Nem lesz gát a Dunakanyarban

Hamarosan szakértői szinten folytatódik a bősi tárgyalássorozat. Székely László dunai kormánybiztos szerint az egyezkedés immár a magyar fél által kijelölt úton halad, Szlovákia időhúzó taktikáját azonban nehéz kivédeni. A kormánybiztos elismerte, hogy a vízlépcsőügy már nem élvez kiemelt politikai támogatást Magyarországon, de úgy véli: ez a végeredmény szempontjából előnyös is lehet. Szinte bizonyosra vehető, hogy a választások előtt nem sikerül lezárni az évtizedes konfliktust.

2001. 10. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hónap utolsó napjaiban két, szlovák és magyar szakemberekből álló csoport kezdi meg munkáját – jelentette be Székely László tegnap újságírók előtt. Elmondása szerint a folyamgazdálkodási, környezetvédelmi, hajózási és energetikai munkacsoport kizárólag a Szigetközt értintő kérdésekkel foglalkozik majd.
A jogi munkacsoport pedig arra keres választ, hogy a hágai Nemzetközi Bíróság négy évvel ezelőtti ítéletének tükrében miként kell módosítani az 1977-es vízlépcsőszerződést.
– A szakértői munkacsoportok létrehozását a szlovák fél szorgalmazta, mi azonban – a további időhúzást elkerülendő – csak azzal a feltétellel fogadtuk el a javaslatot, hogy a szakértők nem vonatkoztathatnak el az eddig elért eredményektől – mondta Székely. Reményei szerint ezután havonta legalább egyszer összeülnek a küldöttségek. Eddig igen ritkán találkoztak, s a diplomáciai külsőségek is lassították a egyezkedést.
Székely László leszögezte: nem nevezhető sikertelennek a kormánybiztosság elmúlt három éve. – Egy évtizedekre szóló megállapodás készül, ami komoly előkészítést igényel – adott magyarázatot. Jelentős eredménynek nevezte, hogy a szlovák kormány tavaly határozatban is kimondta: a hágai ítélet nem kötelezi Magyarországot a dunakanyari vízlépcső felépítésére. – Ez azt is jelenti, hogy a nagymarosi gát terve, az esetleges politikai fordulatoktól függetlenül, mindkét országban végleg lekerült az asztalról – tette hozzá. A kormánybiztos elismerte: a vízlépcsőkérdést nem kezeli kiemelten a kormány, de a politikai nyilatkozatok hiánya szerinte inkább segíti, mint hátráltatja a megállapodás megkötését.
Bartus Gábor, a Dunai Kormánybiztosi Iroda helyettes vezetője rávilágított: a szakértői tárgyalások első feladata a Szigetközt érintő átfogó környezeti hatásvizsgálat elkészíttetése lesz. – Erre mindenképpen egy rangos külföldi vállalkozást kell felkérni, s a költséges eljárás akár egy évig is eltarthat. Így szinte bizonyosra vehető, hogy a végleges megállapodás nem születik meg jövő tavaszig – tudatta. Kiderült az is: a magyar fél kétlépcsős megegyezést szorgalmaz. Az ökológiai károk mérséklése érdekében mielőbb konszenzusra kell jutni az Öreg-Dunába jutó vízmennyiség kérdésében. Az 1977-es szerződés átdolgozása és az esetleges kártérítési igények rendezése viszont későbbre tolódhat.
– Sajnos a szlovák fél belpolitikai okokból az időhúzásban érdekelt, és semmiképpen nem akar megállapodni az ottani választások előtt. Így el kell tűrnünk, hogy az Öreg-Dunába a Nemcsók János-féle gyalázatos vízmegosztási megállapodás alapján csak a vízmennyiség 17 százaléka jut, a szükséges 50-66 százalék helyett – értékelte a kialakult helyzetet Illés Zoltán, a parlament környezetvédelmi bizottságának elnöke. Szerinte a két ország közelgő európai uniós tagsága megoldja majd a problémát, hiszen az a környezetvédelmi szempontok felértékelődését hozza magával.

Bős-Nagymaros története
1977. szeptember 16.: Budapesten aláírják a vízlépcső felépítéséről szóló szerződést. A megvalósítás szinte azonnal elkezdődik.
1985.: A magyar környezetvédők követelésére átmenetileg felfüggesztik a nagymarosi építkezést.
1988. szeptember 7.: A magyar kormány folytatja az építkezést.
1988. szeptember 12.: Tüntetés Budapesten a vízlépcső ellen.
1989. május 13.: A kormány azonnali hatállyal felfüggeszti az építkezést.
1989. november 16.: Csehszlovákia dönt: az eredeti tervtől eltérően saját területén tereli el a Dunát.
1990. február 3.: Százezer csehszlovák, magyar és osztrák állampolgár alkot élő láncot.
1992. május 7.: A magyar kormány felmondja a szerződést.
1992. október 25.: A szlovák oldalon válaszul befejezik a C változat gátjait, és Dunacsúnnál 40 kilométer hosszan a bősi üzemvíz-csatornába terelik a Duna vizét. A Szigetközben a vízhiány miatt súlyos környezeti károk keletkeznek.
1993. április 7.: Magyarország és Szlovákia a hágai Nemzetközi Bíróság döntését kéri.
1997. március 3.: Megkezdődik a per a hágai Nemzetközi Bíróságon.
1997. szeptember 25.: A nemzetközi bíróság meghozza ítéletét. Eszerint Magyarországnak nem állt jogában, hogy 1989-ben felfüggessze a 12 évvel korábban kötött szerződést, majd 1992-ben végleg felmondja azt. Nem volt megalapozott a környezetvédelmi szükségállapotra való magyar hivatkozás. Csehszlovákia szintén megsértette a szerződést, amikor az úgynevezett C-variáns megépítésével egyoldalúan elterelte a Dunát. A két félnek tovább kell tárgyalnia és kölcsönösen kártérítést kötelesek adni egymásnak.
1998. február 5.: A kormány ülésén a szocialista miniszterek támogatják, hogy Pilismarótnál vagy Nagymarosnál felépüljön az alsó duzzasztómű.
1998. február 27.: Pozsonyban aláírják a kormányközi keretmegállapodás tervezetét a hágai ítélet végrehajtásáról, amelyet a kormányoknak még jóvá kell hagyni. Ebben javasolják egy alsó vízlépcső megépítését a Dunakanyarban.
1998. február 28.: A Duna Kör és Duna Charta vezetésével Budapesten tüntetést tartanak.
1998. március 11.: A Népszava közli a keretmegállapodás szövegét.
1998. április 1.: A szlovák parlament határozatban szólította fel a magyar törvényhozást, hogy hajtsa végre a hágai ítéletet.
1998. augusztus 13.: A kormány közli: nem kíván gátat építeni a Dunán.
1998. augusztus 25.: Székely László a bősi ügy kormánybiztosa.
Forrás: MTI–SAB

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.