Bécs ellenzi Ankara EU-tagságát

A Die Presse idézi Alfred Gusenbauer (SPÖ) osztrák kancellárt, aki szerint túlterhelné az uniót Ankara EU-tagsága. A Frankfurter Allgemeine Zeitung Merkel közel-keleti útjával foglalkozik. A Die Welt beszámol az „évszázad épületének” nevezett berlini főpályaudvar hibáiról.

2007. 02. 04. 12:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Die Presse (diepresse.com)

A konzervatív bécsi lap Nem akarjuk Európát feladni címmel idézi a török uniós csatlakozással kapcsolatban Alfred Gusenbauer (SPÖ) osztrák kancellárt.
„Óvatosnak kell lennünk”, nyilatkozta Alfred Gusenbauer. Az osztrákok a „fékre lépnének, mert nem kívánjuk Európát feladni” – vélekedett Gusenbauer. „Az is elképzelhetetlen, hogy egy olyan ország uniós tagállam legyen, ahonnan még az idén is sok száz menekültstátust kérő érkezett, és ezt a státust üldöztetésük miatt megkapták„ – mondta Gusenbauer.
A kancellár támogatja az uniót belüli intenzívebb egyeztetést, hogy könnyebben kezelhesse az EU a globalizáció következményeit. „Annak ellenére, hogy a globalizáció a világot gazdagabbá teszti, az emberek Európában mégis úgy érzik, nehezebb idők jönnek, a verseny élesedik, s csak néhányan húznak abból hasznot”– nyilatkozta a kancellár. Arra a kérdésre, hogy mit kíván ez ellen tenni, úgy válaszolt: „Ezt csak közös gazdaság- és befektetéspolitikával lehet megvalósítani, az infrastruktúra kiépítésével, flexibilitással és a szociális biztonság növelésével.”
Gusenbauer hangsúlyozta, hogy az uniónak saját bevételi forrást kell találnia, ezért adópolitikai kérdésekben is szükségesnek látja az egyeztetést: „Nekem mindegy, hogy kerozinadóval vagy a devizatranzakciók megadóztatásával kezdünk. Csak közösen tudjuk ezt a rendkívül magas termelékenységű kontinenst úgy alakítani, hogy szociális és gazdasági értelemben álljuk a versenyt ebben a kemény versenyben.”
Gusenbauer a jövő héten szakít az osztrák kancellárok eddigi szokásával, és első útja nem Svájcba vezet, hanem német kollégájával, Angela Merkellel találkozik. A német kancellárral mindenekelőtt Európa-politikai kérdésekről kíván tárgyalni.

Frankfurter Allgemeine Zeitung (faz.net)

A konzervatív német napilap Keresve a békés megoldást című cikkében ismerteti a német kancellár közel-keleti útjának első állomásán történteket.
Németország és Egyiptom a közel-keleti probléma átfogó megoldására törekszik. „Egyetértünk abban, hogy átfogó tervre van szükség“ – nyilatkozta Angela Merkel miután szombaton találkozott Hoszni Mubarakkal, Egyiptom elnökével Kairóban.
Előtte Merkel Ahmed Nazif miniszterelnökkel és egyiptomi értelmiségiekkel is találkozott. Kairó Merkel négynaposra tervezett közel-keleti útjának első állomása. A kancellári út középpontjában az izraeli és palesztin békefolyamat újraélesztésének szándéka áll. Merkel, az EU elnökségét betöltő Németország kormányfőjeként szeretné kitapasztalni egy béketerv esélyeit, miután a közel-keleti kvartett – az EU, az Egyesült Államok, az ENSZ és Oroszország –-pénteken több hónapi szünet után újra megkezdte közvetítői tevékenységét. Mubarak annak a meggyőződésének adott hangot, hogy rövid időn belül megalakulhat a palesztin kormány. „Közel vagyunk a megoldáshoz“ – nyilatkozta az egyiptomi elnök.
Merkelt közel-keleti útjára elkísérte Michael Glos (CSU) szövetségi gazdasági miniszter és egy negyvenfős üzletemberekből álló delegáció. A társaságban megtalálható a német vasúttársaság vezetője Hartmut Mehdorn, valamint a Deutsche Bank és a Siemens képviselői is.
A német gazdaság szereplői komoly várakozásokkal tekintenek Merkel békekezdeményezésére és komoly megbízásokat remélnek a kancellári vizittől. Főként az energia, a klímavédelem, az infrastruktúra, az egészségügy és az oktatás területéről várnak megrendeléseket. A német gazdaság abban is bízik, hogy a Perzsa-öböl menti államok – Kuvait, Katar, Omán, Szaúd-Arábia, Bahrain és az Egyesült Arab Emirátusok – együttműködése egy szabadkereskedelmi övezetté alakul. Az EU összességében Egyiptom harmadik legfontosabb kereskedelmi partnere – Németországnak az arab térségben Egyiptom a harmadik legjelentősebb üzletfele az Egyesült Arab Emirátusok és Szaúd Arábia után.

