Beléptető rendszer, ha belebukunk is?

A BKV a napokban új pályázatot írhat ki az elektronikus jegyrendszer kiépítésére és üzemeltetésére. Bár a tervek egészen határozottaknak tűnnek, megtörténhet, hogy a projektet éppen a közlekedési vállalat tulajdonosa, a főváros állítja le. A fővárosi képviselők többsége szerint a vállalkozás sohasem fog megtérülni. • „Infláció feletti tarifaemelés”

Tar Zsuzsanna
2006. 11. 09. 9:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Március óta már csipkártyával utazhatnánk a földalattin, ha a BKV elektronikus jegyrendszer (Elektra) kiépítésére és üzemeltetésére kiírt pályázata az eredeti tervek szerint bonyolódott volna le. Miután ez nem így történt, még mindig a hagyományos jeggyel vagy bérlettel igazolhatjuk utazásunk jogosságát.

A BKV néhány hónapja nyilvánította eredménytelennek a pályázatot, amelyet hosszas előkészületeket követően még 2004 végén tett közzé. A kiírás utolsó fázisában a vállalat és a két versenyben lévő cég (EDS Magyarország, T-Systems) nem tudott megállapodni a szerződési feltételekről, melynek köszönhetően a BKV eredmény nélkül lezárta a tárgyalásokat. A két jelentkező a döntés miatt a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult, fellebbezésüket azonban elutasították.

Gyorsabb eljárást ígérnek

– November közepén ismét meghirdetjük a pályázatot a csipkártyás rendszer kiépítésére és üzemletetésére – mondta el Koós András, a BKV projektigazgatója. A közlekedési vállalat illetékese szerint jelenleg a legfontosabb cél az, hogy a korábbinál jóval gyorsabban bonyolítsák le a tárgyalásokat. Ezért a jelentkezők ajánlatait most biztosan nem 226 szempont szerint bírálják majd el, ahogy azt az előző esetben tették.

Szintén változtatnak azon az elképzelésen, amely szerint először csak a kisföldalattin vezetnék be az elektronikus rendszert. Ezt a megoldást immáron értelmetlennek tartják, mivel a működtetéshez úgy is ki kell építeni a teljes központot, ahonnan nem csak a millenniumi vasút, hanem az összes metróvonal beléptetőit vezérlik majd. Bár a BKV szerint ezúttal nem fog majd éveket igénybe venni a kiértékelés és az elbírálás, nem biztos, hogy az elképzelések a jelenlegi várakozások szerint alakulnak. Könnyen előfordulhat, hogy a projektet éppen a közlekedési vállalat tulajdonosa, a főváros torpedózza meg.

– Fenntartom korábbi álláspontomat, miszerint a 60 milliárdos beruházás a tervezett keretek között túl nagy kockázatot jelent a BKV és így Budapest számára – nyilatkozta az mfor.hu-nak Ikvai-Szabó Imre, a fővárosi közgyűlés SZDSZ-es képviselője, aki az elmúlt ciklusban főpolgármester-helyettesi tisztséget is betöltött. Úgy véli, a város pénzügyi helyzete nem teszi lehetővé, hogy a jelenlegi elképzelések szerint vágjanak bele az Elektra megvalósításába.

Kupper András, a Fidesz budapesti elnöke szerint ebből az egész tervezetből valószínűleg nem lesz semmi, és az egész csak kampány volt. Hozzátette: „mindössze” annyi a probléma, hogy az ígérgetések közepette valószínűleg a csipkártyás rendszert szorgalmazó politikusok is „beleszerettek” a tervezetbe, illetve a rengeteg elkötelezettség miatt nehéz lesz leállítani a tendert. – Ha mégis bevezetik a beléptető rendszert, az egy soha meg nem térülő vállalkozás lesz – szögezte le Kupper.

A tender lebonyolítását befolyásolhatja, hogy immáron a főpolgármester is beállt abba a sorba, amely szerint Aba Bo- tondnak, a BKV Zrt. vezérigazgatójának mennie kell. Demszky Gábor álláspontját a 4-es, 6-os vonalán közlekedő Combinók üzembe állítása körüli problémákkal indokolta. A SZDSZ-es városvezető korábban közölte, hogy olyan emberrel szeretne együtt dolgozni, akiben minden tekintetben megbízik.

– Aba Botond vétke az egész Combino-ügyben leginkább az, hogy fél vagy nem tud ellenálni a politikai nyomásnak – közölte a vezérigazgató lehetséges menesztésével kapcsolatban Kupper András.

(Világgazdaság, Menedzser Fórum)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.