Farkas László, a Magyar Autópálya-építő Konzorcium projektigazgatója úgy látja, hogy a kételkedők hangja elcsendesült: ma már egyre kevesebben vannak azok, akik úgy vélik, hogy a társulás alkalmatlan az autópálya-építésre. Véleménye szerint ez leginkább a tavalyi évben nyújtott teljesítményüknek köszönhető, amely legalább húsz százalékkal jobb volt a tervezettnél. Ugyanakkor az is melléjük állította közvéleményt, hogy hazai vállalkozókat alkalmaztak, ezért az idén nagyobb bizalmat, támogatottságot élvezve hajthatják végre feladatukat.Az igazgató tájékoztatása szerint az M3-as autópálya építése jelenleg a földmunkák fázisánál tart. Télen ezt szüneteltették, mivel nem lehetett dolgozni a fagyott földön, illetve az esős, nehezen kiszáradó talajon. Ebben az időszakban sem állt le minden munka, ezt az időt a karbantartási feladatok elvégzésére, a gépek elhasználódásából adódó hibák kijavítására fordították. A hidak építését folytathatták a hideg évszakban is, hiszen a cölöpalapozásokat tíz-tizenkét méter mélyen, a fagyhatár alatti rétegekben végzik a kivitelezők. Az építőknek csupán arra kellett ügyelniük, hogy a beton ne fagyjon meg szállítás közben, ezért a teherautók legalább harmincfokos keverékkel indultak útnak az építési területre. Az Oszlár és Polgár közötti Tisza-híd két parti pillérének negyven cölöpjével együtt elkészült a jobb oldali mederpillér is, amelynek szintén húsz cölöpalapja van. A baloldali mederpillérhez azonban csak tizenkét cölöpöt sikerült lehelyezni az árvízhullám megérkezése előtt.A kivitelezők szerint a Tisza áradása legalább két héttel elodázza a híd építését, de ez nem borítja fel a korábbi ütemtervet. A védekezés érdekében az útpálya alatti töltéseket is körültekintően építik meg az ártéri területeken. Meg kell akadályozni, hogy a kiáradó víz elérje a töltés pályaszerkezet alatti részét, mert így a pálya teherbírása elvész, és egész útszakaszok mehetnek tönkre. Azért, hogy megállítsák a folyamatot, homokos kavicsrétegeket építenek be az útpálya alatt húzódó töltésbe a kritikus szakaszokon. Az igazgató felhívta a figyelmet arra, hogy a téli szünet után nem kezdték el azonnal a földmunkákat, mivel szükség van egy újabb minőség-ellenőrzésre is.A töltések teherbírásának, tömörségének vizsgálata, felületük rendezése után látnak hozzá az útépítési munkákhoz. Az idei tervek szerint az M3-as teljes projektjének 65-70 százaléka készül el, hogy a jövő év novemberében átadhassák a forgalomnak a gyorsforgalmi út Füzesabony és Polgár közötti szakaszát. Még ebben az évben befejezik a töltések építését, április elején pedig elkezdik a kavicsos védőrétegek beépítését. A hónap második felében elkezdődik a cementstabilizációs rétegek lefektetése, hogy júniusban megindulhasson az aszfaltozás.Az építkezésen részt vevők fele helyi és környékbeli, ezért a környező települések jelentős része elfogadta az autópálya-építést. Farkas László szerint csak néhány esetben voltak kisebb viták az épülő útszakasz közelében élő lakossággal. Felmerült a Hejőcsaba és Mezőcsát közötti vasútvonal megszüntetése, mert ezzel jelentős mértékben csökkenthették volna a hídépítés költségeit. A MÁV információi szerint ezen a vasútvonalon összesen százötven utas közlekedik naponta, és a közbenső vasútállomások sem működnek. Emiatt azonban az M3-as és az M30-as miskolci bekötőút fölött is hidat kell építeni, több száz