Felfutóban hazánkban a franchise

Évről évre jelentősen bővül hazánkban a franchise vállalkozások száma; ezt a konstrukciót tipikusan a kis- és közepes vállalkozásokra „szabták”, ezért a fejlesztések támogatására pályázatot írt ki idén a Gazdasági Minisztérium (GM) a Széchenyi-terv vállalkozáserősítő programja keretében. A Magyar Franchise Szövetség (MFSZ) azt kívánja elérni, hogy törvényi szinten is szabályozzák, mi kerüljön az együttműködő üzleti partnerek által megkötött szerződés kifejezetten szakmai részébe, sok ugyanis a jogsértő megállapodás.

2001. 10. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarországon hozzávetőleg 5 százalékát éri el a franchise hálózatok részesedése a kereskedelmi forgalomból, és mintegy
20-25 ezer társaság kapcsolódik a különböző rendszerekhez. Ez az arány az Európai Unióban 15–25 százalék között mozog, az Egyesült Államokban pedig meghaladja a 35 százalékot. A felmérések szerint évente átlagosan 10-15 százalékkal bővül a franchise vállalkozások száma hazánkban, és miután a franchise-t tipikusan a kis- és közepes vállalkozásokra „szabták”, a vállalkozások fejlesztésének támogatására idén pályázatot írt ki a Gazdasági Minisztérium a Széchenyi-terv vállalkozáserősítő programja keretében. Ennek lényege, hogy az élelmiszergyártás, a kereskedelem, a járműjavítás, a szálláshely-szolgáltatás, a vendéglátás, a futárpostai tevékenység és egyéb szolgáltatás területén működő franchise-átadó rendszergazda vehet részt a pályázaton.
Erdélyi László Attila, a Magyar Franchise Szövetség (MFSZ) elnöke úgy tartja, a magyar franchise piac a közép-európai régió országai közül hazánkban a legfejlettebb. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a magyar cégek tőkeerősek, hanem sokkal inkább jelzi, van már vállalkozásfejlesztési kultúránk. Gondoljunk csak a Fornettire vagy a Diego-ra – teszi hozzá Erdélyi, aki ugyanakkor figyelmeztet arra is, hogy a franchise egy tőkemobilizációs fejlesztési stratégia, hiszen meg kell fizetni a hírnevet, a minőséget, és a vállalkozó soha nem lehet független, hiszen a rendszergazda állandóan vizsgálja az átvevői hátteret, no és meglehetősen korlátozott az eladható termékek és szolgáltatások köre.
Idén először nyílt lehetőségük a franchise vállalkozásoknak arra, hogy állami támogatásban részesüljenek, ez mindenképpen üdvözlendő az MFSZ részéről – fűzi hozzá Erdélyi, aki szerint a pályáztatásokkal kapcsolatosan felmerülő problémák kifejezetten technikaiak, a gondokat viszont orvosolni kell, éppen ezért javaslataikat eljuttatják a tender kiírójának.
Hazánkban hozzávetőleg 300 társaság tartja magát franchise vállalkozásnak, ezek közül mintegy 100 tagja az MFSZ-nek. A szakmai szövetség azt kívánja elérni, hogy jogszabály is taglalja majd, mi kerüljön az együttműködő üzleti partnerek által megkötendő szerződések szakmai részébe. A visszajelzések alapján ugyanis sok a jogsértő megállapodás; ezek döntő hányada abból származik, hogy az eredeti konstrukciótól eltérő rendszert terhel az átvevőre a hálózatgazda.
Az átvevőnél jelentkező hátrányok közül említésre méltó, hogy erőfölénnyel való visszaélést jelenthet a kötelező beszerzési forrás, ráadásul a gazda által meghatározott árpolitika gyakran rugalmatlan, és rizikó az is, ha a rendszergazda nem váltja be az összes ígéretét.

Sajátos konstrukció a franchise. Ez az üzleti kapcsolat a rendszergazda és a vállalkozó közötti, jogilag pontosan körülhatárolt együttműködésen alapul, amelyet a felek szerződésben rögzítenek. A dokumentum taglalja a hálózat szereplőinek érdekeit; biztosítja a rendszergazda ipari és szerzői jogi védelmét, valamint fenntartja a közös együttműködési érdeket és a hálózat jó hírét. A franchise az egyszerű, márkás termékforgalmazástól az összetett, menedzsment know-how-t is tartalmazó vállalkozásig, azaz az úgynevezett üzleti formátumú franchise-ig terjedhet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.