A filmtörvény és a politika

2001. 07. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Mi baj van a Bánk bánnal? – A filmművészet finanszírozását szabályozó törvényre lenne szükség (Magyar Nemzet, június 15.) című dolgozatom kiváltotta reflexiók egyik visszatérő motívuma volt: miért támadom éppen én a filmművészetnek azt a metafizikus, lét-nemlét alapkérdéseit taglaló avantgárd és neoszürrealista vonulatát, amelyhez prózaíróként szűkebb-tágabb értelemben magam is tartozom? Ez igaz, de nekem eszembe sem jut, hogy elvitassam bármelyik művészettől is a polifónia és a sokszínűség jogát. A cikkemet ért támadások másik sarokpontja: amikor a filmszakma és a kultusztárca végeláthatatlanná nyúló vitáját összegzem, egyértelműen a művésztársadalom ellen foglalok állást – úgymond – a „hatalom” védelmében. Mi több, megkérdőjelezem a filmszakma nagy öregjeinek kompetenciáját, sőt, a tehetségét is. Noha cikkemben és filmesszéimben soha nem vontam kétségbe sem a Jancsó–Hernádi alkotópáros (Hernádiról könyvet írtam), sem Grunwalsky vagy Szomjas eddigi életművének valóban létező értékeit. Arról meditáltam: miért nem születik meg a mindenki által hőn áhított filmtörvény, és miért tiltakozik a szakma egy része a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma által tervezett filmközpont létrehozása, az átláthatóság és az ellenőrizhetőség ellen.A békés rendszerváltoztató folyamat egyik velejárója volt a művészetek állami finanszírozási rendszerének egyáltalán nem kívánatos széthullása is. Ennek eredményeképpen éppen a hosszú és csöndes forradalom legélénkebb kovászai, az alkotóművészek érezték úgy, hogy az újkapitalizmus kiszolgáltatta őket a piac törvényeinek. Miközben a magas művészetnek nem az a tiszte, hogy profitot termeljen, hanem hogy örökérvényű értékek teremtésével győzze le a mindent elpusztító idő hatalmát. A mostani kulturális kormányzat elődeivel ellentétben fölismerte, hogy erkölcsi kötelessége bőkezű mecénásként támogatni a művészeteket úgy, hogy ne korlátozza ideológiai értelemben sem az alkotók szabadságát. Ám e misszióhoz szervesen hozzátartozik, hogy arra kényesen vigyázzon: nehogy átvegye egyik vagy másik irányzat, csoport a tovatűnt kommunista hatalom szerepét. S ne valósíthassa meg újra a művészeti élet Kádár-kori kontraszelekciójának hűséges mását.1999 decemberében a budapesti Európa-filmhét díszvendégeként járt hazánkban Kirsi Tykkylainen asszony, a finn filmalapítvány elnöke. Elmondta, hogy a szakma belső kontraszelekciója a kilencvenes évek közepére Finnországban is olyasfajta kaotikus állapotokat szült, amitől mi mind a mai napig nem tudtunk megszabadulni. Úgy 1994–95 táján a finn kulturális kormányzat ráébredt, hogy a filmművészet állami támogatását elosztó bizottságok, kuratóriumok és csoportok a korrupció, a rossz kompromisszumok Augiász istállójává züllesztették a filmszakmát. A teljes művek elkészítéséhez elégséges támogatásokat szinte mindig csak a már befutott „nagy öregek” kaszálták le, a fiatalok között pedig még a megmaradt morzsákat is sokfelé aprózták el. A lassacskán összegyűjtött pénzekből a fiatalok filmjei csigatempóban, olykor olcsó félmegoldásokban kiegyezve készültek el. A nagy nevek életműve pedig a kontroll nélküliség és a törvényfölöttiség következményeként felhígult közepes rutinmunkákkal. Eközben a közönség villámsebességgel átpártolt az amerikai akciófilmekhez. A finn kormányzat Tykkylainen asszony szakmai irányításával létrehozta a maga nemzeti filmközpont szisztémáját, amelyben pártatlan és egyszemélyi felelősök döntenek az állami mecenatúra elosztásáról. Az eredmény: évente tizenkét teljes estét betöltő színvonalas nagyjáték-, számos kísérleti kisjáték- és dokumentumfilm. Magyarországon a rendszerváltozás kilencvenes éveiben elevenen sajgott a művészekben a negyvenöt esztendős központi vezérlés minden stigmája. Így semmiképpen sem konzerválódhatott olyan intézmény, amely akár nyomelemeiben is hasonlít a rossz emlékű Film-főigazgatóságra. Ezért hozta létre a szakma önszerveződése a Magyar Mozgókép Közalapítványt, amely