A bor géniusza

A napokban került kezembe A bor géniusza című reprezentatív, bíbornoki pirosba öltöztetett kötet. Alcíme – In memoriam Hamvas Béla, képek: Széll Ágnes, – rendkívüli élményt igér. Valóban, Hamvas Béla szövegei és Széll Ágnes képei titáni költői kérdés-felelet játékot folytatnak egymással, melynek nyertese az olvasó.

2003. 04. 20. 15:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Aki a cím nyomán úgy vélné, hogy a most megjelent kötetet ihlető műben, Hamvas Béla A bor filozófiája című könyvében az iszákosság apológiáját, vagy afféle hedonista életörömelméletet teremtett volna, alighanem csak felületesen ismeri Hamvas Bélát, a magyar tradicionalizms egyik legnagyobb alakját.

Hamvas Béla, akár Julius Evola, René Guénon, Várkonyi Nándor az ős-egyhez, az aranykori hagyományhoz akarja visszavezérelni az emberiséget. Aranykornak ebben az esetben azt a létállapotot nevezzük, amikor az ember képessé válik arra, hogy újra személyes kapcsolatba kerüljön teremtőjével. Az áteredő (eredendő bűn), a hamis tudás megszerzésének pillanata előtt az ember együtt élt Istennel, minden lélegzetvételében, mozdulatában érezte az isteni, a kozmikus teljesség bűvöletét, anélkül, hogy valamiféle emberen túli révületbe, személytelen transzállapotba került volna. Az aranykor embere számára az ős-egy érzése természetes. Ehhez kellene visszatalálnunk, ha másként nem, legalább pillanatokra a mai siralomvölgyből elmenekülvén.

Hamvas Béla A bor filozófiája című könyvének megírásakor még csak sejtette, mi következik reánk az orosz megszállással együtt. Annál az 1945-ös nyaralásnál, amikor még erőteljesen élhetett minden emberben a megkönnyebbülés az apokaliptikus világháború befejezése miatt, jogos lenne akár az életöröm is. Ám a kiemelkedő gondolkodó már sejti, hogy újabb menekülési útvonalakra lesz szüksége az ős-egyet kereső embernek a kommunizmusnak, emberarcú szocializmusnak egyaránt nevezett földi rém elől.

Minden gondolkodó ember számára nyilvánvaló, hogy az élvezettel és mértékkel történő, kevéske borfogyasztás segít bennünket abban, hogy átérezzük az egységet a természettel, a világegyetemmel és mindenek előtt a személyes Istennel. Hamvas Béla is kifejti: bort inni bármikor, bárhol, bárhogyan szabad, de csak úgy, ha az igazi szertartássá válik. Nincs nagyobb barbárság annál – vallja a nagy gondolkodó – mint ha valaki a Balatonnál, a világ legszebb tájegységének ajándékát, kegyelmét elnyerve szentgyörgyhegyi bort iszik – és közben újságot olvas. A nemes bor fogyasztása és az olimposzi tájba olvadás közben csak a legnagyobb költőket, „Pindaroszt, vagyí Dantét, vagy Keatset” szabad olvasni.

A legmagasabbrendű ihletett azonosulás Istenélményének csodálatos, megrendült révületét adják meg nekünk Szél Ágnes fotói is. A művész Magyarország leggyönyörűbb, borfakasztó vidékeiről szóló átszellemült képeit illesztette a nemes nedű költőien tudományos jellemzéséről szóló Hamvas-sorokhoz.

Csak az esetleges tallózás igényével: a nyárelőtől őszelőig fogyasztandó kiskőrösi bor melankolikus hangulatba, csöndes társaságok aurájába ringat át bennünket, e korszakban az ember a magányt nem igen bírja. A vizuális költőnek nyugodtan nevezhető építész-fotós Szél Ágnes kékesszürke falra vetült szőlőlevelek kifinomult árnyékával fejezi ki a hasonló gondolkodású emberek társaságára – meglehet, hiába – vágyakozó ember hangulatát.

A somlai bor a derű itala, amit Hamvas a bölcsesség kvintesszenciájának, a legnagyobb tudás horozójának nevez. Szél Ágnes Hamvast értelmezve a hegyoldalban szelíden fölfelé futó szőlőtő-sorok csöndes, életöröm és tragédialátó, öröklétet hirdető szilárdságát ajándékozza a néző-látó olvasónak. Az avatott építészt is elárulja a szebbnél szebb présházakról, borpincékről, a népi építészet megannyi remekléséről szóló fénykép. Ám a sok szép fotó között is van egy legszebb.

Mintegy megkoronázza a könyvet egy kép, amely szinte szó szerint kelti életre Hamvas Béla szelíd látomását, amit a berényi bor békéjé és a ravatalforma alkonyati Badacsony látványa ébreszt. A lenyugvó nap aranybarnája tükröződik a magyar tenger színén, visszavetül az égboltozatra és többszörösen szürreális, valóságon túli fénylénnyé avatja a Badacsonyt, vele eggyéolvadó tükörképével egyetemben. A kép az ős-egy elvének egyik legragyogóbb megfogalmazása. Megértése és a könyv végigtanulmányozása után nem csak hívővé válunk, hanem örökös tudássá, evidenciává lesz bennünk Isten léte.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.