Startol a sztrádaépítés

2000. 04. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Füzesabony-Polgár közötti szakasznyomvonal kitűzésével kezdődnek meg ma a munkálatok az M3-as autópályán. Mindez két-három hetet vesz igénybe, ezt követően kezdődhet meg az osztott pályás út építése – nyilatkozta lapunknak Tarnóczy László, a hazai gyorsforgalmi út-hálózat építése finanszírozásával megbízott Magyar Fejlesztési Bank Rt. szóvivője. Az M3-as füzesabonyi szakaszát 1998 szeptemberében adták át a forgalomnak, azóta az M1-es autópálya 42 kilométerének kivásárlásán és az M0-s körgyűrű észak-pesti szakaszának befejezésén kívül nem építettek gyorsforgalmi utat. A kormány idén márciusban az eredetileg 1998 végén kidolgozott és elfogadott tízéves programot öt évben határozta meg, melynek során hatszáz kilométernyi autópályát és -utat kell megépíteni az ország területén.Egyelőre még nem dőlt el, hogy az M3-as esetében mely kivitelezőcégeknek ad megbízást a 67 kilométernyi autópálya, illetve a polgári Tisza-híd megépítésére a Nemzeti Autópálya Rt. Mint arról korábban beszámoltunk, az MFB Rt. százmillióról ötmilliárd forintra emelte meg az NA Rt. jegyzett tőkéjét, így az anyagi forrás biztosított az építkezések megkezdésére. A márciusi döntés egyben arra is kiterjedt, hogy az ÁPV Rt. – két lépcsőben – harminckétmilliárd forintos tőkeemelést hajt végre az MFB Rt.-nél. Az építkezésekkel egyidejűleg a tervek szerint az MFB saját forrásból további összegeket bocsát az NA Rt. részére, ezenfelül a bank hiteltárgyalásokat folytat külföldi és magyar pénzintézetekkel, és számítani lehet autópálya-kötvény kiadására is.A gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére idén hatvanmilliárdot szánnak, a kabinet döntésének értelmében a kivitelezőcégeknek az 1997-es áraknál – az inflációt figyelembe véve – legalább öt százalékkal kell olcsóbban megépíteniük egy kilométernyi autópályát.Az idei tervekben szerepel az M7-es autópálya felújítása és a hiányzó útpálya építésének megkezdése Zamárdiig, illetve a szekszárdi Duna-híd előkészítése, amelyhez Szekszárdtól és az 51. főúttól egy új nyomvonalú autóút halad majd. A 2000. évi költségvetésben 27 milliárd forintot különítettek el a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére, ezt a pénzt azonban nem használják fel új utak finanszírozására. A 27 milliárd a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium büdzséjében szerepel, amiből a meglévő autópályák fenntartására, az M1-es kivásárlása kapcsán a banki hitelek törlesztésére, illetve az M5-ös működtetési hozzájárulására használ fel a KHVM.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.