Észvesztő, hogy a fiúk nem sírnak

Takács István
2000. 04. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Brandon Teena, Kimberley Peirce A fiúk nem sírnak című filmjének hőse (megformálásáért a legjobb női főszereplő Oscarját kapta pár napja Hilary Swank) a lányok kedvence, olyan fiú, akibe könnyű beleszeretni. Jóképű, jópofa, jó haver. Befogadják a fiúk is a városkához, Falls Cityhez közel lévő farmról jött Brandont, mert benne van minden buliban, minden csínytevésben.A lányok ilyen fiúról álmodnak, a fiúk olyanok szeretnének lenni, mint ő. Nem csoda, hogy Lana, a városka legcsinosabb lánya (Chloe Sevigny) belehabarodik, és Brandon is őbenne találja meg a nagy szerelmet. Örökké azonban nem lehet titkolni, hogy Brandon Teena valójában Teena Brandon.Lány, akinek az a tragédiája, hogy nem fiú, noha annak érzi magát. Amikor a titok kipattan, legjobb barátai megerőszakolják, s hogy ez ki ne derülhessen, lelövik. Teena Brandon felépítette Brandon Teena alakját, és amikor az illúziók összeomlanak, a magukat megcsalatottnak, becsapottnak érzők, akik csodálatuk mellett irigyelték is ezt a titokzatos valakit, iszonyatos módon állnak bosszút rajta.Kényes téma ez. Azzal a veszéllyel fenyeget, hogy a film elcsúszik a transzvesztita-történetek irányába. Szerencsére ez nem történik meg. Részint azért, mert a rendezőnő – s egyben a forgatókönyv írója – egy pszichiáter és egy detektív alaposságával utánament a valóban megtörtént esetnek, és kiderítette, amennyire csak lehetett, a véres tragédiába torkollt dráma lelki mozgatórugóit.Ezért alakíthatta úgy a sztorit, hogy minden fordulata hitelesnek tűnjön, élőek, teljes karakterré formáltak legyenek a főszereplők, és ne a sikamlós pikantériáról, hanem a megélt és megszenvedett emberi sorsról szóljon A fiúk nem sírnak. A fő ok azonban, amiért ebből a filmből megrázó, egyes jeleneteiben sokkoló alkotás lett, a Teenát/Brandont játszó Hilary Swank alakítása. Az szinte mellékes, hogy egy pillanatig sem érzünk e másságát természetes módon megélő lánynak a cse-lekedeteiben, kapcsolataiban semmi viszolyogtatót, visszataszítót.Elfogadjuk olyannak, amilyen. Nem tiltakozunk az érzelmi megnyilvánulásai ellen, mert annyira világosak, s tulajdonképpen tiszták és szépek. Ami viszont nem mellékes: Hilary Swank szinte az első megjelenéstől hoz magával valami megmagyarázhatatlan szorongást, valami rossznak az előjelét. Vidámsága, jópofasága mögött ott érződik a tragédia igazi oka, a megértés, a szeretet, az el- és befogadás a lélek mélyén meghúzódó, tán nem tudatos, de annál égetőbb hiánya.A megerőszakolás és a gyilkosság kíméletlenül és kendőzetlenül vad, erőszakos képsorai aztán beteljesítik a tragé-diát. Ha a néző eddig nem értette volna meg, mit is akar mondani A fiúk nem sírnak, itt rádöbbenhet. Egy különös, de senkinek sem ártó, a szíve mélyén ártatlan embernek el kell pusztulnia, mert zavarja a pontagyú ostobák beszűkült világának primitív rendjét.Hilary Swank Oscarját egyébként sejteni lehetett, hiszen az év elején már Arany Glóbuszt is kapott ezért az alakításáért. A filmet látva nem kétséges, hogy mindegyik díjat megérdemelte.Aminthogy nem vitatható a másik oscaros lány díjazása sem. A film, az Észvesztő, amelyben a Lisát alakító Angelina Jolie kapta a legjobb női mellékszereplő Oscarját, noha szintén az életből merített történet (Susanna Kaysen bestsellert írt, Girl, Inter-rupted címmel, arról a két évről, amelyet egy pszichiátriai intézetben töltött, s a film ezt a regényt veszi alapul, olyannyira, hogy név szerint is Susanna Kaysen – Winona Ryder – a főszereplője), lényegesen kevésbé meggyőző, mint A fiúk nem sírnak. Elkerülhetetlenül eszünkbe jut róla a Száll a kakukk fészkére. A párhuzamot ezzel aztán el is felejthetjük. Az Észvesztő ugyanis csak felhámi szinten mutatja meg a hasonló intézetek és ápoltjaik (itt csupa nő) világát. Susannát, a különc, érzékeny, „problémás” kamaszlányt, aki írói ambíciókat dédelget, vele mit kezdeni nem tudó szülei bedugják egy ideggyógyintézetbe, ahol fura teremtésekkel találkozik.A legkülönösebb Lisa, ez a vadóc, lázadó, kezelhetetlen, senkivel és semmivel, de legfőképp önmagával megbékélni nem tudó lány, aki elviselhetetlenül kínzó szeretetéhségét és feloldhatatlan magányosságát kompenzálja a devianciájával. Angelina Jolie, akit legutóbb a Szeress, ha tudsz zűrös szerelmi életű kis színésznőjeként, majd a Csontember rámenős, szívós, vagány rendőrnőjeként láttunk, remekel Lisa szerepében.Kibírhatatlanul erőszakos, megzabolázhatatlanul összeférhetetlen. Megszökik többször is, mert nem bírja elviselni az intézetet, a társakat, az orvosokat és ápolókat, de kint sem bírja elviselni az emberi aljasságot, az ostoba, barom férfiakat és a náluk semmivel sem jobb nőket. Senkinek sem kell, mert nem hagyja, hogy bárkinek is kelljen. A végén pedig már önmagának sem kell.Mellesleg Angelina Jolie is duplázott: Lisáért már a legjobb női mellékszereplő Arany Glóbuszát is megkapta. Tény, hogy a filmet elsősorban az ő alakításáért érdemes megnézni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.