Láthatatlan férfiak – Nők

Mit tehet egy ötvenhez közeledő nő, akinek rövid idő alatt tönkremegy a házassága, kirúgják a munkahelyéről, nem ért szót kamaszodó lányával, és még a legjobb barátnője is elárulja? Megpróbál úrrá lenni a helyzeten: magát természetterápiára fogja, újra munkába áll, a többi meg jön magától. Diane English újraforgatta és -értelmezte George Cukor 1939-es vígjátékát – csak női szereplőkkel, finom női empátiával, szellemességgel.

Velkei Tamás
2008. 12. 16. 9:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mary élete maga a gondtalan, édes nyugalom: félállásban dolgozik apja divattervező cégében, partikat rendez a nőegyletnek, bejárónője két lábon járó filofax, lányától dán nevelőnő kérdezi ki a leckét, míg férje jól kereső, megbízható ötvenes. Vagyis csak jól kereső. Mert a derék üzletember megcsalja feleségét egy – nem mellesleg elképesztően tüzes – parfümárus lánnyal. Az idillnek egyszeriben huss: apja kirúgja a családi vállalkozásból, lányával ebben a lelkiállapotban egyszerűen nem talál közös nevezőt, és még legjobb barátnője is eladja szaftos sztorijukat egy pletykalapnak. (A bulvár újságírót egyébként a Csillagok háborúja óta pillanatnyi epizódszerepekkel megbízott Leia Organa hercegnő, akarom mondani Carrie Fischer alakítja.)


Ez a vég. Vagy mégsem? Minden helyzetből van kiút, ebből is. Igaz, ehhez akaraterő kell, nem is kevés. A film egy végtelenül árnyalt, női lélekkel ábrázolt és női szemmel láttatott korrajz, melyben a jellemek oly finoman kidolgozottak, akár a legnemesebb csipke. Nem túl karikírozottak, és főleg nem elnagyoltak. Éppen ebben rejlik a film nagyszerűsége: a komoly karakterek nem engedik el a filmet egy szingli csajos-pasis cukormáz felé, miközben korunk népbetegségei (egyedüllét; pláza életforma; felszínes, tiszavirág életű kapcsolatok; nemek közti ellentét) végig tapinthatók a filmben. A dialógusok – remek a magyar felirat –, a poénok szellemesek; ül minden csattanó, miközben nem kell a gyomrunkat fognunk az amerikai filmekben számtalanszor elsütött ízléstelen „viccek” miatt. Diane English, aki eddig forgatókönyvíróként és producerként jeleskedett, most megmutatta, hogy a rendezéshez is kiválóan ért. Főleg úgy, hogy az 1939-es George Cukor-film, Az asszony remake-jének – Clare Boothe Luce közreműködésével – maga készítette el a forgatókönyvét is, melyben a cselszövő barátnő helyett az áruló, ugyanakkor pótolhatatlan barátnőt állította a középpontba.

A film további érdekessége – noha az eddigiek ismeretében talán már nem is meglepő –, hogy fekete-fehér „elődjéhez” hasonlóan csak és kizárólag nők szerepelnek benne. Zseniális, ahogyan a rendezőnő lebegteti a megcsaló férj karakterét: szinte várjuk, hogy na, majd most, majd most betoppan, végre megismerhetjük, ám Mary urát soha nem látjuk meg – és mégis tudunk róla mindent.

Meg Ryan jobbára vígjátékok komikájaként épült be a rajongók tudatába, ebben a filmben azonban mindezt zárójelbe teszi, játéka élmény – Mary lelkének minden rezdülését mesterien közvetíti. (És bár hölgyek esetében nem illik az életkorral foglalkozni, a művésznő remekül tartja magát; göndör és kivasalt hajjal egyaránt feltűnő jelenség – még mindig.)


Mégis, a varázspálca ez esetben nem az ő, hanem a legjobb barátnőt megformáló Annette Bening kezében nyugszik: mindent tud környezetéről, az emberekről, az őt körülvevő világról, a női, férfi és manikűrös lelkekről, valamint a top márkák nagykönyvét és a vásárlás bibliáját is jegyezhetné akár, ha volna rá ideje.


Minden porcikájában mai nő: folyton rohan és mindig elkésik; karriert épít, miközben normális kapcsolata régen nem volt; biztos támpontot csak a munka, a barátnők és a vásárlás jelent életében. A mellékszerepekben is egytől-egyig kimunkált karaktereken szórakozhatunk. A Nők érzékeny, humoros, igazi szókimondó, mai film.

Nők
Színes, feliratos, amerikai vígjáték, 114 perc, 2008
Forgatókönyv: Diane English és Clare Boothe Luce
Díszlet: Debbie Cutler, Mimi Watstein
Jelmez: John A. Dunn
Zene: Mark Isham
Vágó: Tia Nolan
Operatőr: Anastas N. Michos
Rendezte: Diane English
Szereplők: Meg Ryan, Annette Bening, Eva Mendes, Debra Messing, Jada Pinkett Smith, Candice Bergen, Carrie Fisher, Bette Midler

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.