Uniós propaganda a választási kampány idején

Majdnem kétmilliárd forintot szán a magyar kormány a választásokig az uniós „eredmények” propagálására. A reklámhadjárat eredetileg januárban indult volna, de egy megsemmisített közbeszerzési eljárás miatt egybeesik majd a választási kampánnyal. Az NFH szerint szó sincs kormánypropagandáról.

MNO
2006. 01. 11. 17:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Januárban indult volna a korábbi elképzelések szerint egy nettó másfél milliárdos uniós tájékoztató kampány, amely azonban egy jogvita miatt legkevesebb két hónapot csúszik – adja hírül az origo. A Nemzeti Fejlesztési Hivatal az unió strukturális alapjai magyarországi eredményeinek népszerűsítésére még tavaly nyáron négy tendert írt ki összesen nettó 1 milliárd 42 millió forint (bruttó 1 milliárd 790 millió) értékben. A négy, egymásra épülő tenderből hárommal minden rendben: már megkötötték a szerződéseket a hirdetési felületek vásárlására, road show-k és más rendezvények szervezésére, illetve szponzorált cikkek megjelentetésére, összesen mintegy 1 milliárd 300 millió forint értékben.

A negyedik, nettó 112 millió forintos tender, amely a kampány kreatív részére irányult ( tévéspot, rádióspot, újsághirdetés, közterületi hirdetés, internetes hirdetés tervezése, tördelése, forgatása, felvétele, óriásplakát nyomtatása) azonban megtorpant. A Közbeszerzési Döntőbizottság érvénytelennek nyilvánította tavaly ősszel a pályázatokat, és megsemmisítette az eljárást. Ez azt jelenti, hogy a másfél milliárdos, januárra tervezett kampány nem indulhat be egyelőre.

A problémát az okozta, hogy a vitatott közbeszerzésen induló egyik cég megtámadta az eljárást a Közbeszerzési Döntőbizottságnál. A cég azért emelt kifogást, mert ajánlata a tender második körébe már nem került be. A kft. szerint a bírálóbizottság a jelentkezők referenciáit nem megfelelően vizsgálta, illetve fogadta el.

A döntőbizottság a cég panasza nyomán vizsgálatot indított. A testület határozatában azt állapította meg, hogy a nyolc pályázó cég közül egyik sem nyújtott be érvényes ajánlatot, egyikük sem felelt meg a felhívás műszaki, alkalmassági feltételének. Egyik vállalkozás sem mutatott be ugyanis megfelelő tartalmú referenciamunkát a határozat szerint. A testület úgy találta, hogy az NFH jogsértően járt el, amikor nem vizsgálta meg, hogy a benyújtott referencianyilatkozatok megfelelnek-e a felhívás tartalmának, és nem zárta ki az összes céget. Ezért egymillió forintos bírságot szabott ki a hivatalra, és megsemmisítette az eljárás eredményét.

A döntőbizottság határozatával a hivatal nem értett egyet, ezért bírósághoz fordult. Most arra várnak, hogy a bíróság kitűzze a tárgyalás időpontját. Ugyanakkor decemberben újraindították az eljárást, sürgősséget kérve, hiszen a másik három tender hiába zárult le eredményesen, a hirdetési felületeket nem tudják megtölteni tartalommal, amíg nincs hozzá kreatív anyag.

Az új, tárgyalásos eljárásra azt a nyolc céget hívta meg az NFH, amelyek az előző eljárásra is jelentkeztek. Nagy Gábor Miklós, a kommunikácós tender bírálóbizottságának elnöke, a kiírást koordináló Nemzeti Fejlesztési Hivatal kommunikációs főosztályvezetője szerint, ha minden jól megy, és a döntőbizottság engedélyezi a gyorsított eljárást – mintegy két hónapos csúszással – március elején indulhat a kampány.

Választási kampány és „uniós tájékoztatás” egyidőben

Az uniós tájékoztatási kampány nagy valószínűséggel egybeesik a parlamenti választások előtti belpolitikai kampánnyal, ami a kormányoldalnak kedvezhet: márciustól mindenütt azt hallhatjuk-láthatjuk majd, hogy az országban mi valósult meg uniós pénzekből, mennyit fejlődött az ország. A pénzek elkötésének érdekessége, hogy 2006-ban 2 milliárd forintot (a pénz 75 százalékát az unió, 25 százalékát a magyar költségvetés állja)
költenek el az eredmények bemutatására, 2007-ben és 2008-ban pedig mindössze 510 millió forintot fordítanak erre a célra.
Nagy Gábor Miklós szerint azért idén költenek el 2 milliárdot az eredmények bemutatására, mert most jutott el oda az ország, hogy már vannak eredmények. Idén a tömegmédiában hirdetnek, 2007-2008-ban viszont már nem az eredmények kommunikálásán lesz a hangsúly, hanem az új pályázati lehetőségeken.

A főosztályvezető megjegyezte: az uniós tájékoztató kampány semmiképpen sem lehet kormányzati PR: az Európai Bizottság figyeli az akciót, már most, az előkészítő szakaszban is jártak itt Brüsszelből auditorok. Ha azt látják, hogy politikai színezete is van a kampánynak, visszafizettetik az országgal az uniós támogatás összegét. Előírás például, hogy nem jelenhet meg az eredményeket bemutató plakátokon a Magyar Köztársaság kormánya felirat – mondta.

A kommunikációs kampány szükségességét korábban azzal indokolta az NFH, hogy gyakran hangzik el az a kritika, hogy az Európai Unió távol van az emberektől. A hivatal szerint kézzelfogható eredményekkel, új munkahelyeket adó beruházások bemutatásával viszont közelebb lehet vinni az emberekhez Európát.

Baráth Etele, az EU-ügyekért felelős tárca nélküli miniszter korábban azt nyilatkozta a kampányról, hogy „ezzel európai uniós kötelezettségének tesz eleget a kormányzat”.

A kormány saját reklámjára is kétmilliárdot költ

Amint arról az MNO is beszámolt, a Miniszterelnöki Hivatal a kormány propagálására, úgynevezett „kommunikációs feladatokra” már korábban kétmilliárd forintos keretösszeggel kötött szerződéseket a 2006 júniusáig terjedő időszakra. Ebből 720 millió forintot fordítanak médiatervezésre és vásárlásra, a kormányzati kampány reklám és kreatív feladatait 220 millió forintért végzi el egy cég. A kampányhoz kapcsolódó nyomdai munkálatok kivitelezésére 550 milliós szerződést kötöttek. Mintegy háromszázmillió forint áll rendelkezésre közvélemény-kutatásra is a választási kampányig.
(origo.hu, mno.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.