éveken át többé-kevésbé eredményesen osztotta el a filmművészetekre szánt állami támogatás nagy részét. (Rajta kívül többek között a Nemzeti Kulturális Alapprogram mozgókép szakkollégiuma, az ORTT, a kereskedelmi televíziók és egyéb alkalmi bel- és külföldi mecénások vállalkoznak az olykor agonizálni látszó legifjabb múzsa életben tartására.) A „szubvenció” reálértéke az évek során egyre kevésbé követte az inflációt. S fokozatosan fölütötték a fejüket az előbb ismertetett finn modell korábbi, negatív variánsához hasonló elosztási gondok is. A pangás az 1994-től 1998-ig országló szocialista–liberális kormánykoalíció égisze alatt tetőzött. Nyilvánvaló volt, hogy Magyarországnak a franciaországi, a német, a finn modell elemeit ötvöző eurokonform filmtörvényre volna szüksége. Az előző szocialista–liberális kormányzatnak négy esztendő is kevés volt ahhoz, hogy a szakma igényeinek elvben legalább megfelelő törvénytervezetet teremtsen, így a válsághelyzet már-már állandósult.Az 1998-ban hivatalba lépett jelenlegi kormánykoalíció reálértékben is növelte a művészetek, a többi között a filmszakma támogatását. 2000-ben a szakmai szervezetekkel történő többfordulós egyeztetések után elkészült a filmtörvény első normaszövege. Ebben a forrásbővítés fő eszközeként szerepeltek a különböző járulékokból, adókból, reklámbevételekből származó jövedelmek közvetlen visszaforgatása a filmgyártásba, a korábbiaknál ösztönzőbb adókedvezmények a mecenatúra terheit vállaló természetes és jogi személyek számára. Ehhez a megoldáshoz a többi között a társasági törvény és az adótörvény módosítására lett volna szükség, amely kétharmados parlamenti többséget, a kormányzati és ellenzéki erők relatív konszenzusát igényelné. Ám ahogy a médiatörvény jogharmonizációs célú módosításának ellenzéki megvétózásánál is tapasztalhattuk, sem az MSZP, sem az SZDSZ nem hajlandó a legcsekélyebb mértékben sem félretenni kicsinyes párt- és kampányérdekeit az ország jövőjéért, de még az általuk szóban minden másnál fontosabbnak tartott uniós csatlakozásért sem. Így a filmszakma számára nem marad más forrásbővítési lehetőség a megnövekedett kormánytámogatásnál. Viszont – idézve Tóth Erzsébetet, a Magyar Mozgókép Közalapítvány főtitkárát (Magyar Nemzet, január 13.) – „természetes, hogy ha megtaláljuk a forrásbővítés új lehetőségeit, el kell gondolkodni az elosztás új formáin is”.A kormány hajlandó arra, hogy a korábbi, hagyományos támogatásra szánt összeget is jelentősen bővítse. A megnövelt summát továbbra is a Magyar Mozgókép Közalapítvány osztaná szét a nyertes pályázók között. Viszont ennek fejében azt kéri, hogy az alapítvány vizsgálja felül az alapító okiratban szereplő szervezetek jogosultságát, s szűrje ki soraiból a fiktív jogi személyeket, melyek mögé rejtőzve pályázók is könnyen részt vehetnek az elosztás munkájában. A támogatás másik, bizonyos feltételekhez kötött, teljességgel új formáját garantálná a január óta valóságos mumussá vált Filmközpont Rt. E feltételek között szerepel, hogy rögtönzött szinopszisok helyett kész forgatókönyvvel, laza anyagi elképzelések helyett áttekinthető és gazdasági értelemben ellenőrizhető szoros költségvetési tervek birtokában lehessen anyagi segítségért folyamodni. Ezt a világos, átlátható formációt téveszti össze a szakma valamiféle ideológiai kontrollal.Újabban MSZP-s politikusok pártállami görcsökre hivatkozva gerjesztik a félelmet az úgynevezett visszaállamosítástól. Úgy gondolom, már enyhén szólva időszerűtlen, mi több, furcsa arra hivatkozni, hogy ez a Nyugat-Európában meghonosodott formáció nálunk még mindig veszélyt jelentene a demokráciára. Magyarán, mind az eredeti, törvénymódosításokhoz kötött filmtörvénytervezet, mind az újabb, filmközponttal „megfejelt” elképzelés megvalósítását az ellenzéki pártok akadályozzák. Jó volna, ha a filmesek is megértenék végre: nem a szakma és a minisztérium érdekei ütköznek. A konszenzus és a filmtörvény hátráltatása csupán a politikai ellendrukkerek kampányérdekeit szolgálja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.