A magyar grafikus magyar jelképeket használ, hiszen nem indiánnak született

Hardi Péter
2003. 08. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ki szerezte az István, a király zenéjét? Mindenki tudja. Miről szól? Nem gond. Mikor tartották az ősbemutatót? Hol? Rendben. Énekesek? Ők azok, persze. Hogyan néz ki a lemez borítója? Így van. És ki tervezte, kinek a rajza? Na, itt akadna el a legtöbb versenyző a rockoperáról rendezett képzeletbeli vetélkedőn. Pedig Aba Béla grafikusművész neve ott található a borítón, igaz, legutolsónak, apró betűkkel szedve, mielőtt elindultam hozzá, ellenőriztem…
– Természetes, hogy az én nevem kevéssé ismert – mondja a művész –, hiszen lényeges a grafikai megjelenítés, de önmagában ezért még nem híresült volna el a mű.
– Hogyan került kapcsolatba az alkotókkal?
– Sokáig a Mahirnál dolgoztam, onnan ajánlottak Szörényi Leventének. Akkor derült ki, hogy ő is a Rózsadombon lakott, egy utcával feljebb. Elég volt átballagnom hozzá az esti megbeszélésre.
– Rögtön tudta, milyen borítót fog tervezni?
– A találkozón mindenki elmondta a darabbal kapcsolatos elképzeléseit, én pedig a következő alkalomra elhoztam a rajzomat.
– A lemezborító első részén István jele látható, a Stephanus Rex, hátulján pedig Emese , amint a turulmadár az égbe ragadja. Kezében a kizöldült faág.
– A motívumok a magyar eredetmonda leglényegesebb részei, a hagyományokhoz ragaszkodó Koppányra utalok általa. Szerencsém volt, éppen abban az időben olvastam László Gyula professzornak a nagyszentmiklósi kincsről szóló tanulmányát.
– Szent István jelét némileg át is alakította, a T-betű szárát meghosszabbította, amely által kardot ábrázol.
– Attila kardjára utalok vele, s a két ellenfél harcba torkolló szembenállására. A módosított jel egyébként kezd önálló életet élni, István jeleként láttam már szoborra vésve is…
– Elismerés ez egy művésznek. Egyébként természetes az érdeklődése a magyar jelképek iránt?
– Természetes, mivel történetesen nem indiánnak születtem, hanem magyarnak. Erre nevelt apám, jóllehet némelykor úgy tűnt, ő jobban ragaszkodik a hazájához, mint az őhozzá.
– Ő is művész volt?
– Nem, ő jogi végzettségű tisztviselőként a Földművelési Minisztériumban dolgozott egyebek között a földosztás előkészítésén, már jóval a háború befejeződése előtt.
– Pedig a földosztást a háborút követő hatalom a maga érdemének tartja.
– Apám jól tudta, hogy ez nem így van, nem véletlen, hogy mennie kellett. Sokáig csak éjjeliőrként tudott elhelyezkedni, majd egy cég áruforgalmi osztályára került.
– Az ön pályájára hatással volt édesapja meghurcolása?
– Abban az időben az osztályidegenek gyermekei eleve hátránnyal indultak a felvételiken. Kétszer jelentkeztem a Képzőművészeti Akadémiára. Aki kitölthette a kéthetes felvételi idejét, már reménykedhetett abban, hogy megfelelt. Másodjára végig maradhattam, mégis elutasítottak.
– A művészet iránt azonban továbbra is érdeklődött.
– Több felmenőm volt festő, költő, muzsikus, kitartásom talán innen is eredeztethető. Az érettségi után végül nyomdában helyezkedtem el, majd Kelet-Németországban tanultam könyvművészetet. Hazatérve könyveket illusztráltam, plakátokat terveztem, előbb a Mahirnál, majd szabadúszó lettem.
– Így került hát kapcsolatba az István, a király alkotóival. Egyébként természetes volt, hogy engedélyezték a bemutatót?
– A nyolcvanas évek első felében a gazdaság már olyan rossz állapotba süllyedt, amit az ország irányítóinak valamivel ellensúlyozni kellett. Az persze másik kérdés, hogy saját sírunkat is akkor ástuk meg…
– Annak ellenére, hogy nem volt részese a hatalomnak?
– A lakásra, ahol most is beszélgetünk, körülbelül ’89-ig tudtam komolyabban költeni. Persze, félre ne értsen, nem sírom vissza a korábbi időket, az életszínvonal akkori tartása az állam eladósodására épült, természetes, hogy össze kellett omlania.
– Azért is különös, amit mond, mert a rendszerváltás után a Mahir vezérigazgató-helyettesi tisztségét is betöltötte.
– Rövid időre. Feleségem szerint az egésznek az a legfőbb hozadéka, hogy elhanyagoltam a saját vállalkozásomat. Egy kisebb gyáli nyomdában vagyok vezető, s bár manapság minden megrendelésért külön harcot kell vívnom, most mégis – talán a minőségigényemnek köszönhetően – egyre eredményesebbek vagyunk.
– Ha jól tudom, ön tervezte a Magyar Demokrata Fórum tulipános emblémáját is.
– Azt is és sok más mellett néhány választási plakátját is. Munkáimat több egyéni és közös kiállításon is láthatta a közönség. Ma sajnos művészi munkára egyre kevesebb időm jut.
– Viszont a rockopera plakáttervét nem vehetik el öntől.
– Nemrég mutatták be a művet Csíksomlyón 350 ezer néző előtt. Nem hívtak meg, de a Duna Tévében láttam, benne az én grafikai megjelenítésemmel. S ez felemelő érzés. Azt hiszem, amíg jegyzik a magyar kultúrát, addig az István, a királyt sem feledik el.
***
Meghalt Boldizsár Miklós
Az író és dramaturg, akinek az Ezredforduló című drámája alapján készült a rockopera, 59 éves korában hunyt el. Isten nyugosztalja!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.