Dioxinszennyezés Győrben

2000. 02. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Környezetvédelmi Minisztérium (KÖM) helyettes államtitkárának intézkedésére felfüggesztették a garéi hulladék győri égetését. A helyi lakosság körében felháborodást keltett, hogy a dioxinnal szennyezett hordókat a Győri Hulladékégető Kft.-be szállították. Értesülésünk szerint a háttérben üzleti összefonódások állnak.Valovits Emil, a garéi környezetszennyezésért felelős Budapesti Vegyiművek Rt. vezérigazgatója kérdésünkre elmondta, hogy a lakossági tiltakozás miatt felfüggesztették a dioxintartalmú veszélyes hulladékok Győrbe szállítását. A lakossági tiltakozás azonban csak egy az okok közül. Vass Nándor, a környezetvédelmi tárca helyettes államtitkára ugyanis arról tájékoztatta lapunkat, hogy kedden levelet küldött Valovits Emilnek, amelyben a győri hulladékégető üzem füstgáz-kibocsátási határértékeinek sorozatos túllépése miatt kérte az égetés felfüggesztését. A vegyiművek vezérigazgatója értetlenségét fejezte ki az államtitkár érvei miatt, mert – mint mondta – a garéi hulladék ártalmatlanítására kiírt pályázaton nyertes Geohidroterv Kft. és Palota Kft. alkotta konzorcium csak a veszélyes hulladékok kiürített hordóit szállítja Győrbe, amelyek dioxintartalma egy százalék körüli, amíg a hulladékégető hétszázaléknyi dioxintartalomig vehet át megsemmisítésre veszélyes anyagokat. Ettől függetlenül tiszteletben tartja az államtitkár kérését.Illés Zoltán, a parlament környezetvédelmi bizottságának elnöke felszólította a környezetvédelmi főfelügyelőséget, hogy végezzen átfogó ellenőrzést a győri hulladékégetőben, és tiltsa meg a garéi hulladékok átvételét. Illés szerint – aki évek óta ellenzi a garéi tetraklór-benzolok dorogi veszélyeshulladék-égetőműbe szállítását – a győri üzem a doroginál is rosszabb, ráadásul az ártalmatlanítást végző konzorcium pályázatában nem is volt szó hazai égetésről. Hajdu Klára, a győri székhelyű Észak-dunántúli Környezetvédelmi Felügyelőség igazgatóhelyettese lapunknak elmondta, hogy a győri üzem füstgázában a közelmúltban tizenháromszoros dioxinkibocsá-tási határérték-túllépést mértek. Az üzem korábban március 31-ig kapott engedélyt az első veszélyességi kategóriába tartozó garéi hulladékok átvételére. Az égetőberendezés egyébként 7880 tonnányi anyagot tud megsemmisíteni évente. Ughy Katalin, a Környezetvédelmi Főfelügyelőség igazgatója kérdésünkre azt állította, hogy Illés Zoltán felszólításától függetlenül már korábban vizsgálni kezdték a győri üzem alkalmasságát, és arra a következtetésre jutottak, hogy a határérték-túllépések összefüggenek a garéi hulladék égetésével.A garéi tizenhatezer tonnányi veszélyes hulladék égetését vállaló konzorcium feltehetően azért bízta meg a hordók megsemmisítésével a Győri Hulladékégető Kft.-t, mert a cég a konzorcium egyik tagja, a Palota Kft. tulajdonában van. A két vállalkozás a KÖM múlt nyáron elbírált kármentesítési pályázatán 2,3 milliárd forintért vállalta, hogy egy németországi égetőműben megsemmisíti a Budapesti Vegyiművek által még a rendszerváltozás előtt lerakott csaknem 16 ezer tonnányi dioxintartalmú veszélyes hulladékot, ám a közbeszerzési törvény értelmében a teljes mennyiség 15 százalékára más megoldást is választhattak. A dorogi veszélyeshulladék-égetőmű akkor fel is ajánlotta kapacitását, ám az ötlet lakossági tiltakozást váltott ki. Tittmann János dorogi polgármester akkor úgy nyilatkozott, hogy a városháza sem látná szívesen a garéi hulladékot, mert bár az égetőmű jelentős összeget fordított a füstgáztisztítás korszerűsítésére, ám a visszamaradó veszélyes salak kezelésére továbbra sincs megnyugtató megoldása. A doroginál lényegesen kisebb kapacitású győri égetőműnek ugyanakkor a füstgázmosó berendezése is elavult. Győr érintett városrészének lakói korábban több alkalommal is tiltakoztak a gyanús dioxintartalmú szállítmányok átvétele miatt, a helyi sajtó pedig összefüggést látott az üzem működése és a környék állatvilágának daganatos megbetegedései között.A Garéban lerakott veszélyes hulladék ártalmatlanítására kiírt pályázaton nyáron másodszorra hirdetett eredményt a KÖM. A Baja Ferenc minisztersége alatt nyertessé nyilvánított Betonút Rt. vezette konzorcium ugyanis 2,7 milliárd forintért csupán tíz évre konzerválta volna a talajvizet súlyosan veszélyeztető hulladékok zömét, ahelyett, hogy végleges megoldást kínált volna a problémára. Ám Pepó Pál miniszter a Betonút szerződését még a munkálatok kezdetekor felbontotta, majd hosszas – botrányoktól sem mentes – huzavona után a múlt év elején végül új pályázatot írt ki. A Geohidroterv Kft. és a Palota Kft. alkotta kettős fogat 2,3 milliárdért vállalta, hogy 2000. december 10-ig elszállítja a hulladékokat. A döntést Illés Zoltán akkor botrányosnak nevezte, éppen a hazai égetés részleges lehetősége miatt. A Népszabadság korábbi közlése szerint a veszélyes anyagok nagy részét átcsomagolják, és a volt NDK területén található Merseburg közelébe, a Dow BSL GmbH-hoz szállítják, ahol egy két éve épült korszerű berendezéssel folyik az ártalmatlanítás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.