Zsákutcai harcok

A kilencvenes évek egyik nagy kulturális drogja, a Trainspotting most itt van DVD-n. Ez nem csak a függőknek jó. „Hogy mi a heroin? Vedd a legjobb orgazmust, szorozd be ezerrel, és még mindig a közelében sem vagy.” Ezt a definíciót halljuk főhősünk (fűhősünk) monológjaként. Hiába strapálja magát.

Végh Attila
2004. 11. 14. 8:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A heroinizmus megértését az teszi lehetetlenné, hogy aki még nem próbálta, az nem értheti, aki viszont próbálta, az már nem értheti. Hasonló ez a halál megértéséhez (bár – mint Martin Heideggertől tudjuk – a halált nem megvalósítása által, hanem még itt, az életben kell megérteni).
Na mindegy. A lényeg az, hogy végre minden nonkonformista lelkű (tehát tudathasadt) fogyasztó nekihuzakodhat ennek a szép filmnek. A mű kerete a lázadás himnusza. Az elején gyönyörű monológot hallunk arról, hogy vegyél rohadt nagy tévét, vegyél kocsit részletre, legyél rabszolga miatta valami munkahelyen, zabáld a szar, műanyag hamburgereket, és ha hazaérsz a teljesen értelmetlen munkából, ami az életedet kitölti, roskadj le a tévé elé, és tömd ki a szemedet meg az agyadat képi fűrészporral. Boldogságnak azt a bevizelős érzést nevezd, hogy sikeres vagy, hogy nem maradtál le a nagy fogyasztó-hadjáratról, hogy van hol laknod, és hogy az életed körülpárnáztad azzal a puha, vattás megnyugvással, hogy tagja lehetsz az idióták társadalmának. Öregedj meg ebben a boldogságban, és gyerekeidet is – akiket amúgy is csak azért hoztál világra, mert titkon érzed, hogy az életednek semmi értelme – ebben a szellemben neveld, hogy amikor majd meghalsz, az utolsó vérig összevesszenek majd azon, hogy melyiküké legyen az a sok szemét, amit életedben összehordtál.
A filmnek ezen a pontján a vérkonformista, ám gondolkodni még tudó nézők is mind bólintanak: igen, jöjjön inkább a heroin. Aztán kiderül, hogy az sem olyan jó. A heroinista nem tesz mást, csak az egyik típusú szétesést másik típusúra cseréli. Annak idején Hajnóczy Péter azt mondta: az ember előtt két út áll, az egyik az alkoholizmus, a másik járhatatlan. Ez a film valami hasonló érzést proklamál. Persze nincs igaza, mert a fogyasztói társadalomtól úgy is el lehet szakadni, hogy közben fizikailag benne maradunk. (Ehhez persze lelkierő kell. Szellemi.) De ez nem ennek a filmnek a témája.
Ennek a filmnek az a zsákutca a témája, amelynek a végén mégis van egy kijárat. Főhősünk megtalálja ezt a rejtekajtót, és a film végén szépen elmondja, milyen lakása, kocsija, munkahelye van. A kör bezárult. Heroin anyó nem mutatta meg a felemelkedés útját. Annak az útnak belülről, magától kell fölfénylenie. Ha nem így történik, nincs értelme semminek. Mert ahogy keleten mondják: környezet nincs. Az csak a lélek kivetülése.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.