Az újjáéledt Mosoni-Duna

2000. 08. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rajkánál szállunk csónakba, hogy hatvanöt kilométert megtéve a Mosoni-Dunán megtekintsük: hol és mit kell még elvégezni az ökológiai helyreállítás befejezéséhez. Ezen a szakaszon nyaranta másfél évtizeden át nem volt víz a mederben, ám ma negyven-ötven köbméter érkezik másodpercenként. A vízi turizmus szerelmesei nem késlekedtek: néhány év alatt ellepték a folyószakaszt. A teljes rehabilitációhoz azonban még több milliárd forint kellene.A Duna nyolc évvel ezelőtti elterelése óta évről évre újabb viták lángolnak fel arról, hogy mit kellene tenni a víz nélkül maradt Szigetközzel. Az aktuális kormányok Bős-politikájától függően próbálkoztak már szivattyúkkal vizet emelni a kiszáradt folyóágakba, jelenleg pedig az öt éve üzemelő, sokat bírált vízpótló rendszerrel kísérelik meg fenntartani a jellegzetes szigetközi élővilágot. Végleges megoldás azonban csak akkor születhet, ha Szlovákiával sikerül megállapodni az Öreg-Dunába juttatott víz mennyiségéről.Székely László dunai kormánybiztos úgy véli: ez – a végleges rendezési terv elfogadásával – akár ebben a kormányzati ciklusban megtörténhet. Pesszimista jóslatok szerint ellenben évtizedekig is eltarthat, amíg sikerül jobb belátásra bírni a szlovák kormányt. Addig a Horn–Nemcsók-féle különmegállapodás alapján a teljes vízmennyiség kevesebb mint egyötöde kerül az Öreg-Dunába. A festői szépségű, száztizenhét kilométer hosszú Mosoni-Duna az egyetlen szigetközi mellékág, amelyet nem érint a vízlépcsővita.– A Mosoni-Duna eredeti torkolatát 1870-ben vágták át, könynyítve a Mosonmagyaróvárra és a többi településre igyekvő dereglyék útját – avat be a folyószakasz történetébe Kertész József szakaszmérnök, miközben beszállunk az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság motorcsónakjába. – Ahogy egyre nagyobb dunai hajókat építettek, szűkké vált a mosoni ág. A század elején készült rajkai zsilipre már nem is építettek átjárót, ettől kezdve csak egy irányból lehet bejutni a folyóágba. A hetvenes évektől – amikor komolyan elkezdtek foglalkozni a bősi vízlépcső tervével – egyre inkább háttérbe szorult a kanyargós mellékág. Végül a Rajka alatti szakasz teljesen feltöltődött, s nyaranta évről évre kiszáradt – fejezte be a visszatekintést.Közben Pap János fideszes parlamenti és megyei képviselő társaságában elindulunk lefelé. A rajkai híd mellett tucatnyi partra húzott csónakot látunk – egyelőre itt ér véget az evezőstúra. Zajunkra kárókatonák röppennek fel. – Többször annyi van belőlük, mint amennyi egészséges lenne. Ezért van ilyen kevés hal – mondja Pap.– A figyelem az 1992-es Duna-elterelés után fordult újból a Mosoni-Dunára – folytatja Kertész József. – 1994-ben itt kezdődött el az ökológiai rehabilitáció. A szlovákok átlagosan másodpercenként negyven-ötven köbméternyi vizet engednek a dunakiliti duzzasztó miatt épült, ma kihasználatlan szivárgócsatornába. Ennek nagy részét a mosoni ágba engedjük tovább. Így a folyó újból élővé vált – tudjuk meg.Világos sört veszünk elő a hűtőtáskából. A hőséget csökkenti a menetszél is. A vadregényes parti erdősávot itt-ott kempingek, játszóterek, csónakkikötők szakítják meg, jelezve, hogy a helyiek már birtokba vették a viszszakapott folyót. Az egyik hatalmas kanyarulat után befolyik a Rét-árok, a Lajta mellékága. – Az osztrákok száz éve folyamatosan két köbméternyi vizet engednek bele másodpercenként Nickelsdorfnál. Velük még sosem volt vita – tudjuk meg. Kicsivel arrébb előtűnik a bezenyei szennyvíztisztító. Nincs jó szaga. – Ha telepítenének néhány hektárnyi nádágyat, jóformán ivóvíz folyna az üzemből a folyóba – magyarázza rosszallással Pap János. Hozzátette: az is öröm, hogy itt egyáltalán van szennyvíztisztító, ugyanis valamivel lejjebb Mosonmagyaróvár szennyvizének jelentős része még mindig tisztítatlanul érkezik.