A Gfk Hungária hazai vásárlási szokásokat vizsgáló, ezer főt felölelő, személyes megkérdezésen alapuló Shopping Monitor és Shopping Mission 2008-2009 tanulmánya megállapítja: míg a hazai tulajdonú láncokat alkotó üzletek elsősorban a napi rutinbevásárlások, illetve a spontán vásárlások helyszínei, addig a hipermarketek továbbra is a nagybevásárlások kedvelt színterei.
A hipermarketeket jellemzően az árengedmények, akciók miatt keresik fel a vásárlók, de emellett szinte minden típusú vásárlás – a napi rutinvásárlások és a sürgős szükséglet kielégítése céljából végzett vásárlások kivételével – megfigyelhető bennük. A szupermarketek esetében szinte minden vásárlási típus azonos arányban fordul elő.
A tanulmány kiemeli: a diszkontoknál az árengedmények, akciók keresése, illetve a nagybevásárlások a legjellemzőbb vásárlási alkalmak. Az árengedményeket és akciókat keresők 46 százaléka, míg a nagybevásárlásokat tekintve 41 százalék említette a diszkontokat.
A hazai tulajdonú láncokat alkotó üzletek alapvetően a napi rutinbevásárlások, a sürgős szükséglet kielégítésére irányuló vásárlások, illetve a spontán vásárlások helyszínei. Legfontosabb előnyük a lakó- vagy munkahelyhez való közelség, valamint a boltok személyzetével kialakított személyes kapcsolat, amelynek eredményeképpen a vásárlók úgy érzik, ezekben az üzletekben az átlagosnál jobban figyelnek rájuk. A hazai láncokat alkotó boltok választéka gyengébb, mint az összes élelmiszer-kereskedelmi lánc átlaga, áraik is magasabbak az átlagosnál, a boltok kialakítása és termékeik minősége pedig átlagközeli.
(mti)
Elhunyt Varga János Corvin közi szabadságharcos, az 1956-os Magyarok Világszövetségének elnöke