Magyar motorok múzeuma

Keresztény Gabriella
2003. 10. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bizony, itt az egykori Dongó, a Berva, a Tünde, a Panni, a Csepel, a Danuvia és a Pannónia. Mindezek, sok egyéb nmotoroskellékkel együtt, csatasorban állnak a falu egyik kis parasztházában, s a különleges gyűjtemény létrehozása a bodrogkeresztúri Zahuczky család nevéhez fűződik.
Már a motorost megformáló kinti kovácsoltvas cégér is hirdeti, hogy nem akármilyen látnivaló fogadja odabent a látogatót a Tokajjal szomszédos, másfél ezer lakosú településen. A ház falán felirat hirdeti, hol van éppen a múzeum kulcsa, amit bármikor ingyen megtekinthet mindenki. Ellenben a bejárati ajtóra kirakták az eddigi támogatók viszonylag hosszú listáját, az előtérben pedig a belépőnek egy régi motor tankja szolgál perselyként arra, ha netán pár forinttal megtámogatná a magánmúzeumot. Adományozni is lehet egy mezőzombori alapítvány címére, ahol Zahuczky László él, a tősgyökeres bodrog-keresztúri család azon tagja, aki szívügyének tekintette, hogy hosszas gyűjtőmunkájából 1997. május 20-án megnyílhasson az ország első (és eddig egyetlen) olyan múzeuma, ahol csak magyar gyártmányú motorok találhatók. Ezek a különböző típusú járgányok 1945 után készültek, rajtuk közlekedett a fél ország az akkori „dögnehéz” bukósisakokban, jellegzetes bőrkabátokban. A motorok sorában végül a Pannónia volt az utolsó magyar jármű, azóta ugyanis – amiért sok motoros szíve fáj – nem gyártottak magyar motort.
A gyűjtemény állagának megőrzésén, az újabb darabok beszerzésén, ápolásán túl hagyományteremtő szándékkal immáron a múzeumnyitás óta minden év nyarán megrendezik a Magyar Motorok Randevúját is, ezt a sátorozással, bográcsozással, ismerkedéssel, látványos felvonulással egybekötött veterántalálkozót és túrát. A találkozó többek között kiváló alkalom arra is, hogy a ma már hiánycikknek számító alkatrészeket egymástól beszerezhessék, a típusokról elcsevegjenek, s ilyenkor persze – ahogy ez már szokás – ki-ki a maga verdájára esküszik. A népszerű találkozóra egyre többen érkeznek Németországból, Hollandiából és Belgiumból is. Többnyire (bár akad közöttük ilyen) nem muzeális korú motorokkal, hanem vadonatúj, ki tudja hány lóerős, bőgő masinákkal, hogy a résztvevők a hagyományokhoz hűen leróhassák köreiket ezen a szép hegyaljai vidéken a régi motorok és hajdani motorosősök tiszteletére.
Mindezt a most 78 éves Gizi néni mesélte nekem, családnevén özvegy Zahuczky Istvánné, aki a falu főutcáján, a múzeumhoz közeli Kossuth utcában lakik, és ma is olyan kiváló egészségnek örvend, hogy kis Polskit vezet, és tavaly a rendőrség emléklappal jutalmazta annak örömére, hogy 1951-től mostanáig balesetmentesen közlekedett.
– A Mezőzomboron élő karosszérialakatos és autószerelő egyik fiam (a másik sajnos korán meghalt) szenvedélyes műve ez a múzeum – mondja a magas, szívósan vékony testalkatú asszony, aki tavaly még vidáman jött-ment a faluban kis Csepeljén, az idén viszont már nehezen bírja a lába a rendszeres motorozást. – Laci mindig azt emlegette nekünk, hogy az anyatejjel szívta magába a motorok szeretetét. Boldogult férjem szintén nagyon szeretett motorozni, akárcsak a fiaim.
Gizi néni megfogalmazása szerint „egyszerűen imád vezetni”. Az autó volánja mögé 1961-ben ült, amellett persze motorozott is. Motorban a kis Csepelhez, autóban főleg a kis Polskihoz ragaszkodott, és a foglalkozása révén mindkettővel szaladgált eleget életében.
– Évekig kereskedők voltunk a férjemmel, egy kis szatócsboltot vittünk itt a faluban. Aztán a helyi áfésznél ruházati vezető lettem, onnan mentem nyugdíjba. Az a tavalyi emléklap igen nagy megtiszteltetés volt nekem. Viszont magának azért bevallom, balesetet ugyan valóban nem okoztam soha, de a közel ötven év alatt megesett néha, hogy a motorral elcsúsztam a sáron, és repültem, mint a győzelmi zászló.
– Nehéz volt a fiának létrehozni a múzeumot?
– Évekig és darabonként gyűjtötte össze a régi motorokat. Volt, ahonnan ingyen kapta, ahol már csak lomként foglalta otthon a helyet. Olyan is akadt, aki kért érte valamicske pénzt, vagy éppen a fiam ledolgozta az árát azzal, hogy megszerelte az autóját. Úgy tudom, Laci nagyon vágyik még legalább négy régi típust beszerezni, pontosan nem tudom, milyeneket. Csakhogy a mai emberek már vérszemet kapnak, és egy-egy öreg járgányért a csillagos eget is elkérnék. A fiamnak viszont nincs pénze, örül, hogy működtetni tudja a múzeumot, ami inkább csak viszi a pénzt. A fiam megvásárolt és rendbe rakott hozzá egy régi parasztházat, a támogatások azonban csak csurrannak-cseppennek, a fűtés és világítás meg egyre drágább. A hátsó kertjét, ahol nyaranta a veterán találkozó sátrai állnak, én gondozom. Nagyon szeretem a virágokat, a kerti munkát.
– Sok a látogató?
– Nyaranta jönnek szépen, külföldről is egyre többen, néha csoportosan is. Már betelt az egyik vendégkönyvünk. Ahogy láthatta, itt minden a magyar motorosmúltat, egy letűnt életformát idézi A járgányok, a fotók, az alkatrészek, a szerszámosládák, a térképek, a motoroskellékek, a rendszámtáblák. Van már itt minden. De az én szívemhez a kis Csepel áll a legközelebb. A fiatalságom jut róla az eszembe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.