Januárban indult volna a korábbi elképzelések szerint egy nettó másfél milliárdos uniós tájékoztató kampány, amely azonban egy jogvita miatt legkevesebb két hónapot csúszik – adja hírül az origo. A Nemzeti Fejlesztési Hivatal az unió strukturális alapjai magyarországi eredményeinek népszerűsítésére még tavaly nyáron négy tendert írt ki összesen nettó 1 milliárd 42 millió forint (bruttó 1 milliárd 790 millió) értékben. A négy, egymásra épülő tenderből hárommal minden rendben: már megkötötték a szerződéseket a hirdetési felületek vásárlására, road show-k és más rendezvények szervezésére, illetve szponzorált cikkek megjelentetésére, összesen mintegy 1 milliárd 300 millió forint értékben.
A negyedik, nettó 112 millió forintos tender, amely a kampány kreatív részére irányult ( tévéspot, rádióspot, újsághirdetés, közterületi hirdetés, internetes hirdetés tervezése, tördelése, forgatása, felvétele, óriásplakát nyomtatása) azonban megtorpant. A Közbeszerzési Döntőbizottság érvénytelennek nyilvánította tavaly ősszel a pályázatokat, és megsemmisítette az eljárást. Ez azt jelenti, hogy a másfél milliárdos, januárra tervezett kampány nem indulhat be egyelőre.
A problémát az okozta, hogy a vitatott közbeszerzésen induló egyik cég megtámadta az eljárást a Közbeszerzési Döntőbizottságnál. A cég azért emelt kifogást, mert ajánlata a tender második körébe már nem került be. A kft. szerint a bírálóbizottság a jelentkezők referenciáit nem megfelelően vizsgálta, illetve fogadta el.
A döntőbizottság a cég panasza nyomán vizsgálatot indított. A testület határozatában azt állapította meg, hogy a nyolc pályázó cég közül egyik sem nyújtott be érvényes ajánlatot, egyikük sem felelt meg a felhívás műszaki, alkalmassági feltételének. Egyik vállalkozás sem mutatott be ugyanis megfelelő tartalmú referenciamunkát a határozat szerint. A testület úgy találta, hogy az NFH jogsértően járt el, amikor nem vizsgálta meg, hogy a benyújtott referencianyilatkozatok megfelelnek-e a felhívás tartalmának, és nem zárta ki az összes céget. Ezért egymillió forintos bírságot szabott ki a hivatalra, és megsemmisítette az eljárás eredményét.
A döntőbizottság határozatával a hivatal nem értett egyet, ezért bírósághoz fordult. Most arra várnak, hogy a bíróság kitűzze a tárgyalás időpontját. Ugyanakkor decemberben újraindították az eljárást, sürgősséget kérve, hiszen a másik három tender hiába zárult le eredményesen, a hirdetési felületeket nem tudják megtölteni tartalommal, amíg nincs hozzá kreatív anyag.
Az új, tárgyalásos eljárásra azt a nyolc céget hívta meg az NFH, amelyek az előző eljárásra is jelentkeztek. Nagy Gábor Miklós, a kommunikácós tender bírálóbizottságának elnöke, a kiírást koordináló Nemzeti Fejlesztési Hivatal kommunikációs főosztályvezetője szerint, ha minden jól megy, és a döntőbizottság engedélyezi a gyorsított eljárást – mintegy két hónapos csúszással – március elején indulhat a kampány.
Választási kampány és „uniós tájékoztatás” egyidőben
Az uniós tájékoztatási kampány nagy valószínűséggel egybeesik a parlamenti választások előtti belpolitikai kampánnyal, ami a kormányoldalnak kedvezhet: márciustól mindenütt azt hallhatjuk-láthatjuk majd, hogy az országban mi valósult meg uniós pénzekből, mennyit fejlődött az ország. A pénzek elkötésének érdekessége, hogy 2006-ban 2 milliárd forintot (a pénz 75 százalékát az unió, 25 százalékát a magyar költségvetés állja)
költenek el az eredmények bemutatására, 2007-ben és 2008-ban pedig mindössze 510 millió forintot fordítanak erre a célra.
Nagy Gábor Miklós szerint azért idén költenek el 2 milliárdot az eredmények bemutatására, mert most jutott el oda az ország, hogy már vannak eredmények. Idén a tömegmédiában hirdetnek, 2007-2008-ban viszont már nem az eredmények kommunikálásán lesz a hangsúly, hanem az új pályázati lehetőségeken.
A főosztályvezető megjegyezte: az uniós tájékoztató kampány semmiképpen sem lehet kormányzati PR: az Európai Bizottság figyeli az akciót, már most, az előkészítő szakaszban is jártak itt Brüsszelből auditorok. Ha azt látják, hogy politikai színezete is van a kampánynak, visszafizettetik az országgal az uniós támogatás összegét. Előírás például, hogy nem jelenhet meg az eredményeket bemutató plakátokon a Magyar Köztársaság kormánya felirat – mondta.
A kommunikációs kampány szükségességét korábban azzal indokolta az NFH, hogy gyakran hangzik el az a kritika, hogy az Európai Unió távol van az emberektől. A hivatal szerint kézzelfogható eredményekkel, új munkahelyeket adó beruházások bemutatásával viszont közelebb lehet vinni az emberekhez Európát.
Baráth Etele, az EU-ügyekért felelős tárca nélküli miniszter korábban azt nyilatkozta a kampányról, hogy „ezzel európai uniós kötelezettségének tesz eleget a kormányzat”.
A kormány saját reklámjára is kétmilliárdot költ
Amint arról az MNO is beszámolt, a Miniszterelnöki Hivatal a kormány propagálására, úgynevezett „kommunikációs feladatokra” már korábban kétmilliárd forintos keretösszeggel kötött szerződéseket a 2006 júniusáig terjedő időszakra. Ebből 720 millió forintot fordítanak médiatervezésre és vásárlásra, a kormányzati kampány reklám és kreatív feladatait 220 millió forintért végzi el egy cég. A kampányhoz kapcsolódó nyomdai munkálatok kivitelezésére 550 milliós szerződést kötöttek. Mintegy háromszázmillió forint áll rendelkezésre közvélemény-kutatásra is a választási kampányig.
(origo.hu, mno.hu)
Orbán Viktor is elbúcsúzott a húszgyermekes Ernő bácsitól