Csúszás, 600 milliós ráfizetés: épül az M6-os

Az M6-os Fejér megyei szakaszán a koncessziós társaság már 600 millió forintot költött az utak javítására. A pályázaton ugyanis nem jelezték, hogy a készülő projekthez vezető utak nem alkalmasak nagy tömegű szállításra. Eleve több hetes csúszásban van az Érd és Dunaújváros közti 56 kilométeres sztrádaszakasz tervezett átadása.

MNO
2005. 10. 18. 6:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Enyhe tél esetén sem készül el a tervezett időpontra, jövő március végére az Érd és Dunaújváros közti 56 kilométeres sztrádaszakasz, néhány hét késéssel lehet csak szalagot vágni – tudta meg a Világgazdaság.

A korábbi esőzések okozta csúszást ráadásul tovább növelhetik az útkárral és a próbaszakasszal kapcsolatos bizonytalanságok is.

Mivel a beruházás környéki úthálózat nem bírja az építés miatti többletterhelést, milliárdos károk keletkeznek. A sztrádaépítések felfalják az egyébként is rossz állapotban lévő utakat – fogalmazott a Világgazdaságnak egy, a neve elhallgatását kérő szakember. Az M6-os Fejér megyei szakaszán a koncessziós társaság már 600 millió forintot költött az utak javítására, ez másfélszerese a teljes megyei úthálózat karbantartására jutott idei keretnek. Információink szerint az építők a kritikus határhoz értek, ennél többet nem tudnak az utak rendbetételére fordítani, már csak azért sem, mert nem számoltak ezzel.

A pályázaton ugyanis nem jelezték, hogy a készülő projekthez vezető utak nem alkalmasak nagy tömegű szállításra. Sorozatosan jelennek meg a súlykorlátozó táblák is, ez többletköltségeket eredményez, mivel emiatt a szállító járművek kétszer annyi fordulóra kényszerülnek, mint nélkülük.

Négymilliárdos kár: ki a felelős?

A kivitelező és a szaktárca közösen méri fel az útkárt, melynek értékét mintegy négymilliárdra becsülik. Egyelőre azonban vita van a kár mértékéről, okáról s arról is, hogy ki a felelős. Ha az állam a sztrádaépítés beruházója, vagyis ugyanaz, aki az úthálózatot is karbantartja, nem érdekelt az említett probléma hangsúlyozásában – vélik szakmai körökben. Ugyanakkor tudnak olyan szerződésről, amelyben a kivitelező pluszköltségként, egységáron vállalta az útkárok kijavítását.

A lap információi szerint még az sem dőlt el az M6-osnál, hogy a gazdasági miniszter által elutasított új típusú pályaszerkezettel épített, több milliárd forint értékű, jó teszteredményeket mutató próbaszakaszok beépülhetnek-e az új sztrádába. A koncessziós társaság a technológiaváltoztatást tavasszal azért javasolta, mert a beépítendő salak háztartási hulladékkal volt szennyezett. Az építők – a szerintük műszaki tartalmában egyenértékű új pályaszerkezettel – a nyáron építettek próbaszakaszokat, a technológiaváltásra azonban nem kaptak engedélyt.

A társaság hiába érvelt azzal, hogy a javasolt technológia gyorsabb és olcsóbb is, hiszen nem kell távolról szállítani. Ez a szerződés szerint nem a társaság nyeresége lenne, mert az állammal szemben elszámolási kötelezettsége van. A kezdettől feszített ütem ellenére ezzel a technológiával még ledolgozhatónak tartják a késést. Mivel a koncessziós időszak alatt a társaság üzemelteti az általa épített sztrádát, érdeke a jó minőség, tehát a kockázat a 125 milliárd forintos beruházásért felelős koncessziós társaságé. Ha mégis késik a sztráda átadása, úgy a szerződés értelmében az állam később kezdi fizetni a rendelkezésre állási díjat.

Világgazdaság

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.