A filmesek szolidaritása az első filléren elbukik

A filmszakma szolidaritása nagyszerűen működik addig a pillanatig, amíg az első fillér szóba nem kerül - mondotta Kende János operatőr azon a szimpóziumon, amely pénteken tíztől este hétig játszódott az Eötvös Lóránd Tudományegyetem művészetelméleti és médiakutatási intézetében.

2003. 03. 01. 9:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A konferencia öt kerekasztalszerű fejezetre tagolódott, amelyen külföldi szakemberek, producerek, forgalmazók, filmrendezők és a pénz elosztásán munkálkodó szervezetek képviselői vitatkoztak. Banovich Tamás díszlettervező, rendező, a filmszakma egyik doyenne-je igen markáns ellenérzéseket fogalmazott meg már a szimpózium témájával kapcsolatban is. Szerinte tragikus, hogy senki egyetlen szót nem kíván ejteni arról, hogy a filmgyár, a stúdiók, a szakma műszaki hátterének felújítása nélkül minden támogatás olyan, mint ha lyukas zsába töltenénk milliókat.

Hiányérzeteit fogalmazta meg Palulus Alajos filmrendező, a dokumentum műfaj nagy öregje is. Úgy véli, hogy ha nem újul meg a filmes szakmai kuratóriumok elosztási módszere, valamint a filmszemlék előzsűrizésének ellenőrízhetősége, nem támad föl a filmszakma sem a tetszhalálából. A rendező írt egy tanulmányt, amelyben kifejtette, hogy rövid, négy-öt oldalas szinopszisokból irodalmi művek értékét sem lehet hitelesen fölmérni, dokumentumfilmekről úgynevezett treatment alapján ítélkezni egyenesen abszurdum. Dologozatában Paulus követeli még, hogy a nemzeti mustrák előzsűrijeiben munkálkodó szakemberek fejtsék ki legalább írásban döntéseik szakmai indokait. Mindkét „nagy bölény” úgy gondolta, hogy az általuk fölvetett problémák megvitatása nélkül a konferencia megkerüli a szakma igazán lányeges és izgalmas alapkérdéseit.

Igazán egyértelmű választ a minisztérium jelenlévő képviselőjétől, Székely Gabriellától sem kaptunk a jelenlegi kultusztárca stratégiai elképzeléseiről. Éppen egy héttel ezelőtt, a Szabó Ervin Könyvtárban tartott hasonló vitafórumon a színházi szakma egyik képviselője meglehetősen ingerülten jelentette ki: a jelenlegi „művelődési minisztérium” a létezők legrosszabbika, hiszen lassan egy éve hivatalba lépett, de még mindig nem dolgozta ki sem rövid, sem hosszú távú elképzeléseit. „Kulutszminiszterünk pedig nincs!” – jelentette ki az ellenzékinek aligha mondható színházesztéta.

A magyar filmrendezők, úgy tűnik, jobban ki vannak békülve azzal a ténnyel, hogy a Görgey-kabinet csak ügyvezető minisztérium kíván lenni, amely elegánsan kivonul a szakmai probémák megoldásából. Szerintük nyilván az a fontos, a megígért öt milliós támogatás kerüljön végre a Magyar Mozgókép Közalapítvány bankszámlájára. Ezzel kapcsolatban Kálomista Gábor, a Megafilm igazgatója, az elmúlt esztendő legeredményesebb filmproducere azt nyilatkozta a Magyar Nemzet elmúlt csütörtöki számában, hogy egyáltalán nem célszerű, ha a filmszakma támogatása száz százalékos állami támogatásból történik, mert így vált lassan tétnélkülivé a magyar filmgyártás a pártállamiság évtizedei alatt. A totális állami támogatottság védőernyője alatt először csak a jegybevétel, aztán a mű színvonala válik másodlagossá a tiszteletdíjhoz képest. Így alakult ki az úgynevezett megélhetési filmezés.

Arról ezúttal már nem esett szó, hogy a szocialista-liberális koalíció választási igéreteiben az öt milliárdnál lényegesen nagyobb összeg, a jelenleginek mintegy háromszorosa hangzott el. Az inkriminált öt milliárd jelenleg még a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának bankszámláján van. A filmforgalmazás és a filmterjesztés támogatására miniszteri igéret hangzott el a filmszemle záró sajtótájékoztatóján, a fiatal filmeseknek szánt szubvencióról pedig írásos szándéknyilatkozat született. A támogatás zömének kezelője, a Magyar Mozgókép Közalapítvány akkor kaphatja meg az összeget, ha az Állami Számvevőszék jóváhagyja a Közalapítvány jelentését. Az ÁSZ ugyanis több ponton korszerűtlennek találta a közalapítvány működését és szerkezetét. Az egyik anomália, az elnökhiány megszűnt Grunwalsky Ferenc kinevezésével. Grunwalsky szerint a jelentésükben azt is tisztázták, hogy a Magyar Mozgókép Közalapítványt alkotó jogi személyek egy része az ÁSZ véleményével ellentétben nem fiktív, hanem valóságos szervezet. Az alapítvány működésének korszerűsítése folyamatban van, az elnök reméli, hogy a kormány egyik szervezete nem akadályozza többé jogi eszközökkel a kormány által megítélt támogatás folyósítását.

Tanulságos volt még a külföldi szakemberek vitája, ahol a moderátor, Kézdi-Kovázs Zsolt, a Filmunió korábbi elnöke elmondta, hogy minden nyugat erópai országban működik filmközpont. Ez a szervezet garantálja az állami forrásokból származó normatív támogatások igazságos elosztását és a célszerű fölhasználását is. Az Orbán-kormány kulturális kabinetje szerette volna megvalósítani a filmközpont ötletét francia mintára, ám néhány rendező – a Filmes Kerekasztal hangadói – igencsak idegenkedett attól, hogy a kormány ellenőrízhesse az általa folyósított pénzösszegek célszerű fölhasználását. Szerintük a Magyar Mozgókép Közalapítvány szakmai kuratóriuma garantálja, hogy ne valósuljon meg a szakma belső kontraszelekciója.
Nem szabad figyelmen kívül hagyni a forgalmazói kerekasztal intelmeit sem. Port Ferenc, a Budapest Film igazgatója az ő szekcióülésükön elmondta, hogy az art-filmhálózat korszerűsítése, a filmforgalmazás, a -terjesztés és a promóció támogatása nélkül a közönség nem juthat megfelelő tálalásban „a filmművészet termékeihez”. A művészet alfája és omegája pedig nem lehet más, csak a néző.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.