Kerékpárutat is terveztek a szekszárdi hídra

2001. 03. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Új híd keresztezi majd a Dunát Szekszárd közelében az M9-es autópálya részeként. Az építkezés előkészítéséhez hetvenöt szakhatósági véleményre volt szükség. Különös tekintettel kellett lenni a környezetvédelmi felügyelőség előírásaira, mert a hídon áthaladó gyorsforgalmi út egy része a Gemenci Tájvédelmi Körzeten halad keresztül.Hozzákezdett az M9-es autópálya szekszárdi Duna-hídjának megépítéséhez a Vegyépszer Rt. és a Ganz Híd-, Daru- és Acélszerkezet-gyártó Rt. alkotta Magyar Hídépítő Konzorcium. A dunántúli 6-os és a Duna–Tisza közén lévő 51-es utat összekötő M9-es gyorsforgalmi út tizenöt kilométeres Tolna megyei és öt kilométeres Bács-Kiskun megyei szakasza között 917 méter hosszú, acél felszerkezetű híd épül. Az átkelő a Sió torkolatától északra, Dusnok község határában éri el az 51-es főutat, és kétszer egy sávos közlekedést biztosít majd az autósoknak. Ez a későbbiekben kiegészül egy újabb hídtesttel, így kétszer két sávos autóúttá, esetleg autópályává fejleszthető. A második pálya teljesen különálló szerkezetként épül, hogy akkor is használható legyen az út, ha esetleges baleset, vagy katasztrófa miatt az első hídtest súlyosan károsodna.A cölöp-mélyalapozású, vasbeton mederpillérekre épülő átkelő acélszerkezete felett az ártéri részeken vasbetonpályát hoznak létre. A szakemberek „öszvérhídnak” nevezik az ilyen építményt, mert a vasbeton és az acél együtt biztosítja a híd teherbírását. A konzorcium egyik cége, a Vegyépszer Rt. létesítményi főmérnöke, Dobó Gábor szerint az Alföld és a Dunántúl között igen jelentős, a magyar vidékfejlesztés érdekeit szolgáló alkotás jöhet létre az építkezéssel. A szekszárdi lesz ugyanis a harmadik olyan nem fővárosi átkelő, amely magyarországi területek között biztosítja a forgalmat, mivel a dunaföldvárin és a bajain kívül az összes magyar híd Budapestnél épült, vagy az országtól elszakadt területeket köti össze hazánkkal.A kivitelezés során különböző környezetvédelmi feladatot is meg kell oldani majd, mert az egész projektet a Gemenci Tájvédelmi Körzet északi határánál valósítják meg. A híd- és útépítők fokozottan figyelnek az itt élő védett állatokra, számos vad- és hüllőátjáróval keresztezik az útpályát. Az építőknek a természetes környezet megóvása mellett biztosítani kell az ivóvízbázis megfelelő védelmét is. Ennek érdekében az út mentén agyagbélelésű tároló, párologtató árkokat készítenek. Az árkok arra szolgálnak, hogy megakadályozzák az úttestről lecsorgó, esővízbe kerülő szennyeződés átszivárgását az altalajba. A vízzáró béleléssel ellátott árkok medencéi fölött az egész talajréteg lecserélhető és a gyűjtőedényekből zavartalanul eltávolítható a legsúlyosabb, olajos szennyeződés is. A kivitelezők nem terveznek szállítóeszköz-mozgást az épülő út mentén déli irányba, hogy ezzel is védjék a természetvédelmi területet. A tervben nagy mennyiségű facsemete ültetése is szerepel a kivágott erdőterület pótlására, illetve egy véderdő létrehozására.A Tolna megyei részen például harminc hektár új erdőt telepítenek majd. Mivel lakott terület nincs a környéken és az állatok élőhelye is messzebb található, nem épül külön zajvédelmi fal az autóút mellé, a munkagépek zaja pedig csak kis- mértékben és rövid ideig zavarja a környék élővilágát. Dobó Gábor szerint az építkezés során még a legnagyobb elővigyázatosság ellenére is elkerülhetetlen a zaj, a benzingőz és a por ideiglenes szennyezése, de ezt a problémát is megpróbálják megoldani. Olyan technikákat és gépeket kívánnak itt alkalmazni, amelyek zaj- és légszennyezés kibocsátása minimális, a környezetre ártalmasabb tevékenység idejét lecsökkentik és éjszakai munkavégzés is csak a legszükségesebb esetben lesz.Hozzátartozik az autópálya-építési munkához egy monitoringrendszer kiépítése is a környezetkárosító hatások kiszűrésére, a környezet állapotának állandó ellenőrzésére. Ez már az építkezés közben is szolgáltatja az adatokat a felügyelőség számára, és tanulságos információkat nyújthat a későbbi útépítések megfelelő előkészítéséhez. A Duna-híd építésével a sportolni, túrázni vágyóknak is kedveznek majd. A Duna feletti hídpályán létesül egy kerékpárút, így a folyó melletti töltésről biciklivel érkező is könnyen átjuthat a túlpartra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.