Vége a téli szünetnek – folytatódik az útépítés

2001. 03. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Farkas László, a Magyar Autópálya-építő Konzorcium projektigazgatója úgy látja, hogy a kételkedők hangja elcsendesült: ma már egyre kevesebben vannak azok, akik úgy vélik, hogy a társulás alkalmatlan az autópálya-építésre. Véleménye szerint ez leginkább a tavalyi évben nyújtott teljesítményüknek köszönhető, amely legalább húsz százalékkal jobb volt a tervezettnél. Ugyanakkor az is melléjük állította közvéleményt, hogy hazai vállalkozókat alkalmaztak, ezért az idén nagyobb bizalmat, támogatottságot élvezve hajthatják végre feladatukat.Az igazgató tájékoztatása szerint az M3-as autópálya építése jelenleg a földmunkák fázisánál tart. Télen ezt szüneteltették, mivel nem lehetett dolgozni a fagyott földön, illetve az esős, nehezen kiszáradó talajon. Ebben az időszakban sem állt le minden munka, ezt az időt a karbantartási feladatok elvégzésére, a gépek elhasználódásából adódó hibák kijavítására fordították. A hidak építését folytathatták a hideg évszakban is, hiszen a cölöpalapozásokat tíz-tizenkét méter mélyen, a fagyhatár alatti rétegekben végzik a kivitelezők. Az építőknek csupán arra kellett ügyelniük, hogy a beton ne fagyjon meg szállítás közben, ezért a teherautók legalább harmincfokos keverékkel indultak útnak az építési területre. Az Oszlár és Polgár közötti Tisza-híd két parti pillérének negyven cölöpjével együtt elkészült a jobb oldali mederpillér is, amelynek szintén húsz cölöpalapja van. A baloldali mederpillérhez azonban csak tizenkét cölöpöt sikerült lehelyezni az árvízhullám megérkezése előtt.A kivitelezők szerint a Tisza áradása legalább két héttel elodázza a híd építését, de ez nem borítja fel a korábbi ütemtervet. A védekezés érdekében az útpálya alatti töltéseket is körültekintően építik meg az ártéri területeken. Meg kell akadályozni, hogy a kiáradó víz elérje a töltés pályaszerkezet alatti részét, mert így a pálya teherbírása elvész, és egész útszakaszok mehetnek tönkre. Azért, hogy megállítsák a folyamatot, homokos kavicsrétegeket építenek be az útpálya alatt húzódó töltésbe a kritikus szakaszokon. Az igazgató felhívta a figyelmet arra, hogy a téli szünet után nem kezdték el azonnal a földmunkákat, mivel szükség van egy újabb minőség-ellenőrzésre is.A töltések teherbírásának, tömörségének vizsgálata, felületük rendezése után látnak hozzá az útépítési munkákhoz. Az idei tervek szerint az M3-as teljes projektjének 65-70 százaléka készül el, hogy a jövő év novemberében átadhassák a forgalomnak a gyorsforgalmi út Füzesabony és Polgár közötti szakaszát. Még ebben az évben befejezik a töltések építését, április elején pedig elkezdik a kavicsos védőrétegek beépítését. A hónap második felében elkezdődik a cementstabilizációs rétegek lefektetése, hogy júniusban megindulhasson az aszfaltozás.Az építkezésen részt vevők fele helyi és környékbeli, ezért a környező települések jelentős része elfogadta az autópálya-építést. Farkas László szerint csak néhány esetben voltak kisebb viták az épülő útszakasz közelében élő lakossággal. Felmerült a Hejőcsaba és Mezőcsát közötti vasútvonal megszüntetése, mert ezzel jelentős mértékben csökkenthették volna a hídépítés költségeit. A MÁV információi szerint ezen a vasútvonalon összesen százötven utas közlekedik naponta, és a közbenső vasútállomások sem működnek. Emiatt azonban az M3-as és