Merkel, a klíma-kancellár?

A Die Welt beszámol a csütörtökön kezdődő EU csúcsra kidolgozott berlini környezetvédelmi taktikáról. A Der Spigel arról ír, hogy az amerikai mentőöv bejelentése után a német autógyártók is állami pénzeket akarnak. 

2008. 12. 11. 6:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Die Welt (welt.de)

A konzervatív német napilapban Christoph B. Schiltz és Hannelore Crolly EU-csúcs: Merkel a klíma-kancellár a jó híréért harcol című cikkében ismerteti a csütörtökön kezdődő uniós csúcson a berlini kormány által a környezetvédelmi politikában várhatóan képviselt álláspontot. Az EU 27 állam és kormányfő csütörtökön kezdődő brüsszeli csúcstalálkozója keresi a megoldást a hónapok óta tartó klímavitára. A legvitatottabb kérdésnek a CO2-kibocsátás csökkentési célok nemzeti elosztása, valamint a szennyezési jogokkal történő kereskedés számít. Az állam és kormányfők 2007. márciusában megállapodtak arról, hogy 2020-ig az 1990-es szinthez viszonyítva 20 százalékkal csökkentik a széndioxid kibocsátást. De a legégetőbb kérdés, hogy ki viselje a legsúlyosabb terheket. A kulisszák mögött napok óta hevesen vitatkoznak erről. Péntek reggelig meg kell születnie a döntésnek, ellenkező esetben Brüsszel a nemzetközi környezetvédelmi tárgyalásokon álláspont nélkül lenne kénytelen megjelenni. Merkelre hatalmas nyomás nehezedik.

A német gazdaság azt várja, hogy a munkahelyekért folytatott küzdelmében a kancellár a fontossági sorrendben hátra sorolja a környezetvédelmet. Merkelnek muszáj nekik is eredményt felmutatnia, különösen most, a recesszió idején. Ezzel viszont azt kockáztatja, hogy elveszíti a „klíma-kancellár” címet, hiszen éppen ő vitt keresztül a környezetvédelmi célokat a német uniós elnökség idején. Merkel eldöntötte: ma este jót tesz a német gazdasággal és megakadályozza, hogy a gyáraknak 2013-tól a CO2 jogok megszerzéséért fizetnie kelljen, különösen olyan nagy energiafogyasztó ágazatoknak, mint az acél és a cementipar. Ebben Merkel legfontosabb szövetségese Silvio Berlusconi olasz miniszterelnök. Az észak-olasz politikus kiszámíthatatlan, de ebben a kérdésben nem fog meginogni. Ezt tudja Merkel, és végül a Berluscoinival kötött paktum következtében számos üzemnek továbbra is ingyen fogják garantálni a szennyezési jogokat – 1:0 Merkel és Berlusconi javára.

Der Spiegel (spiegel.de)

A baloldali hamburgi hírmagazin A német autóipar állami támogatást kér című cikkében ismerteti az amerikai 14 milliárdos döntés európai következményeit. A német autóipar, tekintettel az amerikai vállalatoknak nyújtott hatalmas állami szubvenciókra, most esélyt lát arra, hogy szintén részesüljön a központi költségvetésből. Az autógyárak legfontosabb érve, hogy ellenkező esetben súlyosan sérülne a versenysemlegesség. Matthias Wissmann, a Német Autóipari Szövetség (VDA) elnöke egy interjúban kijelentette: „Mindannyiunk számára fontos, hogy azok amely cégek Amerikában is termelnek, s nem csak az amerikai vállalatok , részesüljenek ebből a programból”. Egyúttal Wissmann milliárdos támogatást követelt az EU-tól környezetkímélőbb modellek kifejlesztésére. 20-40 milliárd eurós kedvező kamatozású hitelre gondoltak.

A német gyártók és beszállítók Wissmann adatai szerint évente 18 milliárd eurót költenek kutatás-fejlesztésre, de most igen nehezen jutnak kedvező feltételű hitelhez. De a német ipar most szeretne világméretekben a környezetvédő járművek gyártásának élére állni – fogalmazott Wissmann. A német gyártók Egyesült Államokban is szeretnének lényegesen több gépkocsit eladni.

Időközben a Delphi, a jelentős amerikai alkatrész gyár jelentősen visszafogta németországi termelését. A hannoveri Continental gumigyár pedig szerdán radikálisan csökkentette eredmény előrejelzését és két évig nem fizetnek osztalékot sem részvényeseiknak. Természetesen radikális költségcsökkentést is terveznek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.