Magyarországon a külföldi foci népszerűbb

A magyar labdarúgó-klubcsapatokat többen szeretik, mint ahányan kedvezőtlen érzéseket táplálnak irántuk. A Sport+Markt legújabb, az európai élmezőnyt a hazaival egyazon körben vizsgáló kutatásából kiderül az is: a legnépszerűbb magyar sportág a televízión keresztül lényegesen alacsonyabb érdeklődést vált ki a külföldi labdarúgáshoz képest.

MNO
2004. 11. 14. 9:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Ferencváros, az Újpest és a Debrecen váltja ki a legnagyobb érzelmeket tizennyolc magyarországi csapat és a nemzeti válogatott közül. A Sport+Markt kutatása szerint minden harmadik válaszadó szereti, minden negyedik válaszadó ugyanakkor nem kedveli a Ferencvárost, amely így is vezeti a kedveltségi ranglistát. A második helyezett Debrecenről a jelen adatsorok csak jó vélekedést mutatnak ki, a válaszadók 15 százaléka kedvezően vélekedik a csapatról. A nagy múltú, ám időnként viharos jelent megélő Újpest „szeret-nem szeret” táborának nagysága megegyezik, a Vasas esetében pedig a szimpatizánsok nagyobb arányt képviselnek, mint a klubot nem kedvelők – olvasható a Világgazdaságban.

A megnevezetteken túl azonban a településtől függetlenül az a jellemző, hogy a véleményt nyilvánítók tábora szűk. Feltételezhetően elsősorban a helyi szurkolók alkotják a néhány százalékos bázist. Ők azonban rendre többen vannak, mint az ellenséges érzelmeket megfogalmazók.

A csapatok iránti, a feltételezetthez képest lényegesen kedvezőbb szurkolói hozzáállás ugyanakkor meglehetősen közepes intenzitású érdeklődést mutat. Míg a legnépszerűbb formáció, a nemzeti tizenegy mérkőzéseire a válaszadók 45 százaléka kíváncsi, az első osztály bajnokságára valamivel többen, mint a válaszadók harmada.

Az ötfokozatú skálán – „egyáltalán nem érdekel”-től a „nagyon érdekel” érdemjegyig – mért érdeklődés a nemzeti válogatott esetében is csak közepes osztályzattal honorálható. Ugyanez a vizsgálati módszer a nemzetközi küzdelmek különböző szintjeinek szórakoztató voltáról lényegesen magasabb szurkolói osztályzatot mutat ki a magyar válaszadók körében.

A 600 megkérdezett 95 százaléka érdeklődik a labdarúgó-világbajnokság és csaknem ugyanennyien a Bajnokok Ligája és az Európa-bajnokság iránt. Még a kilencedik helyen álló Bundesliga is 69 százalékos érdeklődést vált ki, 3,9-es átlagérték mellett. A világversenyeken, kupákon túl az angol, spanyol és olasz bajnokság áll kiemelkedő helyen a sorban. Ez az árnyalt érdeklődés a tévéközvetítések mennyiségéről kialakított véleményben is megfogalmazódik.

Mind a magyar vonatkozású, mind a nemzetközi versenyek esetében azonos arányban – a megkérdezettek 30 százaléka – szeretné növelni a közvetítések számát. Lényeges a véleményeltérés a közvetítések mennyiségével elégedettek, illetve azt túlzott mértékűnek vélők között, annak ellenére, hogy valamennyien érdeklődnek a mérkőzések tévéközvetítései iránt. Míg az európai focit 3 százalék érzi túlzott arányban bemutatottnak, addig a magyar meccsek a válaszadók 10 százaléka szerint túl gyakran szerepelnek a képernyőn.

A labdarúgás magyar szerelmeseinek legkedveltebb csapatai a Real Madrid, a Manchester United, a Bayern München, a Barcelona, az olasz AC Milan és Juventus. Ha összevetjük ezt a listát a leggazdagabb klubok listájával, akkor egyértelműen látszik a feltételezett összefüggés a gyepen mutatott teljesítmény, a szurkolói elkötelezettség és a bevételek alakulása között.

A kereskedelmi jellegű bevételeket tekintve maguk az érintettek soha nem elégedettek. Annak ellenére sem, hogy magyar mértékkel nézve hihetetlen nagyságrendű összegre tesznek szert. A Manchester Unitednek 66 millió euró, a Juvetusnak 79 millió, Bayern Münchennek pedig 97,5 millió folyt be az ilyen jellegű szerződéseiből, de még a rangsor 20. helyén álló Valencia is 15 millió euróval számolhatott.

Az elsősorban a szponzori együttműködést érintő ajánlatok tartalma, formája, a partner üzleti, kommunikációs érdekeit figyelembe vevő eszközrendszere az érintettek szerint sem érik még el a kívánt szintet. Ám bizonyára igazuk van a növekedési lehetőségeket firtatóknak, ugyanis csupán a mezszponzoráció összesen körülbelül 320 millió eurónyi összeget jelentett a 2003/2004-es szezonban Angliában, Spanyolországban, Olaszországban, Németországban, Franciaországban és Hollandiában összesen.

Ez a nagyságrend körülbelül 50 százalékos növekedést mutat a Sport+Marktnak az 1999/2000-es szezon európai klubcsapatairól készített jelentéséhez képest.

A Football Monitor Hungary 2003/2004 II. negyedévében vizsgálja a labdarúgásban érdekelt szponzorok ismertségét és a mezszponzorok jelenlétét is.

A sportszergyártókon, a liga egykori és jelenlegi névadóin kívül csak néhány egyéb ágazat reprezentánsai mutatnak jelentősebb említési arányt – mind a szponzori, mind a mezszponzori megnevezést tekintve. Az összesen nyolc márka közül négy nemzetközi brand (Adidas, Nike, T-Mobile, Vodafone), egyikük az első osztályú magyar klubcsapatok körében nem aktív márka. Az egyes csapatok kedveltsége, a különböző mértékben ismert csapatokhoz való kapcsolódás, valamint a képernyőre kerülés azok a mindenképpen figyelembe veendő faktorok, amik arra a következtetésre vezetnek, miszerint az említett márkák kiemelkedőbb szponzori ismertségét a nemzetközi mérkőzések magyarországi közvetítései is erősítik.

A listavezető magyar márkák ismertsége elsősorban a bajnokság névadásával, valamint a nagyon kedvelt magyar klubokkal való együttműködéssel függnek össze.

Forrás: Világgazdaság

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.