Autópálya-tervezés szoftverekkel

2000. 11. 27. 23:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem is olyan régen még az is gondot okozhatott egy tervezőnek, ha beszáradt a csőtoll. Manapság a mérnökök helyett a számítógép dolgozik. A szoftverek alkalmazása különösen fontos az utak és a hidak tervezésénél, ahol tizenötszörösére nőtt a hatékonyság a komputerek használatával.A számítógépes forradalom óriási változásokat hozott az utak tervezésében. Azelőtt utazásaink során gyakran felfigyelhettünk a geodéták tevékenységére, akik a teodolit lencséjére tapasztották szemüket, majd hosszasan mutogatták az irányt a csíkos mérőrudat szorongató, jobbra és balra ugráló figuránsnak. Ezután húszméterenként cövekeket helyeztek el az építendő út tengelyvonalán, és mérőszalaggal határozták meg a mérési pontok távolságát. A szintezést követően, hosszú ideig készültek a tervrajzok, amelyeket a mérnökök és a szerkesztő rajzolók róttak az átlátszó pauszpapírokra, gondosan ügyelve a kézi munkával nehezen javítható hibákra.Manapság jóval pontosabb és megbízhatóbb módszerrel dolgoznak az országutak tervezői. AzM3-as új szakaszának terveit készítő egyik cég, az UVATERV Út- és Vasúttervező Rt. vezérigazgató helyettese, dr. Karsay László elmondta: ma már a földmérést is légifotók elemzésével, és modernebb eszközökkel végzik a tervezővállalatok alkalmazottai. A teodolit helyébe olyan mérőműszer lépett, amely számítógéppel dolgozik és lézersugarak segítségével méri a távolságot. A figuráns csak egy prizmát hordoz a mérési pontokhoz, amelyre ráirányítják a mérősugarat, és így több kilométerről, centiméteres pontossággal meghatározhatják az adott távolságokat. A mérőműszer minden adatot tárol, és a mérési pontokat elhelyezi a szabvány szerinti koordináta-rendszerben. A tervezőirodákban csatlakoztatják az asztali számítógéphez a terepen használt műszert, amely betáplálja az adatokat. Ezek alapján terepmodelleket készítenek egy speciális számítógépes szoftver segítségével, amely elkészíti a szükséges tervrajzokat.A javításokhoz már nincs szükség zsilettpengére, egy jó mérnök a számítógép használatával minden lehetséges variációt kipróbálhat. A manuális módszerek korában több napot is igénybe vett egy komolyabb autópálya-csomópont megtervezése és rajzolása, ma ezt néhány perc alatt megalkotja a számítógép. A tervrajzoknak az út alapelemei mellett tartalmazniuk kell a terepadottságok megjelenítését és az építési területen lévő összes építményt is, meg kell rajzolni a padkákat, a rézsűket, a víztelenítő rendszereket, az út alatti csővezetékeket és a felüljárókat. Húsz-huszonöt méterenként kell megadni az útpálya magassági szintjeit, illetve keresztmetszeteket készíteni az út egyes pontjairól. Ezenkívül felsorolják az út elkészítéséhez szükséges anyagokat és azok rétegvastagságát is. Ebből ismerhetők meg a kivitelezéshez szükséges munkafázisok, az útépítés technológiája, amely szintén sokat változott az idők során.Az ezernyolcszázas években épült makadámutak még igen kezdetlegesek voltak a mai autópályákhoz képest. Alsó rétegük kézi erővel bányászott, nagy méretű bazalt- és andezitkövekből készültek, amelyek között zúzott kövekkel ékelték ki a hézagokat. Ezután lehengerelték az alapot, majd lefedték zúzalékkal: a felületet az autók kereke préselte, tömörítette. Így viszonylag jó minőségű út jött létre.Karsay László elmondása szerint jelenleg Európában a pályaszerkezetek – a terepviszonyoktól függően – beton- vagy aszfaltburkolattal készülnek. Magyarországon mostanában az utóbbit részesítették előnyben, mert olcsóbbnak tűnt az építésük. Az aszfalt kötőanyagának, a bitumennek azonban ebben az évben hatvan-hetven százalékkal emelkedett az ára, amely egyre inkább kérdésessé teszi előnyét a betonúttal szemben. A beton útpálya építésére viszont problémás az átállás, mert egyetlen olyan keverőgép van az országban, amely nagy mennyiségben jó minőségű útbetont képes gyártani. Tovább épülnek tehát a könnyebben felújítható aszfaltutak.Az utóbbi időkben az utak többségénél korszerű eljárással védekeznek az autók kereke által okozott mélyedések, az úgynevezett nyomvályú képződése ellen. Karsay László állítja, hogy a magyarországi autópályák – az elhasználódott M7-es kivételével – felveszik a versenyt a nyugati gyorsforgalmi utakkal.– Ez elsősorban annak köszönhető, hogy a német útépítés technológiáját követtük. A modern útépítés kulcsa a gépesítés, amelyben szintén megpróbáljuk tartani a lépést Európával. Az új utak építése gyorsabban, a gépek kapacitásától függetlenül végezhető, mert hatalmas, teflon bevonatú silókat alkalmaznak, amelyekben hosszabb ideig tárolható a melegaszfalt.Az autópályákhoz is engedélyezési, tender- és építési tervre van szükség. Mivel szakismerete, referenciája és megfelelő technikai hátterre csak néhány nagyobb tervező cégnek van, erre a munkára nem sokan ajánlkozhatnak komoly eséllyel. A jelenleg épülő M3-as autópálya generáltervezője az UNITEF-CÉH Mérnökiroda Kkt. lett, az UVATERV Rt. és a FÖMTERV Rt. a társtervezők. A társulás tagjai közül az UVATERV Rt. teljesíti a mostani tervezési munkák közel negyvenöt százalékát. A cégnél három, utakat tervező iroda működik, ezeket segíti egy hidakkal foglalkozó, egy geodéziai, egy közműves, egy építész és egy speciális mélyépítő iroda is.Az engedélyezési tervezés alatt a problémák elkerülésére előzetes szakhatósági állásfoglalásokat kellett beszerezni, de ennek ellenére adódhatnak olyan gondok, amelyek nem láthatók előre. Az M3-as építésénél például a természetvédelmi terület fölé hidat kellett tervezni a környezetvédelmi engedély megszerzéséhez. Emellett pontos felmérésre is szükség volt az állatok vonulásáról és a majdani békaátjárók helyéről, amelyekhez még egy-egy bevilágító aknát is ki kellett alakítani, hogy az állatok ne riadjanak vissza a sötétségtől.Minden autópálya-építés előtt végeznek régészeti leletmentést az archeológusok. Sok esetben komoly leletekre bukkannak a szakemberek, akiknek hasznos egy-egy ilyen építkezés, hiszen a feltárásokat a beruházó finanszírozza. Az M3-as Gyöngyös és Füzesabony közötti szakaszának építésénél is nem mindennapi leletcsoportra bukkantak a régészek. Az engedélyezés után következhetett a kiviteli, építési terv elkészítése. Ekkor készülnek el a húszméterenkénti keresztszelvények rajzai, az összes műtárgy, a hidak, a korlátok, a növénytelepítés, a csatornák, a szivárgók, az árkok, a burkolatok, a pihenőhelyek és a töltőállomások részletes tervei. A számítógépes fejlődés ellenére a technikusoknak is marad munkájuk: a cég százhetven számítógépével olyan feladatokat végeznek, amelyek nem tartoznak a mérnökök alkotó munkájához. Sokan közülük már számítógépes szakemberek, akik a vonalzót és a csőtollat legföljebb hírből ismerik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.