Die Welt (welt.de)

A konzervatív német lapban Ileana Grabitz és Sabine Gundlach A közösség csődöt mond az évszázad építkezésénél című cikkében elemzi a Kirill hurrikán berlini következményét.
A Kirill tombolása óta az orkánt Németországban elsődlegesen az évszázad építkezéseként titulált berlini főpályaudvarral kötik össze. A pályaudvar tetőszerkezetéből levált egy 1,35 tonnás acél darab és a 40 méteres mélységbe zuhant. Alig nyolc hónappal a „felsőfokok pályaudvarának” megnyitása után kiderült, hogy az egész konstrukció hibás.
„Most a balesetet csak hatalmas helyreállítási költségek kísérik” – nyilatkozta a zöldek közlekedési szakértője Peter Hettlich. Amennyiben halálos áldozatokat is követelt volna a vihar, nem lenne megkerülhető a felelősség kérdése sem. A szakértők „egy építészeti katasztrófáról„, elfuserált épületről vagy az „építésügy biztonsági hiányosságainak példaértékű” esetéről beszélnek.
A baleset óta eltelt időben szaporodnak azon jelek, melyek szerint a homlokzat tartószerkezetének leválása az illetékesek kollektív csődjére vezethető vissza. Az építtető vélhetően költségtakarékossági okokból lemondott a tetőszerkezetet biztosító acél „fülek” felszereléséről. Meinhard von Gerkannak, az épület tervezőjének nyilatkozata szerint irodája kifejezetten utalt a vasúttal folytatott tárgyalásain arra, hogy nem tudja elfogadni az ún. füllemezek kihagyását.
A többi szakértő is fenntartásait hangsúlyozza. „Minden szerkezetlakatosnak tudnia kellett volna, hogy az acélelemek támasztékai túl rövidre sikeredtek” vélekedik egy mérnök, aki tartva a vasúttól neve elhallgatását kérte. A történetben a legkellemetlenebb, hogy eltűnt az a mérnök, aki a legtájékozottabb a kérdésben. A pályaudvar felavatásakor Hany Azer, az évszázad építkezésének vezetőjeként még hosszan ünnepeltette magát, a baleset óta azonban az egyiptomi férfi elérhetetlen a sajtó számára.
Hans-Peter Andrä a német minőségbiztosítási mérnökök szövetségi egyesületének vezetője szerint a politikának is cselekednie kell: „A legtöbb tartományban a technikai előírások betartását egy ideje már nem ellenőrzik” – írta a közelmúltban publikált cikkében, ahol magyarázattal is szolgál kijelentésére: „mivel a magasabb kockázat elfogadása rövid távon az építtető és az építésügyi hatóságok számára megtakarítást jelent és választói szavazatokat hoz”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.