Frankfurter Allgemeine Zeitung (faz.net)
A konzervatív német napilap Bajorország elvágná az NPD támogatásait című cikkében ismerteti a müncheni tartományi kormány javaslatát. Josef Herrmann (CSU) bajor belügyminiszter kedden a Nemzeti Demokrata Párt (NDP) állami támogatásának felülvizsgálatát követelte. Elfogadhatatlannak nevezte, hogy az állam egyrészt forrásokat biztosít az NPD-nek, másrészt finanszíroznia kell a szélsőjobboldal elleni megelőző munkát – fogalmazott Herrmann a tartományi gyűlésben, az Alois Mannichl passaui rendőrparancsnok elleni gyilkossági kísérletről rendezett parlamenti vitában. Hermann jóval visszafogottabban fogalmazott annak a lehetőségéről, vajon az alkotmánybíróság előtt megállna-e egy újabb NPD-betiltási kísérlet – írja a lap. Mint mondta, annak mindenesetre érdemes utánagondolni, hogy visszavonják-e az NPD-be beépített ügynököket. Az ügynökök kivonását azonban a belügyminiszter nem tartja járható útnak – írja a Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Herrmann egyúttal kijelentette, növelni kívánja azon rendőrök támogatását, akik a szélsőjobboldal rágalmainak vannak kitéve. A jelenlegi szabályozás – teljesen idejét múlt módon – csak annak a lehetőségét biztosítja, hogy parancsnok előleget kérjen a rágalmazás miatti polgári perre. Mannichl állami támogatás nélkül lépett fel egy olyan internetes oldal ellen, ahol megrágalmazták. A passaui rendőrség kedden folytatta a nyomozást azon elkövető(k) és segítőtársa(ik) ellen, akik szombaton magánlakása előtt leszúrták a város rendőrfőnökét. Az üggyel foglalkozó nyomozócsoportot 50 főre duzzasztották, s a tartományi bűnügyi hivatal 5000 eurós nyomravezetői díjat ajánlott fel. A belügyminiszter szavai szerint Mannichl állapota javul, az intenzív osztályt már elhagyhatta.
Die Presse (diepresse.com)
A konzervatív osztrák napilapban Peter Martos Magyarország: Közlekedési káosz karácsony után is? című cikkében foglalkozik a hazai sztrájkhelyzettel. A taxi hiánycikk lesz a városi buszvezetők sztrájkja miatt Budapesten. Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője szerint a munkabeszüntetés oka, hogy a BKV vezetésének nem sikerült garantálnia a vállalat siralmas pénzügyi helyzetének megoldását. Tekintettel a BKV pénzügyi helyzetére, a metró-, a villamos- és a trolibuszvezetők nem fognak sztrájkba lépni. A BKV-nak 30 milliárd forintos gyorssegélyre van szüksége – számol be a Die Presse. A szakszervezetek azt követelik, hogy a város vállalja át az adósságállomány kamatait, ne emelje a viteldíjakat, hanem egy a deficitet fedező alapot hozzon létre. A sztrájk a MÁV-nál is a pénzről szól. Miután a szakszervezet vasárnap megbénította az ország keleti részét, hétfőn már Budapest és a nyugati területek kerültek sorra. A káosz karácsony után, az új évben is tovább tarthat, mert az álláspontok összeegyeztethetetlenek – véli a cikk írója. Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója kijelentette, hogy ezeket az „irreális kívánságokat” nem fogja teljesíteni, utalva ezzel a sztrájkolók ama követelésére, hogy részesedjenek a MÁV-Cargo eladásából származó bevételből.
A MÁV-vezér szövetségesre talált a szocialista kormányban: Veres János szerint a sztrájk célja nem munkaügyi vagy bérkövetelés teljesítése, hanem „politikai konfliktus szándékos előidézése”. Egyedül a közszolgálati dolgozók vannak tekintettel a karácsonyra, ők január 12-én fognak sztrájkolni. Nem lehet tudni, miért választották ezt a későbbi időpontot, talán saját karácsonyi ünnepüket nem kívánták veszélyeztetni. Pedig talán nekik lenne leginkább okuk a sztrájkra. A parlament ugyanis most törölte el a 13. havi fizetésüket. A posta nem sztrájkol, megállapodtak 4,2 százalékos béremelésben. Tekintettel a sztrájkveszélyre, egy évvel ezelőtt a vállalatvezetés 7,5 százalékos béremelésben állapodott meg az alkalmazottakkal. A kedd jó híre, hogy a Ferihegyi repülőtéren, ahol a múlt hét óta sztrájkolnak, a helyzet majdnem normalizálódott. Az utaskiszolgálás érdekében görög sztrájktörőket vetettek be. Szollár Domokos, a német Hochtief konszernhez tartozó Budapest Airport (BA) szóvivője szerint a gépek majdnem pontosan érkeznek. Az induláskor kell még 10-20 perces késéssel számolni.
Die Welt (welt.de)
Ulrich Kirsch alezredes, a Bundeswehr szervezet vezetője jelezte: igen veszélyes küldetés vár a haditengerészetre. „A kalózok fegyverzete egyre jobb lesz. A haditengerészetnek kiválóan fel kell készülnie a feladatra” – nyilatkozta szerda reggel a közszolgálati televízióban. Rendkívül erős mandátummal rendelkeznek, mégis érvényben marad az arányosság elve: „A haditengerészet csak akkor süllyeszthet el hajókat, ha nincs más lehetősége.” Szerinte a kalózok vállalkozóként tevékenykednek, így a nyereségüket újra befektetik. A kalózkodás okai magában Szomáliában találhatóak, ezért a bevetés hosszú ideig fog tartani – írja a lap. Természetesen ha egy német kirándulóhajót megtámadnak, segíteni fognak. Ugyanakkor érdemes lenne megvitatni, hogy az Ádeni-öböl valóban a megfelelő nyaralási cél-e.
A Bundestag szerdai ülésén tárgyalja első olvasatban a Bundeswehr részvételét a berlini kormány által már elfogadott, Atalanta nevű EU-küldetésben. Ha pénteken második és harmadik olvasatban is hozzájárulnak a német részvételhez, akkor a már a térségben tartózkodó, Karlsruhe nevű fregatt 1400 katonájával is bekapcsolódhat az akcióba. A tervek szerint a mandátum túlnyúlik a Bundestag-választásokon, és egészen 2009. december 15-ig legitimálja a katonai akciót.
Hatalmas pontyot fogtak Békés vármegyében