A Szuezi-csatorna Egyiptom nagyságra harmadik devizaforrása az idegenforgalom és a külföldön dolgozó egyiptomiak hazautálásai után. A csatornából a bevétel tavaly rekord összeg, 5,2 milliárd dollár volt. Egy 2 millió tonna nyersolajjal megrakott szaúd-arábiai tankhajó múlt hét végi elrablása az Indiai-óceánon erőteljesen felhívta a figyelmet a jól fölfegyverzett szomáli bandák „megélhetési kalózkodására” az Adeni-öbölben, a kelet-afrikai partoknál és most már az Indiai-óceán nyílt vizein is. A rakomány körülbelül 100 millió dollárt ér, a kalózok állítólag 25 millió dollárt kérnek váltságdíjul, eddig jelentések szerint a szaúdi kormány nem akar tárgyalni.
Egy norvég vállalat, az Odjell is már e hét elején elrendelte több mint 90, vegyi anyagokat szállító teherhajójának, hogy kerüljék meg Afrikát. A világ legnagyobb tankhajóflottáját üzemeltető cég, a szintén norvég Frontline Shipping is hasonló döntést fontolgat. Más oldalról Afrika megkerülése éppen kapóra jöhet a hajózási vállalatoknak és talán a hajógyáraknak is szerte a világon. Az ömlesztett szárazáru – szén, ércek, acél, gabonafélék – tengeri szállítása jövőre várhatóan csak 4 százalékkal bővül, miközben a bruttó szállítókapacitás 13 százalékkal 495,6 millió tonnára emelkedik, közölte pénteken becslését a CLSA Capital Partners szakmai befektetési alap. A kereslet és a kínálat közötti különbség növekedése és a szállítási árak rohamos csökkenése miatt jövőre számos megrendelés visszavonására kell számítaniuk a hajógyáraknak, írták a CLSA Capital Partners elemzői. Afrika megkerülése viszont megdrágítja a szállítást, a jóval hosszabb menetidő pedig a foglaltságot javítja.
(MTI)
Gulyás Gergely nevetségessé tette Magyar Pétert, így reagált Magyar ámokfutására