Alekszandar Lukasenka Moszkvában tárgyalt a kérdésről ukrán kollégájával, Viktor Janukoviccsal, és szerinte négymillió hordót vasúton tudnának szállítani, a többit Ukrajnán keresztül vezetéken. A fehérorosz Mozirszk finomítójából a hazai, ukrán és más piacokra szállítják az olajat egészen addig, amíg meg nem épülnek az új vezetékek – mondta Lukasenka. Hugo Chávez, venezuelai elnök még márciusban megígérte Lukasenkának, amikor fogadta kollégáját a venezuelai fővárosban, hogy májustól napi 80 ezer hordót, sőt később akár 100 ezer hordó nyersolajat szállít, így Belorusszia Ukrajna megbízható partnere lesz, és lehetőséget teremt magának, akárcsak a balti államoknak, hogy kijussanak a Fekete-tengerre.
A fehérorosz-venezuelai vegyes vállalat, a PVB már 2007 decemberében 25 évre megkapta azt a jogot, hogy az Orinoco-övezetben, a legnagyobb venezuelai nyersolajtartalékok helyszínén termeljen ki olajat Kelet-Guara térségében. 2008 júliusában ugyanitt Chávez három új olajlelőhelyet engedett át Fehérorszországnak. A lap következtetése alapján Lukasenka így tudja csökkenteni az orosz szénhidrogén-szállítmányoktól való függését.
Ugyanez a lap egy hónapja Chávez azon tervéről is írt, miszerint fontolgatja a venezuelai részvételt négy németországi olajfinomítóban. Eulogio del Pino, a venezuelai óriáscég alelnöke akkor azzal hárította el az újságírók érdeklődését, hogy mérlegelnek az orosz féllel minden lehetséges változatot. A Rosznyeft, a legnagyobb orosz olajtermelő cég elismerte, hogy tárgyal több változatról a PDVSA-val, de cáfolta, hogy átvenné a venezuelai részesedést a német finomítóban. A PDVSA szerint napi egymillió hordós teljesítményével a Ruhr Oil a legnagyobb teljesítményű német finomító, amelynek közel egynegyede a venezuelai céghez tartozik.
(eluniversal.com – Venezuela)
Orbán Viktor: Régi és kínzó adósságát teljesítette Magyarország