Az ország második kamara nélkül is működik

Az Ö1 beszámol azokról az elképzelésekről, miszerint takarékossági okokból felszámolnák az osztrák parlament második kamaráját. A Süddeutsche Zeitung arról tudósít, hogy a berlini kormány az adócsökkentés előrehozásával kívánja javítani pártjaik tartományi választási esélyeit.

2010. 03. 19. 9:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ö1 (oe1.orf.at)

Az osztrák közszolgálati rádió Raschauer: Bundesrat nélkül is működik című cikkében ismerteti a tekintélyes közigazgatási szakember véleményét. A költségvetési megszorítások miatt hirtelen a tartománygyűlések létszámának csökkentése is felmerült, és megkérdőjeleződik a második kamara léte is. Ez az első lépés lenne a kisebb állam irányába – vélekedik Bernhard Raschauer közigazgatási szakértő. Szerinte e javaslatokat viszonylag könnyű lenne megvalósítani, ugyan viszonylag kevés megtakarítást hozna, de ezekben a nehéz időkben fontos politikai üzenet lenne.

Bár a Bundesrat – a tartományi parlamentek képviselete – felszámolása nem a vesszőparipája, de igenis vállalható döntés – fogalmazott Raschauer. Mint mondta, a köztársaság működik a szövetségi tanács nélkül is, mert a Bundesrat inkább jelképes politikai eszköz, egyetlen javaslatot sem hiúsított meg, és egyetlen alkalommal élt törvényjavaslati jogával. Bár elméletileg az alkotmánybírósághoz is fordulhat, ezzel a jogosítvánnyal sem élt. A szövetségi gyűlés megszüntetése jogilag viszonylag egyszerű lépés lenne – fogalmazott Bernhard Raschauer, az Állam- és Közigazgatási Jogi Intézet munkatársa. Ehhez egyszerű alkotmánymódosítás szükséges, megvalósítása azonban nem lesz egyszerű.

A tartományok érdekeinek védelme mellett a szövetségi kormány és a tartományi parlamentek egyensúlyát is biztosítani kell. Ezt a feladatot átvehetik a tartományi gyűlések és a tartományfőnöki konferencia, de a problémák ezzel el is kezdődnek. A szövetségi gyűlésben a tartományoknak nagyságuknak és lakosságszámuknak megfelelően eltérő a hatalmuk. Raschauer megfogalmazása szerint több tartomány is fenntartását jelezte azzal kapcsolatban, hogy minden tartomány egy szavazattal rendelkezzen.

A jelenlegi elképzelésben, a tartománygyűlések létszámának csökkentésében, a Bundesrat felszámolásában a közigazgatási szakember elsősorban jelképes intézkedést lát, mely azt üzeni, hogy a politikusok is takarékoskodnak. Ugyan jelentős megtakarítással nem jár, de a megszorítások kapcsán a politikának is meg kell mutatnia, hogy kész a spórolásra – fogalmazott Raschauer. Egy ilyen értelmű alkotmánymódosító törvényt Bernhard Raschauer szerint nyárig el lehetne fogadni. De csak a jelenlegi ciklus végén lenne életbe léptethető, ami a tervek szerint 2013 őszén jár le.

Süddeutsche Zeitung (sueddeutsche.de)

A baloldali müncheni napilap Berlini adóexpressz Düsseldorfért című cikkében elemzi a tartományi választások hatását a szövetségi kormány tevékenységére. Tekintettel az észak-rajna–vesztfáliai rossz közvélemény-kutatási adatokra és ezért a fenyegető vereségre, a CDU és az FDP vezetése stratégiaváltásra készül. Koalíciós körökből kiszivárgott: ha ellentámadásba kívánnak lendülni, akkor fontos elképzelések megvalósítását nem szabad a május 9-i tartományi voksolás utáni időszakra halasztani. Ezért felmerült az, hogy még áprilisban egy lényegesen lesoványított adóreformot kívánnak bemutatni.

A lap értesülése szerint az adóteher-csökkentés az eredetileg tervezett 20 milliárd eurós nagyságrend mindössze felére-negyedére zsugorodna. A tervek középpontjába az úgynevezett hideg progresszió állna. Ez akkor keletkezik, ha a béremelkedés nem éri el azt, hogy az inflációt ellensúlyozza, ennek ellenére az adóterhek emelkednek. Ezenfelül a jövedelemadó-kulcsokat az alsó kategóriákban némileg csökkentenék, ami szintén a kis- és közepes keresetűek javát szolgálná. E koncepció körvonalait jövő szombaton kívánja pontosítani egy újabb hatszemközti találkozón a három pártelnök, Angela Merkel (CDU), Horst Seehofer (CSU) és Guido Westerwelle (FDP). Hogy itt végleges döntések születnek-e, azt szerdán még nyitva hagyták.

A tervek előrehozásával a koalíció vezetése abból a slamasztikából kívánja kivezetni a kormányt, amelybe maga lépett bele. Ők maguk döntöttek úgy, hogy először az észak-rajna–vesztfáliai választások után döntenek az adórendszer módosításáról. Jelenleg a fekete-sárga düsseldorfi koalíció lemaradt az SPD, a zöldek és a Baloldali Párt mögött. Amennyiben ez lesz a május 9-i választások eredménye is, akkor a berlini CDU–FDP-kabinet elvesztené a kormánytöbbséget a legnépesebb német tartományban és minimális többségét a szövetségi gyűlésben. Koalíciós körökből kiszivárgott: Merkel, Seehofer és Westerwelle egyetért abban, hogy a következő hetekben néhány témát felvetnek, hogy a kellemetlen irányokat megfordítsák. Néhány apróbb terület mellett erre csak az adócsökkentés lenne alkalmas, mert a többi területen meghozandó döntés – egészségügy, atomkilépés, segélyezés újraszabályozása – vagy népszerűtlen, vagy még a koalíción belül is vitatott.

A liberálisoknak meg kell elégedniük a reméltnél kisebb teherkönnyítéssel. Viszont ezzel elhárítanák annak veszélyét, hogy az FDP áprilisi pártkongresszusán saját adókoncepcióval álljanak elő. A liberálisok a kereszténydemokraták vonakodó magatartása miatt ezt bejelentették, most azonban attól tartanak, hogy az ő elképzelésük robbantaná ki a következő nagykoalíciós vitát, és a nyilvános vitában ezt teljesen szétcincálnák.

Az adóreformmal párhuzamosan vélhetően a koalíció be fogja jelenteni a banki járadék bevezetését, ennek segítségével a pénzügyi válság terheinek egy részét a hitelintézeteken behajthatják. A CDU és a CSU határozottan követeli ezt a járadékot, az FDP még nem döntött ebben a kérdésben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.