Víz a Mosoni-Dunában

Az egy hétig tartó kritikus állapot után ismét elegendő mennyiségű víz jut a Mosoni-Dunába. A problémát az okozta, hogy Dunacsúnnál javítani kellett az egyik szlovák zsilipet. Amíg tartott a munka, a szokásos mennyiségnek csak kevesebb mint felét tudták átengedni Magyarországra.

2001. 08. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szlovákia a dunacsúni mesterséges víztározóból a Horn-kormány által 1995-ben aláírt vízmegosztási egyezmény szerint enged vizet a Mosoni-Dunaágba – tudtuk meg Janák Emiltől, az Észak-Dunántúli Vízügyi Igazgatóság vezetőjétől. Az igazgató elmondta: a víz két úton, egy zsilipen és egy csőrendszeren át érkezik, ám mivel az előbbin egy héten át karbantartói munkálatokat végeztek, a szokásos másodpercenkénti 43 köbméternyi helyett alig 20 köbméter vizet tudtak leereszteni. – Ennek ellenére félrevezetőek a szárazságról a sajtóban megjelent, megfeneklett kishajókat ábrázoló fotók, mert azok a Mosoni-Duna legalsó szakaszán, Győr térségében készültek. Itt már nem a Szlovákia által átadott vízmennyiség, hanem a Duna főágának visszaduzzasztó hatása alakítja a vízszintet – mondta el Janák, aki arra is felhívta a figyelmet, hogy a Duna elterelése előtt a mostaninál nagyobb gondok voltak a Mosoni-Dunával. Éveken át előfordult, hogy a nyári hónapokban egyáltalán nem engedtek bele vizet.

A Magyar Nemzetnek korábban nyilatkozó szakértők ugyanakkor emlékeztettek rá: az évszázad első felében még virágzó teherhajó-kikötője volt Mosonmagyaróvárnak. Ma pedig a kormány és a turizmus fellendülésében érdekelt helyiek a Mosoni-Dunát „jacht- és evezősparadicsommá” szeretnék fejleszteni. Erre vonatkozóan számos ígéret hangzott el az elmúlt években. Tervbe vették például a kishajókat az Öreg-Dunába és a Mosoni-Dunába egyaránt leereszteni képes zsilip megépítését, és a mosonmagyaróvári gát mellé egy hajózócsatorna kialakítását. (A Duna elterelése óta a mesterséges felvízcsatornán, az Öreg-Dunán és a Mosoni-Dunán sem tudnak áthaladni az Északról Budapest felé igyekvő jachtok.)

A Székely László dunai kormánybiztos vezette tárgyalódelegáció tavaly különmegállapodást kötött a szlovák küldöttekkel a kishajók beléptetésének a biztosításáról. A kormánybiztos akkor még arra is esélyt látott, hogy mindez már az elmúlt évi turistaszezonban valóra válljon. – A mosonmagyaróvári probléma a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium hatáskörébe tartozik, ám azt továbbra is fontos célnak tartja a kormánybiztosi iroda, hogy a Mosoni- és az Öreg-Dunába eljuthassanak a kishajók – tudatta kérdésünkre Székely László. Hozzátette: sajnos el kell ismerni, hogy az elmúlt évben nem történt előrelépés.


Hamarosan tárgyalja a kormány a Herman Ottó-tervet, amely hatéves időszakra szólóan határozza majd meg az ország környezetvédelmi fejlesztési programját – erősítette meg Turi-Kovács Béla Nyírbogáton. Az MTI közölte: a környezetvédelmi miniszter szólt arról is, hogy jövőre megnyílik az őrségi nemzeti park, míg a szatmárberegi nemzeti park létesítését előkészítik és azt egy évvel később, 2003-ban alakítják ki. Hangsúlyozta: a nemzeti park működéséhez szükséges infrastruktúra kialakítása 200-250 millió forint beruházási forrást igényel. A környezetvédelmi minisztérium ősszel új pályázat kiírását tervezi, a települési szennyvízhálózatok kiépítésének további támogatására. – Egymilliárd forint körüli lehet az az összeg, amire a helyi önkormányzatok pályázhatnak majd – mondta. A pályázati feltételeket a tárca előreláthatólag október végén teszi majd közzé. Turi-Kovács beszélt még arról, hogy a minisztérium egy agrár-környezetvédelmi programot is indítana 2002-ben. A program elsőként a beregi tájegységben indulna, ahol még háborítatlan vizes élőhelyeket, illetve az ősgyepek élő- és állatvilágát szeretnék megóvni az agrártermelés okozta károktól.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.