Olimpia és hagyomány

2000. 04. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az olimpia gyökerei az ókori Görögországban keresendők, de a modern sport szelleme inkább a római hagyományokat követi. Kétségtelen, az olimpiai játékok feltámasztása nélkül a sport nem játszott volna ennyire jelentős szerepet a XX. századi ember életében, ám idővel letért arról az útról, amelyet az ókori vagy az újkori olimpiai eszme kijelölt.Az olimpiai játékok kezdete a múlt homályába vész. Alapításáról három mítosz is mesél, ez jelzi: a görögök isteni eredetűnek tartották a versenyeket. A történészek általában megegyeznek abban, hogy i. e. 776-ban rendezték az első olimpiát, ettől az időponttól kezdve ismeretes a győztesek neve, de bizonyos adatok arra utalnak, hogy már négy évszázaddal előbb is rendszeresen megmérkőztek az ifjak Olümpiában. A versenyek vallási, áldozati jellege mindvégig, általánosan elfogadott dátum szerint Kr.u. 393-ig megmaradt. A versenyeken kizárólag szabadnak született görög férfiak vehettek részt, rabszolgák, barbárok és nők nem. (A nőknek is rendeztek versenyeket Olümpiában, ennek hagyománya korábbi, mint a férfiaké, de ezeket nem nevezték olimpiának. Az olimpiai küzdelmeket nők még csak nem is nézhették.) A bírák ellenőrizték, hogy az induló nem követett-e el főbenjáró bűncselekményt, hiszen a versenyek a test és a szellem, a szépség és a jóság egységét hirdették, cégéres gonosztevőknek ott nem volt semmi keresnivalójuk. Vagyoni szempontból semmilyen korlátozást nem tartalmaztak a szabályok, de gyakorlatilag az olimpia a jómódúak szórakozása volt, ők tudták megfizetni a felkészülés, az utazás, az ott-tartózkodás költségeit. Kezdetben a versenyjáték csak egyetlen számból, a stadionfutásból (192,27 méter) állt. A sportágak köre fokozatosan bővült, a 14. olimpián (724-ben) jelent meg a kettős stadionfutás, a 15. olimpián a hosszútávfutás (távja 1346-4614,5 méter között váltakozott), a 16. olimpián a pentatlon (futás, távolugrás, birkózás, diszkoszvetés, gerelyhajítás) és a birkózás, a 23. olimpián az ökölvívás. A 25. olimpiától kezdve rendezték a különböző fogatversenyeket.A versenyzők szigorúan csak amatőrök lehettek, de a győztesek elfogadhattak városuktól pénzjutalmat. Szolón törvényei például előírták, hogy az athéni olimpiai bajnokok ötszáz drachmát kapjanak. Egy-egy bajnok könnyen kapott „profi szerződést”, a korabeli mutatványosok szinte vadásztak az olimpiák hőseire, a bajnok megbámulására akkoriban sem sajnálta a pénzt a kíváncsi nép. Magán a versenyen a győztes csak olajfaágakból font koszorút kapott, diadalát később válthatta aprópénzre. A bajnokok kötelessége volt a stadion közelében lévő szent liget oltárainál hálaáldozatot bemutatni Zeusznak. Örömmel tettek eleget ennek az előírásnak, hiszen a görög sportember még tudta: sikerét az égi hatalmak kegyének (is) köszönheti, saját erejéből semmire nem vitte volna. A görög olimpiai játékok hatalmas eseménynek számítottak, még a háborúkat is felfüggesztették tartamukra, de nem váltak össznépi látványossággá, a tömegszórakoztatás eszközeivé. Császárok, uralkodók, nagy- és kiskirályok nem tudták propaganda-, népbutító, elégedetlenséget levezető célokra felhasználni, ezért az olimpiai játékok végzete törvényszerű volt. 1500 év múltán támasztották fel, de hagyományaiból hiába merítettek, a modern „sporteszmény”, a profizmus, a sztárkultusz, a nézőként agresszívvá váló tömeg, a hisztérikus sportimádat nem görög örökség. Ezen jelenségekben a római kocsiversenyek és gladiátorküzdelmek (amelyekről következő számunkban olvashatnak) szelleme támadt fel.A kocsiversenyzés eredete Róma alapításáig nyúlik vissza. Feltételezések szerint két istenség – az alvilági Consus és a bőséges gabonatermést biztosító Ceres – kultusza keveredett benne. Consus és Ceves szentélye a cirkusz két végén állt. A fogatok köröztek a cirkusz porondján, ezzel a természet körforgását jelképezték. A császárkorban a kocsiversenyek kultikus „üzenete” már feledésbe merült, szakrális őrületté fajult. „Panem et circenses”, azaz kenyeret és cirkuszt – fogalmazta meg Juvenalis, rávilágítva, hogy a császárság hatalmi eszközzé emelte-züllesztette a cirkuszi játékokat. A versenyek idején a város kiürült, mindenki a Circus Maximus, vagy a többi öt versenypálya nézőterén tolongott, extatikus állapotban szurkolva választott Lactiója (versenyistállója) színének győzelméért. A Lactiók színei különös metamorfózison mentek át. Kezdetben két szín volt: a fehér és a vörös, később megjelent a zöld és a kék. Egy idő után a fehérek a zöldekhez társultak, a vörösek pedig a kékekhez. Idővel a két szín, a zöld és a kék társadalmi hovatartozást, politikai pártállást is jelentett. A zöld volt a nép színe, a kék az arisztokratáké. (Ismerős képlet: összenőtt, ami összetartozott.) A sikeres hajtók már-már az isteneknek járó áhítatos imádatban részesültek, szobrot emeltek tiszteletükre.Nem csodálkozhatunk azon, hogy több császár is szeretett volna belekóstolni a hajtók által szervezhető népszerűségbe. Néró rendszeresen versenyzett, de a lovak mögé állt Caligula és Commodus is. Vitellius meg egyenesen az istállóból emelkedett a trónig, ugyanis eredetileg Caligula lovásza volt. A császárok, még a keresztény császárok sem mondtak le a cirkusz nyújtotta lehetőségekről. A tömeg indulatainak levezetéséhez, az uralkodó népszerűségének megteremtéséhez, megőrzéséhez, olykor még a kenyérnél is fontosabb eszköz volt a cirkusz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.