Viharzóna

Lőcsei Gabriella
2001. 01. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Millenniumi filmszemlét hirdetnek a plakátok, emelkedettet. Amilyen az ezeréves kultúrájára méltán büszke magyarsághoz illik. Ahhoz a néphez, amelyik szinte a megszületése utáni első pillanatokban világszínvonalon művelte, s a legszélesebb körben népszerűsítette a művészetek legfiatalabbikát. És nem is csak határai szűk – és egyre szűkített – körében, hanem szerte a nagyvilágban. Talán reájuk is hárul némi figyelem a mai napon elkezdődő millenniumi magyar filmszemlén, például Foxra, Kordára, amelynek – a sajtóhírekből úgy tűnik – egyelőre csak az elgondolása ünnepi. A légköre – akár a viharzónáé. Régebben sem volt ez másként.Az érzékeny lelkületű művészek, akiknek mindig is gondot jelentett filmjük elkészítése (vagy a politika korlátozta őket, vagy a pénzhiány), heves indulatokkal figyelték, miként honorálja fáradozásaikat a szakma, a kritika, a díjosztó hatalom meg a nagyközönség. Mivel megmérettetésüknek nemigen volt (és van) más színtere, mint a nemzetközi érdeklődéssel kísért hazai fesztivál, minden villám itt sújt le, minden légörvény itt kavarog – függetlenül a versenyművek és információs vetítések színvonalától, körülményeitől.Vádolható-e érte bárki is? Igen, vádolható: aki csak ezeket a – kétségtelenül zavaró – mellékkörülményeket követi figyelemmel, aki kizárólag ezekről tudósítja olvasótáborát, hallgatóságát, és nem a művekre ügyel. A művek ugyanis – játékfilmek, dokumentumfilmek, kísérleti munkák – a háborús belviszályoktól függetlenül is léteznek. (Ha léteznek. A millenniumi filmszemle igazi szomorúsága s botránya szerintem nem az, hogy miként fordul egymás ellen a filmesek csapata meg a kulturális főhivatal, miközben – más és más módon – ugyanazt akarják: jelentősebb és hatásosabb támogatási módszerekkel felvirágoztatni a magyar filmet, hanem, hogy a két valóban ünnepnapra való nagyfilm, a Szent Koronáról szóló, meg a legnagyobb magyarnak, Széchenyi Istvánnak az életét feldolgozó Hídember – nincs sehol.) Más dolga velük senkinek nem lehet, se az alkotójának, se a támogatójának, se a forgalmazójának, se a kritikusának, mint eljuttatni a nézőkhöz. A magyar nézőkhöz mindenekelőtt, hiszen értük és nekik, az ő kulturális áldozatvállalásaiknak köszönhetően forgatták valamennyit. Róluk is szól valamennyi. Lehet egymás lelkét tépázni, szidalmazni teli torokból a 32. magyar filmszemle millenniuminak csakugyan nem nevezhető jelképét, a kozmetikai reklámnak ható „lencsi babát”, aki úgy kancsalít színváltó szemével, mint anyáink mozgó szembogarú játéka hajdanán – négy fal között. Zárt térben. (Vagy zárt osztályon.) De a nagyközönséget nem illendő a személyes dühökkel és dacokkal traktálni. S nem is csupán a millenniumi idők voltaképpen mindnyájunkra érvényes, egyszeri s megismételhetetlen ünnepélyessége miatt. Hanem, mert még az óvatos statisztikusok is azt állítják, szép folyamatosan visszatér a nagyközönség a mozihoz. A magyar mozgóképhez, és az érette perlekedő, őt mulattató s kiokosító művekhez. Kár volna ezt a pár éve még nem is remélt, ígéretes fordulatot a szakmai-hivatali viharok tombolásának kiszolgáltatni, filmtörvényperpatvarokkal, hierarchiaharcokkal elijeszteni. Az ilyesfajta fenekedéseknek soha nincsen győztese.A millenniumi magyar filmszemlének meg több is lehet, hiszen annyi érdekes, mulatságos, szeretetre méltó s elgondolkodtató művet kínálnak az alkotók február 6-ig!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.