Túlméretezte közlekedésfejlesztési programját a kormány

A gazdasági és közlekedési tárca vezetőjének, Kóka Jánosnak a felügyelete alatt összeállított közlekedésfejlesztési operatív program (KözOP) legalábbis jelenlegi formájában 2013-ig szinte megvalósíthatatlannak látszik. A tervbe vett fejlesztések sorában ugyanis számos, kizárólag politikai érdekekkel magyarázható beruházás is helyet kapott.

MNO
2006. 12. 07. 7:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A külső nyomásra felduzzasztott program finanszírozásához több pénzre lenne szükség, mint amit a költségvetés, a magánbefektetők és az uniós pénzalapok a következő hét évben összeadhatnak.

A magyar közlekedési beruházások menetrendjét 2013-ig meghatározó program november 10-i társadalmi vitára bocsátása óta szakmailag nem sokat javult. A különféle szervezetek a rendelkezésükre álló alig öt nap alatt mintegy százötven érdemi változtatási javaslatot juttattak el a programot készítő gazdasági tárcához. Ezek közül azonban a tegnap kormány elé került anyagban csak néhány javaslat kapott helyet, holott a szakmai szervezetek kifogásai között számos, megfontolásra érdemes felvetés szerepelt.

A legfontosabb észrevétel, hogy a KözOP az uniós elvárások ellenére a vasúti beruházások helyett a közúti fejlesztéseket részesíti előnyben. Az utóbbiak a következő hét évben felhasználható mintegy 1700 milliárd forintos keret 44,5 százalékát, azaz több mint 750 milliárd forintot emésztenének fel. Eközben a vasútra csak mintegy 600 milliárd forint jutna. Mindezt azonban még elfogadhatóvá tenné, hogy hazánk a közúti infrastruktúra fejlesztésében jobban el van maradva az Európai Unió tagállamaitól, mint a vasúthálózat kiépítésében, ahol nem a hálózat sűrűségével, hanem minőségével vannak problémák.

A Közlekedéstudományi Egyesület, a Magyar Útügyi Társaság és a Magyar Mérnöki Kamara közös hozzászólásából viszont az is kiderül: a közúti beruházásokat alaposan túltervezték. A programba vett valamennyi közúti fejlesztés megvalósítása több mint 1650 milliárd forintot emésztene fel – vagyis a KözOP összes forrását. Ráadásul a kormány elé vitt tervezetből az egyes projektek rangsorolása is kimaradt, holott a szakmai szervezetek által összeállított lista egyértelművé teszi: a legfontosabbnak tartott 29 közúti beruházás megvalósítása önmagában is húszmilliárd forinttal többe kerülne a közutakra szánt teljes keretösszegnél. A 2013-ig esetleg megépíthető helyettesítő projektek együttes becsült ára megközelítené a 600 milliárd forintot. A legkevésbé fontosnak tartott fejlesztésekhez pedig mintegy 300 milliárd forint kellene.

Mindezek mellett az már csak jelentéktelen apróság, hogy a beruházási tervekben szakmailag nehezen indokolható projektek is szerepelnek. Így a szakértők szerint a programból ki kellene húzni az 52-es főút kétszer kétsávosra bővítését, és helyette az M8-as Dunavecse és Kecskemét közti szakaszának építésére kellene koncentrálni. A megépítendő projektek közé sorolják a Tisza-hidat is magában foglaló Szolnok északi, illetve a Székesfehérvárt nyugatról elkerülő utat. Törlésre javasolták ugyanakkor a 71-es út Keszthelyt északról elkerülő szakaszát és az 55-ös út teljes hosszának 11,5 tonnás burkolat- megerősítését.

A közúti projektekről a végső szót Brüsszelben mondják majd ki. Ehhez azonban előbb el kell készülnie minden beruházás részletes gazdasági, környezetvédelmi és regionális fejlesztési hatástanulmányának. A közúti fejlesztések sorsát a következő hét évre meghatározó szakmai anyagokat a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) előreláthatólag az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatósággal (UKIG) készítteti majd el.

(nol.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.