Március óta már csipkártyával utazhatnánk a földalattin, ha a BKV elektronikus jegyrendszer (Elektra) kiépítésére és üzemeltetésére kiírt pályázata az eredeti tervek szerint bonyolódott volna le. Miután ez nem így történt, még mindig a hagyományos jeggyel vagy bérlettel igazolhatjuk utazásunk jogosságát.
A BKV néhány hónapja nyilvánította eredménytelennek a pályázatot, amelyet hosszas előkészületeket követően még 2004 végén tett közzé. A kiírás utolsó fázisában a vállalat és a két versenyben lévő cég (EDS Magyarország, T-Systems) nem tudott megállapodni a szerződési feltételekről, melynek köszönhetően a BKV eredmény nélkül lezárta a tárgyalásokat. A két jelentkező a döntés miatt a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult, fellebbezésüket azonban elutasították.
Gyorsabb eljárást ígérnek
– November közepén ismét meghirdetjük a pályázatot a csipkártyás rendszer kiépítésére és üzemletetésére – mondta el Koós András, a BKV projektigazgatója. A közlekedési vállalat illetékese szerint jelenleg a legfontosabb cél az, hogy a korábbinál jóval gyorsabban bonyolítsák le a tárgyalásokat. Ezért a jelentkezők ajánlatait most biztosan nem 226 szempont szerint bírálják majd el, ahogy azt az előző esetben tették.
Szintén változtatnak azon az elképzelésen, amely szerint először csak a kisföldalattin vezetnék be az elektronikus rendszert. Ezt a megoldást immáron értelmetlennek tartják, mivel a működtetéshez úgy is ki kell építeni a teljes központot, ahonnan nem csak a millenniumi vasút, hanem az összes metróvonal beléptetőit vezérlik majd. Bár a BKV szerint ezúttal nem fog majd éveket igénybe venni a kiértékelés és az elbírálás, nem biztos, hogy az elképzelések a jelenlegi várakozások szerint alakulnak. Könnyen előfordulhat, hogy a projektet éppen a közlekedési vállalat tulajdonosa, a főváros torpedózza meg.
– Fenntartom korábbi álláspontomat, miszerint a 60 milliárdos beruházás a tervezett keretek között túl nagy kockázatot jelent a BKV és így Budapest számára – nyilatkozta az mfor.hu-nak Ikvai-Szabó Imre, a fővárosi közgyűlés SZDSZ-es képviselője, aki az elmúlt ciklusban főpolgármester-helyettesi tisztséget is betöltött. Úgy véli, a város pénzügyi helyzete nem teszi lehetővé, hogy a jelenlegi elképzelések szerint vágjanak bele az Elektra megvalósításába.
Kupper András, a Fidesz budapesti elnöke szerint ebből az egész tervezetből valószínűleg nem lesz semmi, és az egész csak kampány volt. Hozzátette: „mindössze” annyi a probléma, hogy az ígérgetések közepette valószínűleg a csipkártyás rendszert szorgalmazó politikusok is „beleszerettek” a tervezetbe, illetve a rengeteg elkötelezettség miatt nehéz lesz leállítani a tendert. – Ha mégis bevezetik a beléptető rendszert, az egy soha meg nem térülő vállalkozás lesz – szögezte le Kupper.
A tender lebonyolítását befolyásolhatja, hogy immáron a főpolgármester is beállt abba a sorba, amely szerint Aba Bo- tondnak, a BKV Zrt. vezérigazgatójának mennie kell. Demszky Gábor álláspontját a 4-es, 6-os vonalán közlekedő Combinók üzembe állítása körüli problémákkal indokolta. A SZDSZ-es városvezető korábban közölte, hogy olyan emberrel szeretne együtt dolgozni, akiben minden tekintetben megbízik.
– Aba Botond vétke az egész Combino-ügyben leginkább az, hogy fél vagy nem tud ellenálni a politikai nyomásnak – közölte a vezérigazgató lehetséges menesztésével kapcsolatban Kupper András.
(Világgazdaság, Menedzser Fórum)
A rendőrség közelében támadtak egy tinire Kecskeméten - videó