– Az országgyűlési határozati javaslatom első pontja kiköti, hogy készüljön átfogó koncepció a Mosoni-Duna helyreállításának befejezésére. Éppúgy szerepeljen benne a szennyvízkezelés, mint a mederfenék újjáélesztése vagy a turisztikai és természetvédelmi fejlesztések – mondja a képviselő. Kertész József azzal egészíti ki, hogy néhány műszaki beavatkozás is szükséges. Itt-ott kotorni kell a medret, a rajkai híd fölött pedig egy másfél kilométeres szakaszt tennének szabaddá a jachtok és az evezősök számára egy régi holtág felélesztésével. Ehhez két zsilipet kell átalakítani.Halászi strandja után újabb nagy vízitúra-csapat jön szembe. – Áder János és Székely László is idejár evezni – mondja Kertész. Pap János, aki környezetvédelmi bizottsági tagsága mellett a Győr-Sopron megyei önkormányzat égisze alatt működő Szigetköz-bizottság elnöki tisztét is betölti, kifejti, hogy a vízitúrázók és a jachtosok megfelelő szabályozás mellett jól megférnének egymással. A jachtturizmus sokat hozna a mosoni ág menti településeknek. Jelenleg sem a mesterséges bősi felvízcsatornán, sem pedig az Öreg-Dunán nem tudnak áthaladni. Ha átalakítanák a Mosoni-Duna zsilipeit, Budapestig szabad lenne az utuk.Közbevetjük, hogy a Székely László dunai kormánybiztos vezette delegáció tavaly májusban arról állapodott meg a szlovák kollégákkal, hogy a vízlépcsővita lezárásáig üzembe helyezik a dunakiliti duzzasztó hajózsilipjét. A jachtosok így bejuthatnának az Öreg-Dunába. (Ekkor hagyta ott a delegációt Vargha János kormány-főtanácsadó, a Duna Kör egykori elnöke.) A tervek szerint már idén határátkelő létesült volna a feltöltetlen tározó duzzasztóművén, ám a beindítást pénz híján jövőre halasztották. A hatalmas dunakiliti műtárgy egy évtizede áll a pusztában, mivel Szlovákia a magyarok vonakodása miatt a C variáns alapján saját duzzasztóval terelte el a folyót Dunacsúnynál.– Érthetetlen számomra Székely magatartása – mondja Pap János. – Egy 1993-as országgyűlési határozat, majd az Orbán-kormány határozata kimondja, hogy nem kell a dunakiliti műtárgy. Nem lehet üzembe helyezni részlegesen sem. Valójában le kellene bontani, hiszen a fenntartása, őrzése évente százmilliót visz el, miközben a Szigetköz-bizottság tavaly 75 millió forintot költhetett a mellékágak rehabilitációjára. Az említett hétéves parlamenti határozat hatálytalanítását még a Horn–Nemcsók duó sem tudta elérni, nem hiszem, hogy ezt most kéne megtenni. Persze a Mosoni-Duna helyreállításával nem pipálható ki Szigetköz ügye. Az Öreg-Duna rehabilitációját ugyanakkor a jachtturizmus és az ökológia kérdésénél nagyobb mértékben befolyásolják a nemzetközi jogi, diplomáciai és politikai kérdések. Ezekben pedig irányadó a kormány programja, miszerint nem építünk és nem helyezünk üzembe betongátakat sem a Szigetközben, sem a Dunakanyarban. Az Öreg-Dunának víz kell, nem gát – zárja le fejtegetését Pap János. Kertész József hozzáteszi, hogy a dunakiliti duzzasztó hét zsilipéből egy most is működik, az ökoló-giai vízpótló rendszerbe folyó kevéske vizet szabályozzák vele.Közben a Kálnoki-Dunához érünk. Az alig tíz-húsz méter szélességű ág a Mosoni-Dunából indul és Máriakálnok után oda tér vissza. – A koncepció része, hogy a helyenként kiszáradt, szeméttel teleszórt mellékágat is élővé tegyük – mondja a képviselő. A kanyar után pedig Mosonmagyaróvár következik. Az egykori gabonarakpartnál állunk meg. Néhány tíz méterrel alattunk egy zsilip zárja el utunkat, amely nem alkalmas a hajóközlekedésre. – Itt emelik ki a vizet a Hanság természetvédelmi területeinek ellátásához. Egy újabb pont, ahol a koncepció alapján be kell avatkozni hajózsilip vagy egy néhány száz méteres hajózócsatorna építésével – tudjuk meg Kertész Józseftől. Mi azonban megvárjuk, amíg a szakaszmérnök kollégái leeresztik a zsilipajtót, átbújunk a kordon alatt és lezúdulunk a vízzel.Néhány buja növényzettel borított szigetet kerülünk meg. Itt-ott szürkegémeket látni. A parton hódok is élnek. Közben Pap János a Szigetköz-bizottságról beszél. Két éve indult a kezdeményezés, amikor vízügyesek, szigetközi polgármesterek, környezet- és természetvédelmi tisztviselők álltak össze. Tavaly és idén ők kapták meg a rehabilitációs költségvetési pénzt. – Az idei keretbe 240 millió forint került, ami csak a korábbi évekhez képest sok. Ebből 150 milliót visz el a vízügy a vízpótló rendszer „kormányzására”, néhány tízmilliót a Hajóssy Adrienne-féle akadémiai monitoringcsoport kapott adatgyűjtésre, s mindössze a maradék költhető arra, hogy újabb mellékágakba juttathassunk vizet – panaszkodik Pap János. Szerinte már a mosoni ág helyreállításához is milliárdok kellenének.Végül megérkezünk a horvátkimlei strandra. A kemping neve Cvike, amely – találóan a környezetet adó éles kiszögellésre utalva – magyarul sarkot jelent. A pihenőhely utunk utolsó állomása, de csak félút a Mosoni-Duna Győr alatti torkolatáig.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.