Barbalics Péter producer, a Magic Média igazgatója 1997-ben megvásárolta a Sorstalanság filmjogait. Kertész Imre két évvel ezelőtt ismerkedett meg Koltai Lajossal, a világhírű magyar operatőrrel, többek között Szabó István, Gyarmathy Lívia, Giuseppe Tornatore, Luis Mandoki és mások világhírű alkotásainak látványfelelősével. Beszélgetéseik során kikristályosodott, hogy Koltai Lajos, akit három ízben is Oscar-díjra jelöltek már, régóta szeretne rendezőként debütálni. Az íróban és a producerben szinte egyszerre merült föl a gondolat, hogy a Sorstalanság filmváltozatának rendezője nem lehet más, csak Koltai Lajos. Csütörtökön délelőtt tizenegykor, az Uránia Nemzeti Filmszínházban a producer és a rendező tartott sajtótájékoztatót a film előmnkálatairól.
Az önmagában rendjén való dolog, hogy egy számára fontosnak tartott filmet a kormány külön keretből megtámogatja 920 millió forinttal. A kultszminisztérium állami szerepvállalása éppen ennyi a készülő , várhatóan két milliárdos költségvetésű filmben, bár az összegből eddig még egy fillér sem érkezett meg a Sorstalanság produkcióhoz. Ám akkor nyilvánvaló számunkra, hogy fölösleges volt a FIDESZ-kormány kurzsfilmjeinek becézgetni a szintén költségvetési támogatásból készült, nemzetközi sikersorozatot arató Bánk bánt, Káel Csaba operafilmjét és Bereményi Géza Hídemberét, amely Széchenyi Istvánnak állít emléket egy ragyogó művészfilmmel. A mostani minisztérium állítja: attól, hogy a 920 milliót először a Magyar Mozgókép Közalapítvány számlájára küldik, s csak onnan, egy vargabetűvel jut el a Magic Médiához, már nem számít közvetlen költségvetési támogatásnak.
Azt gyanítjuk, hogy a Sorstalanság prodkció jobban örülne, ha az abszolút formális „demokratikus kanyar” miatti várakozás helyett már használhatná a pénzt. Hogy megérdemelte -e, akár a Bánk bán, akár a Hídember, akár a Sorstalanság a közvetlen költégvetési támogatást, azt a mű esztétikai értéke, szakmai és közönségsikere dönti el. Ahogy méltatlan volt akár a Bánk bán, akár a Hídember ellen irányló prekoncepciózus politikai támadások sorozata már a forgatás stádiumában, ugyanolyan méltánytalan, mi több, primitív lenne bosszúból lövöldözni egy még el sem kezdett filmforgatásra, amelynek világhírű operatőr rendezője és a Nobel díjas alapmű markáns erényei önmagukban komoly reményekre jogosítanak.
A Magic Média mintegy nyolcvan millióval járul hozzá a Sorstalanság elkészültéhez. A hiányzó második milliárdnak mintegy harminc-negyven százalékát a holland Kasander Film fedezi. Barbalics Péter még egy német és egy olasz koprodkciós partnerrel tárgyal a fennmaradó költségek térítésének reményében.
Koltai Lajos rendező elmondta, hogy semmiképpen sem akar rendező-operatőrként dolgozni, de még nem döntötte el, ki fényképezi a Sorstalanságot. Mind Giuseppe Tornatore, mind Szabó István – no persze, tréfából – fölajánlották, hogy szívesen belemennének a kettős fordított szereposztásba, s állnának ezúttal operatőrként, közvetlenül a kamera mögé. A produkciós iroda mintegy háromezer tizenéves kamaszt „vizsgáztatott”már, közülük Koltaí Lajos körülbelül háromszáz gyerekkel beszélt, s már megtalálta azt a nyolc-tíz jelöltet, kik közül majd szinte az utolsó pillanatban választja ki a legmegfelelőbbet. A gyermek, serdülő filmszereplőknél nem egyszer okozott gondot a gyors fejlődés, előfordult már, hogy a gondosan kiválaszott kamasz egy nyár alatt „kiöregedett” a szerepből.
A következő három évre szóló bérmegállapodás is azt jelzi, hogy középtávon is javul a tervezhetőség a gazdaságban