A költségvetés elkészítéséhez, s így megalapozottságához két féle megközelítésben kell és lehet hozzálátni: egyrészt egy szigorúan vett könyvelői szemlélettel, melyben technikai szempontból helyükön kell lenniük a dolgoknak. Ebből a technikai szempontból az ÁSZ a jövő évi költségvetést a korábbi évek javaslatainál jobban elkészített tervezetnek tartja. A konvergencia-program számai visszatükröződnek a számokban, és számos korábbi észrevételünket, javaslatainkat is figyelembe vették – mondta el Kovács árpád, az Állami Számvevőszék elnöke a Napi Gazdaságnak adott interjúban.
Sodródó bizonytalanság, koncepciótlanság
Az elnök szerint azonban egy költségvetés nem csak a számokról és a technikai ügyekről szól, hanem egy koncepciót kell, vagy inkább kellene, hogy hordozzon, ám a szakember úgy látja: a költségvetési számok azt mutatják, mintha nem lenne eldöntve, hogy milyen államot, milyen Magyarországot is akar a kormány. „Ez a sodródó bizonytalanság az egyik legnagyobb, bizony a finanszírozás adataiban is jól látható kockázati tényező” – értékelte az elnök, aki szerint világosan meg kell mondani, hogy a mostani „szigor„ miért van és meddig tart.
Kovács Árpád úgy látja: az ÁSZ-nak nincs joga bírálni, hogy a kormány milyen gazdaság- és társadalompolitikai koncepciót követ, de mégis kötelességük jelezni, hogy a 2007. évi költségvetési törvényjavaslatból markánsan nem derül ki, hogy a társadalompolitikai vonalvezetés a lehetőségek közül dominánsan melyik forgatókönyvet részesíti előnyben.
Nem az állampolgár tehet róla
Az elnök szerint a költségvetés ugyan kényszerpályán mozog, de el kell mondani, hogy nem az állampolgár tehet arról, hogy a megtett és meg nem tett, az államháztartás helyzetét érintő lépések merre vittek. „Bizonyos választási lehetőség azért mindig van” – teszi hozzá.
Az ÁSZ úgy véli, a 2007-es költségvetéshez nincs hozzárendelve világos gazdaságpolitikai koncepció. Ehelyett a különböző adókból és járulékokból összejön mintegy 700 milliárd forintos bevételnövekmény, másrészt ezzel szemben ott van egy 500 milliárd forintos kiadásnövekedés is, így a kiadások majdhogynem párhuzamosan emelkednek a bevételekkel – mondta az elnök, aki szerint azt sem szabad elfelejtenünk, hogy attól, hogy eddig ezek a kiadások nem voltak benn a költségvetési körben, még nem igaz, hogy nem jelentettek valós kötelezettséget a magyar állam számára. „A strucc is téved, amikor homokba dugja a fejét” – jelentette ki.
Sajátos megoldások és kockázatok
Az nem megoldás az ÁSZ-vezető szerint, hogy megpróbáltunk néhány éven át az autópálya-finanszírozásban „sajátos”, államháztartásunkon kívüli forrásokra támaszkodó megoldásokat követni, végül az egész „csomagot” visszavinni a költségvetésbe, mondván, úgyis a költségvetés tartja a hátát. Emiatt Kovács
a másik legnagyobb költségvetési kockázatot az elképesztő méretű kamatkiadásban látja. A harmadik, hasonlóan nagy kockázati tényező szerinte, hogy a nagy ellátórendszerekhez tartalmi értelemben eddig nem sikerült hozzányúlni. Példaként említette, hogy a 13 havi nyugdíjból 9 hónapnak van meg a járulékfedezete.
Az ÁSZ elnöke saját sorsát illetően úgy nyilatkozott – 2009-ben lejár a mandátuma – az egyik lehetséges forgatókönyv számára az lehet, hogy az egyetemi szférában folytatja oktatóként. Az is elképzelhető számára, hogy a politikai erők felkérik egy újabb ciklusra az ÁSZ élén. A harmadik – ugyancsak elvi – lehetősége, hogy az EU számvevőszékének munkájában vesz majd részt. Az elnök azt is elárulta: nincsenek politikai ambíciói, annak ellenére sem, hogy a neve – legalábbis a médiában – felmerült az esetleges szakértői kormány fejeként is.
(Napi Gazdaság)
Orbán Viktor: Szép volt, Sanyi!