millió forintért. A konzorcium vezetése szerint a viaduktok megépítése helyett a költségek átcsoportosításával javítani lehetett volna a környező községek buszközlekedését. A megállapodás mégsem jött létre, mert a helyiek ragaszkodtak a vasútvonalhoz.Ezenkívül csak egy településen, Hejőkürtön emeltek szót az építkezés ellen, a túlzott teherautó-közlekedést kifogásolva, de ez a probléma is megoldódott. Farkas László úgy véli, hogy az autópálya megépülésével a közeli községek helyzete javulhat, mivel jelentős mértékben csökkenhet az átmenő forgalmuk.Az M3-as, Polgárig tartó szakaszának elkészülte után Nyíregyháza és Debrecen felé épülhet tovább autóútként, amely autópályává fejleszthető a határig. Egyelőre még vita tárgya, hogy Barabás vagy Záhony legyen a csatlakozási pont Ukrajnával, ezt államközi egyezményekben kell eldönteni.Márciusban elkezdődik az M7-es autópálya felújítása is. Az építési költségekben ugyan még nem sikerült megegyezni a Nemzeti Autópálya Rt.-vel, de a Vegyépszer Rt. és Betonút Rt. alkotta konzorcium reményei szerint a hónap végére sikerül aláírni a szerződést. Januártól márciusig elvégezték az előkészítő munkálatokat, megtörténtek a csatornafeltárások, és elhelyezték a szalagkorlátot az út hatvan kilométeres szakaszán.A szerződés aláírása után azonnal elkezdik a harmadik sáv építését a bal pályán, a mostani zöldsáv helyén, a tizenhetes kilométerkőtől a hatvannégyesig, Székesfehérvár határáig. Ezt a munkát május közepén fejezik be, de közben nem zárják le a forgalmat, hanem elterelik a leállósáv irányába.Ezután indul el a jobb pálya rendbetétele, nyolc-kilenc kilométeres útlezárások beiktatásával. A jobb oldali útpályát két ütemben újítják fel, a munkák első fázisát augusztus elejére kívánják befejezni. Szintén márciusban kezdik el a jelenleg autóútként működő, Bala-tonvilágos és Zamárdi közötti, húsz kilométeres útszakasz jobb pályájának építését, amelyen már évekkel ezelőtt elégezték a szükséges földmunkák zömét. A tervek szerint jövő év április végéig befejezhetik az M7-es teljes szakaszának felújítását egészen Zamárdiig.A kivitelezők tisztában vannak azzal, hogy az augusztusi útlezárások torlódásokat okozhatnak a Balaton felé vezető utakon, de mert a hidak felújítása időigényesebb, nem változtathatnak az egyébként is feszített ütemterven.Az autópálya-építő konzorcium átvette az M9-es építésének munkaterületét is, de itt még folynak a tervezési munkák. Javításokat kell végezni az útpálya tervein és a gyorsforgalmi út részét képező szekszárdi Duna-híd felszerkezetének részletes tervei is most készülnek. A közútkiváltásokkal már áprilisban elkezdődnek a kivitelezés első lépései, de a gyorsforgalmi út hatos és ötvenegyes számú főút közötti, kétszer egy sávos, húsz kilométeres első szakasza csak a szekszárdi Duna-híddal együtt épül majd meg 2003 -ban.Farkas László tájékoztatása szerint az autópálya terveit javarészt azért kell módosítani, mert az út a Gemenci Tájvédelmi Körzeten halad keresztül, így figyelembe kell venni a környezetvédelmi előírásokat. Többek között vadátjárókat, békaátjárókat kell építeni, illetve egyes útszakaszok mentén ki kell telepíteni a ritka állatfajokat. Az M9-es Tolna megyei szakaszánál harminc hektár új erdőt is ültetnek majd, hogy megfeleljenek a környezetvédők elvárásainak.

Magyar Péter véleménye 180 fokos fordulatot vett ebben a fontos kérdésben