak –, teljesen felborult a koncepció. A homokvár színpadi kellékként való használatát ebben a darabban el kellett volna felejteni, mert idegen, szétrúgása hatásvadász elem, és ráadásul nem is működik. A legrosszabb viszont a darab vége: a „művész” egy fénykörben állt, és kikacagta a világot, saját magát. Értetlenül állok azon jelenség előtt, hogy senki nincs, aki megmondja a Kun Attila nevezetű első osztályú fiatalembernek, hogy egyrészt ezt a megoldást tilos mostanság bevetni, mert elcsépelt közhellyé vált, és egyszerűen tönkreteszi az előadást; másrészt ebből a darabból egy rövidebb változatot kellene csinálnia, mert jóval kevesebb van benne. Fejes Ádám munkáiból, a rotterdami táncakadémia egykori diákjától két koreográfiát láthattak a nézők. A They Don’t Care című előadást Vladislava Malával táncolta. A produkció álomdramaturgiájával, kissé negédes hangulatával korrekt volt, de nem lenyűgöző. Egy asztalt mint díszletet és mint térképezőeszközt is gyönyörűen felhasznált. A legszebb a fényekkel való játék és árnyjáték lett volna, de az viszont technikailag hibádzott, mert amikor nem volt takarásban a hatalmas erejű izzó a táncosok mögött, akkor elvakította a közönséget. Fejes Ádám Insomnia című táncdramaturgiája Krausz Aliz számára készült. A táncosnő előadása átmenet nélküli ugrálás volt a legfinomabb, bordáit, hátizmait és ujjperceit mozgató keleti táncmozdulatok és a harcművészetek elemeit értelmezés nélkül gyakorló mozgások közt. Az előadásmód bizonytalanságai tovább gyengítették a produkció színvonalát. A második felvonás programjának fogadtatása megsínylette a várakozáson aluli színvonalú elsőt. A közönség érezhetően sokkal türelmetlenebb volt a leginkább figyelemre méltó produkcióhoz. A Fénybalett című performance egy távol-keleti palota udvari szokásformuláinak önmagában is színpadias kelléktárának feldolgozása volt. A jelenet sajátos, árnyalataiban csak az adott kulturális kódokat ismerők számára megkülönböztethető, szigorú dramaturgia szerint felépülő kommunikációs helyzetgyakorlat kétféle értelmezésén alapult. A fények, a színpadi kellékek (pici akváriumban egy élő halacska, rózsák, gyümölcsök, bambusz) és a gyönyörű kézmozdulatok finom játéka szinte lelassította az időt. A koreográfus-rendező Szabó Benke Róbert társrendezőként dolgozott a DekaDance Társulattal, fellépett színészként a Szkéné Színházban, és több divatszínházi produkció szereplője volt. Stílusérzéke, rendezői nyitottsága az európai szem számára is értelmezhető és (poszt)modernizált elemekből építette fel produkcióját.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.