az M30-as miskolci bekötőút fölött is hidat kell építeni, több száz millió forintért. A konzorcium vezetése szerint a viaduktok megépítése helyett a költségek átcsoportosításával javítani lehetett volna a környező községek buszközlekedését. A megállapodás mégsem jött létre, mert a helyiek ragaszkodtak a vasútvonalhoz.Ezenkívül csak egy településen, Hejőkürtön emeltek szót az építkezés ellen, a túlzott teherautó-közlekedést kifogásolva, de ez a probléma is megoldódott. Farkas László úgy véli, hogy az autópálya megépülésével a közeli községek helyzete javulhat, mivel jelentős mértékben csökkenhet az átmenő forgalmuk.Az M3-as, Polgárig tartó szakaszának elkészülte után Nyíregyháza és Debrecen felé épülhet tovább autóútként, amely autópályává fejleszthető a határig. Egyelőre még vita tárgya, hogy Barabás vagy Záhony legyen a csatlakozási pont Ukrajnával, ezt államközi egyezményekben kell eldönteni.Márciusban elkezdődik az M7-es autópálya felújítása is. Az építési költségekben ugyan még nem sikerült megegyezni a Nemzeti Autópálya Rt.-vel, de a Vegyépszer Rt. és Betonút Rt. alkotta konzorcium reményei szerint a hónap végére sikerül aláírni a szerződést. Januártól márciusig elvégezték az előkészítő munkálatokat, megtörténtek a csatornafeltárások, és elhelyezték a szalagkorlátot az út hatvan kilométeres szakaszán.A szerződés aláírása után azonnal elkezdik a harmadik sáv építését a bal pályán, a mostani zöldsáv helyén, a tizenhetes kilométerkőtől a hatvannégyesig, Székesfehérvár határáig. Ezt a munkát május közepén fejezik be, de közben nem zárják le a forgalmat, hanem elterelik a leállósáv irányába.Ezután indul el a jobb pálya rendbetétele, nyolc-kilenc kilométeres útlezárások beiktatásával. A jobb oldali útpályát két ütemben újítják fel, a munkák első fázisát augusztus elejére kívánják befejezni. Szintén márciusban kezdik el a jelenleg autóútként működő, Bala-tonvilágos és Zamárdi közötti, húsz kilométeres útszakasz jobb pályájának építését, amelyen már évekkel ezelőtt elégezték a szükséges földmunkák zömét. A tervek szerint jövő év április végéig befejezhetik az M7-es teljes szakaszának felújítását egészen Zamárdiig.A kivitelezők tisztában vannak azzal, hogy az augusztusi útlezárások torlódásokat okozhatnak a Balaton felé vezető utakon, de mert a hidak felújítása időigényesebb, nem változtathatnak az egyébként is feszített ütemterven.Az autópálya-építő konzorcium átvette az M9-es építésének munkaterületét is, de itt még folynak a tervezési munkák. Javításokat kell végezni az útpálya tervein és a gyorsforgalmi út részét képező szekszárdi Duna-híd felszerkezetének részletes tervei is most készülnek. A közútkiváltásokkal már áprilisban elkezdődnek a kivitelezés első lépései, de a gyorsforgalmi út hatos és ötvenegyes számú főút közötti, kétszer egy sávos, húsz kilométeres első szakasza csak a szekszárdi Duna-híddal együtt épül majd meg 2003 -ban.Farkas László tájékoztatása szerint az autópálya terveit javarészt azért kell módosítani, mert az út a Gemenci Tájvédelmi Körzeten halad keresztül, így figyelembe kell venni a környezetvédelmi előírásokat. Többek között vadátjárókat, békaátjárókat kell építeni, illetve egyes útszakaszok mentén ki kell telepíteni a ritka állatfajokat. Az M9-es Tolna megyei szakaszánál harminc hektár új erdőt is ültetnek majd, hogy megfeleljenek a környezetvédők elvárásainak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.